Spirala zadłużenia

  • Email
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • Strona główna
  • ABC Upadłości
    • Słownik upadłości
    • FAQ
  • Wnioski i porady
  • Bankructwo
  • Wyjście z długów
    • Życie po upadłości
    • Historie lokalnych upadłości
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
    • Norwegia
    • UK
  • Czyszczenie BIK
  • Kontakt
Jesteś w: Strona główna / FAQ

Trudne negocjacje z wierzycielami. Gdzie szukać wsparcia i dobrych mediatorów?

2 sierpnia 2018

Coraz trudniej spotkać dziś osobę, która nie posiadałby jakiegoś długu, pożyczki,  debetu na karcie płatniczej czy dodatkowej karty kredytowej. Większość z nas sięga po takie „zastrzyki gotówki”. Jedni, bo muszą, inni, bo akurat mogą, więc wykorzystują okazję. Jeśli nasze długi spłacamy regularnie, wszystko jest w porządku. Śpimy spokojnie i niespecjalnie martwimy się o jutro. Jest jak jest, jak brakuje –  pożyczamy, kiedy mamy – oddajemy. Zdarza się jednak, wcale nie tak rzadko, że przestajemy spłacać swoje długi w terminie lub znacznie gorzej, nie spłacamy ich wcale. Tak, miesiąc za miesiącem, popadamy w coraz większe zadłużenie. Kiedy już zaczynamy zdawać sobie sprawę z tego, że rzeczywiście jest źle, szukamy wyjścia z sytuacji kryzysowej. Mam już świadomość, że długi same się nie spłacą, że to my, ich posiadacze, musimy jak najszybciej się ich pozbyć. Tak zaczyna się czas życia w strachu, chaosie i ciągłej niepewności, co dalej.

W kategorii: FAQ

Co warto wiedzieć na temat listy wierzytelności?

19 lipca 2018

Co warto wiedzieć na temat listy wierzytelności?

Lista wierzytelności sporządzana jest w każdym postępowaniu upadłościowym, bez względu na to, czy wierzyciele zgłosili swoje wierzytelności.

W kategorii: FAQ

Na czym polega zaskarżenie listy wierzytelności?

11 lipca 2018

Na czym polega zaskarżenie listy wierzytelności?

Sprzeciw wobec listy wierzytelności

Zaskarżenie listy wierzytelności to –  najprościej rzecz ujmując –   sprzeciw wierzyciela lub upadłego wobec zaproponowanej przez syndyka listy wierzytelności, czyli zobowiązań pieniężnych, jakie dłużnik jest winny wierzycielowi. Listę wierzytelności zamieszcza się w postaci elektronicznej w Rejestrze.

W kategorii: FAQ

Zabezpieczenie rzeczowe i osobowe a upadłość konsumencka

10 lipca 2018

Zabezpieczenie rzeczowe i osobowe a upadłość konsumencka

Celem zabezpieczenia wierzytelności jest umożliwienie zaspokojenia wierzyciela w przypadku jego niewypłacalności. Tę samą wierzytelność można zabezpieczyć różnymi rodzajami zabezpieczeń; mogą one być rzeczowe i osobowe.

Zabezpieczenie rzeczowe

W kategorii: FAQ

Wyłączenie z masy upadłości

28 czerwca 2018

Jedną z konsekwencji ogłoszenia upadłości konsumenckiej jest likwidacja majątku dłużnika. Po uprawomocnieniu się orzeczenia sądu majątek dłużnika staje się masą upadłościową, którą zarządza wyznaczony przez sąd syndyk.

W kategorii: FAQ

Wspólny wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej

23 czerwca 2018

Upadłość gospodarcza. Jak i kiedy można zamknąć firmę

Często ma miejsce sytuacja, kiedy jeden z małżonków popada w tarapaty finansowe, co ma negatywny wpływ na finanse i komfort życia całej rodziny. Niekiedy padają pytania o możliwość złożenia wspólnego wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej małżonków, analogicznie do możliwości wspólnego rozliczania się przez Urzędem Skarbowym.

W kategorii: FAQ

Uczestnik postępowania upadłościowego

21 czerwca 2018

Uczestnik postępowania upadłościowego

Uczestnikiem postępowania upadłościowego jest podmiot, który bierze w nim udział, a któremu ustawa Prawo upadłościowe nadaje taki status oraz przypisane temu statusowi prawa i obowiązki.

W kategorii: FAQ

Terminy w postępowaniu upadłościowym

20 czerwca 2018

Terminy w postępowaniu upadłościowym

Ustawa Prawo upadłościowe przewiduje terminy, w jakich należy dokonać poszczególne czynności w toku postępowania upadłościowego. Poniżej omówienie najważniejszych z nich.

W kategorii: FAQ

Wierzytelności sporne a upadłość konsumencka

18 czerwca 2018

Wierzytelności sporne a upadłość konsumencka

Niemal w każdym postępowaniu upadłościowym występują wierzytelności sporne. Dotyczy to również postępowania w upadłości konsumenckiej. Czym są wierzytelności sporne i na jakim etapie postępowania można je napotkać?

W kategorii: FAQ

Windykacja

14 czerwca 2018

Windykacja

Niezapłacone faktury są najczęstszym problemem w obrocie gospodarczym. Nierzadko nieuregulowane należności stają się przyczyną poważnych kłopotów finansowych sprzedającego, prowadząc do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości włącznie. Windykacja może okazać się bardzo pomocna w takich sytuacjach.

W kategorii: FAQ

UPADŁOŚĆ KONSUMENCKA W 3 DNI CZY JEDNAK DŁUŻEJ?

13 czerwca 2018

UPADŁOŚĆ KONSUMENCKA W 3 DNI CZY JEDNAK DŁUŻEJ?

Krócej czy dłużej?

Zdecydowanie dłużej. Upadłość konsumencka to proces, który rozciąga się w czasie dłuższym niż trzy dni czy kilka miesięcy. Należy zauważyć, że ostatni jej etap – plan spłaty wierzycieli – może trwać, zgodnie z prawem, nawet trzydzieści sześć miesięcy, a więc trzy lata. Nie oznacza to jednak, że ten czas jest zawsze maksymalnie wykorzystywany. Poza tym nawet kilkuletnie czekanie na całkowite umorzenie zobowiązań wcale nie musi być uciążliwe.

W kategorii: FAQ

Historie z długami w tle. Po co dłużnikowi upadłość konsumencka?

2 czerwca 2018

Historie z długami w tle. Po co dłużnikowi upadłość konsumencka?

Liczba osób z niespłaconymi długami rośnie lawinowo. Najczęściej bierzemy kredyty na zakup nieruchomości, a także polepszenie standardu życia. Pęd ku lepszemu, nie zawsze oznacza lepsze. Bywa i tak, że poziom życia rzeczywiście podnosi się nieco, ale przy okazji powstają długi, których wcale nie tak łatwo się pozbyć. Każdy dłużnik staje wtedy przed pytaniem: co zrobić? Jak się ratować i pozbyć długów?

W kategorii: FAQ

Upadłość konsumencka a kredyt

23 kwietnia 2018

Upadłość konsumencka a kredyt

Rozwój gospodarczy związany jest z coraz powszechniejszą wśród ludzi potrzebą posiadania dóbr materialnych i korzystania z przeróżnych oferowanych przez świat usług. Wzmożoną chęć posiadania, często produktów luksusowych, wykorzystują banki i firmy pożyczkowe, które zachęcają do spełniania swoich marzeń i pragnień za pomocą pożyczonych od nich środków. Pieniądze można otrzymać na dowolny cel – na zakup mieszkania, na poprawę swojego wyglądu, na nowe meble lub na prezenty świąteczne dla rodziny.

W kategorii: FAQ

Upadłość konsumencka a spirala zadłużenia

14 kwietnia 2018

Upadłość konsumencka a spirala zadłużenia

Spirala zadłużenia to zjawisko, które polega na zwiększaniu zadłużenia poprzez zaciąganie nowych kredytów. Pozyskane w ten sposób pieniądze najczęściej służą pokryciu własnych wydatków oraz zapłacie poprzednich wierzytelności.

W kategorii: FAQ

Upadłość konsumencka – najczęstsze pytania

23 marca 2018

Upadlosc konsumencka - najczestsze pytania
  1. Ile trwa konsumenckie postępowanie upadłościowe?

Długość konsumenckiego postępowania upadłościowego zależy zazwyczaj od sytuacji prawno-majątkowej dłużnika. Postępowanie mające na celu ogłoszenie upadłości trwa kilka  miesięcy. Właściwe postępowanie upadłościowe przy braku majątku stałego może zająć sześć miesięcy. Z kolei plan spłaty wierzycieli trwa trzy lata. Jeśli w toku postępowania pojawiają się zaskarżenia, to cały proces oddłużania przeciągnie się.  

  1. Jaka jest pewność oddłużenia w upadłości konsumenckiej?

W kwestii anulowania zobowiązań  bardzo ważne jest postawa upadłego – to, czy w trakcie postępowania rzetelnie wykonywał wszystkie swoje obowiązki. Wraz ze zrealizowaniem planu spłaty wierzycieli sąd musi wydać postanowienie o umorzeniu długów. Zanim jednak do tego dojdzie, musi zostać ogłoszona upadłość konsumencka, a do tego wymagane jest istnienie odpowiednich przesłanek.

  1. Czy wszczęcie i prowadzenie postępowania egzekucyjnego ogranicza możliwość ogłoszenia upadłości konsumenckiej?

Nie. Dłużnik może zgłosić wniosek o ogłoszenie upadłości w dowolnym momencie, niezależnie od tego, czy są prowadzone wobec niego postępowania egzekucyjne.

  1. Jak ogłoszenie oddłużenia wpływa na życie upadłego? Czy wiążą się z tym jakieś nieudogodnienia i trudności?

Ogłoszenie upadłości nie wpływa na wysokość dochodów upadłego, ale zamiast komornika, zajęcia jego wynagrodzenia dokona syndyk. Dodatkowo należy podkreślić, że w stosunkach z innymi osobami upadły musi uwzględniać dobro wierzycieli i działać w taki sposób, aby nie doszło do ich pokrzywdzenia, a działania przez niego podejmowane w sprawach ważnych, muszą zostać uzgodnione z syndykiem/sędzią-komisarzem. Po ostatecznym zakończeniu postępowania, czyli wykonaniu planu spłaty i umorzeniu zobowiązań lub umorzeniu zobowiązań bez ustalenia planu spłaty dopiero upadły odzyskuje swobodę.

Zadłużenie zostaje wykreślone przez sąd rejestrowy z Rejestru Dłużników Niewypłacalnych, istnieje także obowiązek wykreślenia upadłego na wniosek z Biur Informacji Gospodarczej. Upadły powinien jednak liczyć się z tym, że jego historia kredytowa będzie figurować w rejestrze Biura Informacji Kredytowej S.A. jeszcze przez dziesięć lat od momentu ogłoszenia oddłużenia. Ponadto, dane upadłego zostaną zamieszczone w internetowym Centralnym Rejestrze Restrukturyzacji i Upadłości.

  1. Gdzie złożyć wniosek o upadłość konsumencką?

Wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej należy zgłosić w sądzie upadłościowym właściwym ze względu na swoje miejsce zamieszkania. Zgodnie z art. 19 ust.1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe wniosek o ogłoszenie upadłości rozpoznaje sąd właściwy dla głównego ośrodka podstawowej działalności dłużnika. Przez główny ośrodek podstawowej działalności dłużnika należy rozumieć miejsce, w którym dłużnik regularnie zarządza swoją działalnością o charakterze ekonomicznym i które jako takie jest rozpoznawalne dla osób trzecich (art. 19 ust.1a ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowego). W przypadku osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub zawodowej domniemywa się, że głównym ośrodkiem podstawowej działalności dłużnika jest jej miejsce zwykłego pobytu (art. 19 ust. 1c ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe). W przypadku upadłości jest to wydział w sądach rejonowych – sąd gospodarczy.

  1. Czy brak majątku jest przeszkodą do ogłoszenia upadłości konsumenckiej i oddłużenia?

Nie. Natomiast zaciąganie zobowiązań po utracie dochodów jest okolicznością, która nie wpłynie pozytywnie na przebieg postępowania i ogłoszenie upadłości.

  1. Czy z chwilą ogłoszenia upadłości konsumenckiej ustaje zajęcie wynagrodzenia dokonane przez komornika?

Ustaje zajęcie wynagrodzenia dokonywane dotąd przez komornika. Z chwilą ogłoszenia upadłości konsumenckiej zajęcie wynagrodzenia dokonuje syndyk.

  1. Czy upadłością konsumencką można objąć tylko część zobowiązań albo majątku dłużnika?

Upadłość konsumencka powinna objąć cały majątek dłużnika i wszystkie jego zobowiązania.

  1. Czy rolnik może ogłosić upadłość konsumencką?

Tak. Obecne przepisy prawne umożliwiają rolnikowi ogłoszenie upadłości konsumenckiej, pod warunkiem jednak, że nie prowadzi on działalności gospodarczej.

  1. Czy w ramach upadłości konsumenckiej zostają umorzone wszystkie długi?

Nie. Ustawa Prawo upadłościowe reguluje, które zobowiązania nie będą umorzone przez upadłość konsumencką. Są to zobowiązania o charakterze alimentacyjnym, wynikające z rent z tytułu odszkodowania za wywołanie choroby, niezdolności do pracy, kalectwa lub śmierci;
 zobowiązania do zapłaty orzeczonych przez sąd kar grzywny, a także do wykonania obowiązku naprawienia szkody oraz zadośćuczynienia za doznaną krzywdę;  zobowiązania zapłaty nawiązki lub świadczenia pieniężnego orzeczonych przez sąd jako środek karny lub środek związany z poddaniem sprawcy próbie; zobowiązania  naprawienia szkody wynikającej z przestępstwa lub wykroczenia stwierdzonego prawomocnym orzeczeniem; i wreszcie – zobowiązania, których upadły celowo nie ujawnił, w przypadku, gdy wierzyciel nie brał udziału w postępowaniu.

  1. Czy były przedsiębiorca może zgłosić wniosek o upadłość konsumencką?

Tak, przedsiębiorca może zgłosić taki wniosek, np. od razu po wykreśleniu z CEIDG.

  1. 12. Czy długi w ZUS-ie i Urzędzie Skarbowym również podlegają umorzeniu?

Tak. Umorzenie obejmuje prawie wszystkie zobowiązania upadłego, w tym długi w
ZUS-ie i Urzędzie Skarbowym.

  1. 13. Czy do ogłoszenia upadłości konsumenckiej potrzebna jest zgoda współmałżonka?

Nie. Dłużnik nie potrzebuje zgody małżonka, by zgłosić wniosek  o upadłość konsumencką.

  1. Kiedy wierzyciele dowiadują się, że dłużnik złożył wniosek o ogłoszenie upadłości?

Wierzyciele dowiadują się o tym po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej.

  1. Czy wierzyciel może zaskarżyć postanowienie o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej?

Nie, ponieważ wierzyciel nie jest uczestnikiem postępowania w przedmiocie rozpoznania wniosku o ogłoszenie upadłości.

 

W kategorii: FAQ

  • « Poprzednia strona
  • 1
  • …
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • Następna strona »

Kilka słów o nas:

Opisujemy procedurę upadłości konsumenckiej, historie ludzi, doradzamy jak rozpocząć nowe, wolne od długów życie.

Zamów na stronie bezpłatną rozmowę z Kancelarią RIO, by porozmawiać o swojej sytuacji – możliwościach ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji.  Zespół Kancelarii tworzy wielu specjalistów – w tym prawników, doradców indywidualnych a także ekspertów od finansów.

Kategorie artykułów:

  • ABC Upadłości
  • Wnioski i porady
  • Życie po upadłości
  • FAQ
  • Wyjście z długów
  • Bankructwo
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
  • Czyszczenie BIK

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku,

od dnia 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (dalej zwane – „RODO”), którego przedmiotem jest ochrona Twoich danych osobowych.

W związku z tym pragniemy Cię poinformować, że w ramach prowadzenia naszej strony internetowej korzystamy z wielu technologii służących zbieraniu i przetwarzaniu danych osobowych, także związanych z plikami „cookie”.


Deprecated: Korzystanie z genesis_footer_creds_text uznawane jest za przestarzałe od wersji 3.1.0! Zamiast tego użyj genesis_pre_get_option_footer_text. This filter is no longer supported. You can now modify your footer text using the Theme Settings. in /www/upadlosckonsumencka_www/www/spiralazadluzenia.pl/wp-includes/functions.php on line 5234

© 2023 · Spirala zadłużenia · Polityka prywatności