Spirala zadłużenia

  • Email
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • Strona główna
  • ABC Upadłości
    • Słownik upadłości
    • FAQ
  • Wnioski i porady
  • Bankructwo
  • Wyjście z długów
    • Życie po upadłości
    • Historie lokalnych upadłości
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
    • Norwegia
    • UK
  • Czyszczenie BIK
  • Kontakt
Jesteś w: Strona główna / ABC Upadłości

Upadłość konsumencka - ABC Upadłości - czyli jak, kto i kiedy może ogłosić upadłość konsumencką

Każdy zainteresowany tematyką upadłości konsumenckiej, znajdzie w tym miejscu odpowiedzi na pytania: czym jest upadłość konsumencka, jak się przygotować do tego postępowania, jakie są zmiany w 2018 roku oraz kto ma szansę na jej ogłoszenie. Zebrane w ABC upadłości artykuły, pozwalają tym samym poznać specyfikę konsumenckiego postępowania upadłościowego i przybliżają jego założenia. To z nich, czytający dowie się, jak ogłoszenie upadłości może wpłynąć na życie samego upadłego oraz jego rodziny. Po zapoznaniu się z tymi tekstami jasnym staje się, jak ważne są przygotowania do upadłości oraz to, że o powodzeniu postępowania decyduje w dużej mierze wniosek składany w sądzie - zarówno jego strona merytoryczna i formalna.

Druga połowa 2020 r. rekordowa pod względem upadłości konsumenckich

9 marca 2021

Druga połowa 2020 r. była rekordowa pod względem liczby upadłości konsumenckich; sądy orzekły ją wobec 8,4 tys. osób – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów (KRD).

Krajowy Rejestr Długów cytuje dane Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej, z których wynika, że w pierwszej połowie roku zbankrutowało 4,3 tys. osób, natomiast w drugiej – 8,4 tys. Większość konsumentów, którzy ogłosili upadłość, można było znaleźć w danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej (5,5 tys.). Na rok przed ogłoszeniem widniało w nim 51 proc. bankrutów. Na pół roku przed orzeczeniem upadłości odsetek ten rósł do 58 proc., a w dniu ogłoszenia upadłości do 65 proc. W drugim półroczu ich zaległe zobowiązania przekroczyły 310,2 mln zł. To ponad dwukrotnie więcej niż w pierwszym półroczu 2020 r. (118,5 mln zł). Łącznie w całym ubiegłym roku bankrutujący konsumenci mieli niespłacone 429 mln zł – wynika z danych KRD.

Prezes Krajowego Rejestru Długów Adam Łącki zwrócił uwagę, że bankructwo to efekt długiego procesu, którego oznaki można dostrzec znacznie wcześniej. „Pierwszym sygnałem niewypłacalności jest nieradzenie sobie ze spłatą rachunków czy zobowiązań. Z danych KRD wynika, że statystyczny bankrut w dniu upadłości miał średnio 37 tys. zł długów wobec ponad dwóch wierzycieli” – wskazał. Wyjaśnił, że jeśli wartość zaległych zobowiązań przekracza możliwości spłaty, liczba wierzycieli upominających się o pieniądze rośnie, a długi zaczynają się kumulować. „Może to być objaw poważnych problemów finansowych, których finałem będzie ogłoszenie upadłości” – podkreślił.

Jak wyjaśnił Łącki, dane rejestru pokazują, że w czasie pandemii większe problemy ze spłacaniem zobowiązań miały osoby zadłużone jeszcze przed jej wybuchem”.

W kategorii: ABC Upadłości

Nie czekaj i wykorzystaj drugą szansę – lukę w nowelizacji ustawy o upadłości konsumenckiej

28 kwietnia 2020


Syndyk umorzył postępowanie?
Wykorzystaj lukę w nowelizacji – możesz podejść ponownie.


W poprzednim brzmieniu ustawy, istniał artykuł 491 (4) ust. 2 pkt. 1 o następującym brzmieniu „Sąd oddala wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli w okresie dziesięciu lat przed dniem zgłoszenia wniosku w stosunku do dłużnika prowadzono postępowanie upadłościowe według przepisów tytułu niniejszego, jeżeli postępowanie to zostało umorzone z innych przyczyn niż na wniosek dłużnika”

Oznaczało to, że jeżeli w stosunku do dłużnika prowadzone było postępowanie upadłościowe i zostało ono umorzone tzw. „karnie” ( z powodu chociażby niewydania całego majątku itd.), nie ze względu na wniosek upadłego – to taki dłużnik miał przez 10 lat zablokowaną możliwość ubiegania się o upadłość konsumencką.

Nowelizacja ustawy prawo upadłościowe spowodowała, że ten przepis przestał istnieć. Obecnie nie ma żadnych uregulowań w ustawie, które zabraniałyby ponowne staranie się o uzyskanie upadłości konsumenckiej.

Istnieje wyłącznie ten przepis:

Art.  491)14a).  ust. 1.  Sąd wydaje postanowienie o odmowie ustalenia planu spłaty wierzycieli albo umorzenia zobowiązań upadłego bez ustalenia planu spłaty wierzycieli lub warunkowego umorzenia zobowiązań upadłego bez ustalenia planu spłaty wierzycieli, jeżeli:
2)    w okresie dziesięciu lat przed dniem zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości w stosunku do upadłego prowadzono postępowanie upadłościowe, w którym umorzono całość lub część jego zobowiązań

Czyli obecnie zablokowaną możliwość starania się o ponowną upadłość mają osoby, które miały przeprowadzone całe postępowanie upadłościowe i się w tym postępowaniu oddłużyły (np. był plan spłaty, zrealizowały go, umorzono w pozostałej części i nagle po 5 latach się tak zadłużyły, że są upadłe ponownie).

To nie koniec dobrych wieści!

Oddalono Ci wniosek? Nie zwlekaj z ponownym podejściem!
Nowelizacja dopuszcza uprzednio oddalone wnioski o upadłość konsumencką do ponownego rozpatrzenia.

W kategorii: ABC Upadłości, Bankructwo

Odpowiedzialność osób poręczających dług

21 kwietnia 2020

Zaciąganie zobowiązań najczęściej łączy się z wymogiem ustanowienia zabezpieczenia jego spłaty. Celem instytucji finansowej jest przecież osiągnięcie maksymalnej formy gwarancji spłaty długu. W tym celu instytucje finansowe stawiają swoim klientom szereg warunków w postaci zobowiązania ich do ustanowienia zabezpieczenia spłaty należności.

W kategorii: ABC Upadłości, Bankructwo, Czyszczenie BIK, Restrukturyzacja firmy, postępowanie sanacyjne

Jak przetrwać kryzys epidemii COVID – 19? Poradnik dla przedsiębiorcy

14 kwietnia 2020

Z powodu epidemii koronawirusa (COVID-19) wielu przedsiębiorców szuka rozwiązania jak zachować firmę i uchronić miejsca pracy. Kluczem do przetrwania przez przedsiębiorców kryzysu wywołanego COVID-19 jest zachowanie płynności i uniknięcie upadłości.

W kategorii: ABC Upadłości, Bankructwo, Restrukturyzacja firmy, postępowanie sanacyjne, Wnioski i porady, Wyjście z długów, Życie po upadłości

Wpływ epidemii koronawirusa na losy polskich przedsiębiorstw

9 kwietnia 2020

Z oficjalnych danych Ministerstwa Rozwoju wynika, że w dniu 31 marca 2020 r. swoją działalność zakończyło dziesięć i pół tysiąca polskich przedsiębiorstw. Ponad dziewięć tysięcy firm zawiesiło działalność, a półtora tysiąca zostało definitywnie zamkniętych.

Z oficjalnych danych Ministerstwa Rozwoju wynika, że w dniu 31 marca 2020 r. swoją działalność zakończyło dziesięć i pół tysiąca polskich przedsiębiorstw. Ponad dziewięć tysięcy firm zawiesiło działalność, a półtora tysiąca zostało definitywnie zamkniętych.

Zanim rozpoczął się kryzys związany z epidemią koronawirusa, dziesięć tysięcy przedsiębiorstw przestawało działać w przeciągu tygodnia, nigdy w jeden dzień. Taka sytuacja pokazuje kumulację gospodarczego kryzysu, który obserwujemy. Zjawiska, które w chwili obecnej mają miejsce są niczym innym jak gospodarczym szokiem, krachem, gdyż trzeba zauważyć, iż w zwyczajnych czasach przedsiębiorcy swoją działalność zawieszają lub kończą na poziomie liczby 100-200 firm dziennie.

Wiedzmy, że to jednak nie jest koniec gospodarczego unicestwiania firm, ponieważ  w środę, czyli w dniu pierwszego kwietnia 2020 r., przestało działać kolejnych 5 tysięcy przedsiębiorstw.

Największe problemy mają teraz te branże, które w ogóle nie mogą działać, czyli kawiarnie, bary i restauracje, hotele, schroniska, zakłady fryzjerskie, kosmetyczne i im podobne oraz branża turystyczna i transport osób. Kłopoty mają także mikrofirmy budowlano-remontowe. Jednakże to nie jest koniec tej listy, gdyż nawet te branże, które formalnie nie mają zakazu działalności, z powodu ogólnego kryzysu gospodarczego ograniczają swoją działalność, niestety kosztem zwolnień swoich pracowników, np. dostawcy czy producenci produktów sprzedawanych w zamkniętych galeriach handlowych.

Rząd przygotowuje nową specustawę antykryzysową, która ma naprawić niedociągnięcia obecnej ustawy. Założeniem nowej regulacji ma być m.in. pomoc dla średnich firm – zatrudniających od 50 do 250 pracowników. Mają one dostać na przykład dodatkowe gwarancje kredytowe i możliwość wzajemnego pożyczania pieniędzy. 

Obowiązująca już ustawa antykryzysowa przewiduje zwolnienie mikrofirm (czyli takich, które zatrudniają do 9 osób) ze składek ZUS na 3 miesiące, tj. za marzec, kwiecień i maj. Zwolnienie dotyczy składek za przedsiębiorcę i pracujące dla niego osoby; skorzystać mogą także samozatrudnieni z przychodem do 3-krotności przeciętnego wynagrodzenia, którzy opłacają składki tylko za siebie.

Ustawa przewiduje m.in. świadczenie postojowe w kwocie do ok. dwóch tys. zł – dla zleceniobiorców(umowa zlecenia, agencyjna, o dzieło) i samozatrudnionych o przychodzie poniżej 3-krotności przeciętnego wynagrodzenia; dofinansowanie wynagrodzeń pracowników – do wysokości 40 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia i uelastycznienie czasu pracy – dla firm w kłopotach; ochronę konsumentów w zakresie nadmiernego wzrostu cen i innych nieuczciwych praktyk; czasowe zniesienie opłaty prolongacyjnej przy odraczaniu lub rozkładaniu na raty należności skarbowych i składkowych ZUS.


Rozwiązania przyjęte w regulacji antykryzysowej umożliwiają również odliczenia od dochodu (przychodu) darowizn przekazanych na przeciwdziałanie COVID-19, a także korzystniejsze zasady rozliczania straty.


Tarcza przewiduje wsparcie firm transportowych przez ARP w refinansowaniu umów leasingowych; ułatwienia dla branży turystycznej; umożliwienie sklepom – w niedziele objęte zakazem handlu – przyjmowania towaru, rozładowywania go oraz wykładanie na półki.

Jednakże wprowadzone regulacje nie są wystarczające dla pełnej ochrony polskich przedsiębiorstw, dlatego już teraz pojawiają się głosy przedsiębiorców, że przepisy za mało chronią przedsiębiorców w czasie epidemii, gdyż głównym problemem pozostaje kwestia braku środków na pensje dla pracowników i dla samego przedsiębiorcy. Skoro już od kilku tygodni niektóre branże w ogóle nie pracują, nie generują żadnego zysku, a posiadają zobowiązania to takie firmy są w sytuacji tragicznej, gdyż nie mają środków na dalsze funkcjonowanie. Jest to globalny problem, także międzynarodowy, z którym zmierzyć się musi cała światowa gospodarka.


Z uwagi na to, że pierwsza wersja tarczy antykryzysowej nie spełniała oczekiwań przedsiębiorców, dlatego postanowiono o nowelizacji ustawy, które wprowadza zmiany i rozszerza katalog rozwiązań pomocnych w przetrwaniu kryzysu, są to m.in.:

– poszerzenie uprawnionych do zwolnienia ze składek ZUS za okres od marca do maja, będzie dotyczył także przedsiębiorstw zatrudniających do 49 pracowników, z tym że zwolnienie ze składek będzie dotyczyło grupy do 9 pracowników,

– przesunięcie terminu na złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości z 30 dni do 3 miesięcy, liczonych po ustaniu epidemii (warunkiem skorzystania z tego rozwiązania będzie jednak udowodnienie, że niewypłacalność nastąpiła w związku z epidemią koronawirusa),

– zwiększenie uprawnień przedsiębiorców sektorów kluczowych – właściciele sklepów spożywczych, producenci żywności, banki, kopalnie, stacje paliw, przedsiębiorstwa transportowe i energetyczne będą mogły zobowiązać pracowników do dyżurowania w firmie lub innym wyznaczonym miejscu. Takie podmioty zyskają też prawo do wskazywania obiektu, w którym podwładni mają realizować gwarantowany przepisami odpoczynek dobowy (8 godz.) lub tygodniowy (35 godz.). Pracodawca będzie musiał zapewnić pracownikowi zakwaterowanie i wyżywienie. Na podstawie przepisów obowiązujących od 31 marca niektóre z wymienionych jednostek (m.in. stacje paliw i przedsiębiorstwa energetyczne) mogą już np. zmieniać rozkłady czasu pracy zatrudnionych lub zlecać im obowiązki w wydłużonych nadgodzinach,

– w trakcie epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego przesyłka listowa rejestrowana będzie mogła być doręczona do skrzynki, bez konieczności składania wniosku na poczcie. Ponadto w zakresie przesyłek kurierskich pominięty będzie mógł być obowiązek uzyskania potwierdzenia odbioru. 

Zanim rozpoczął się kryzys związany z epidemią koronawirusa, dziesięć tysięcy przedsiębiorstw przestawało działać w przeciągu tygodnia, nigdy w jeden dzień. Taka sytuacja pokazuje kumulację gospodarczego kryzysu, który obserwujemy. Zjawiska, które w chwili obecnej mają miejsce są niczym innym jak gospodarczym szokiem, krachem, gdyż trzeba zauważyć, iż w zwyczajnych czasach przedsiębiorcy swoją działalność zawieszają lub kończą na poziomie liczby 100-200 firm dziennie.

W kategorii: ABC Upadłości, Bankructwo, Wyjście z długów

Nadchodzi WIĘKSZA SZANSA dla zadłużonych

23 marca 2020

Nowe zasady w prawie upadłościowym (24 marca), to społecznie bardzo ważna regulacja, która daje nowe szanse dla zadłużonych. A tych może być więcej w następstwie pandemii koronawirusa.

Niewypłacalność to, w języku prawniczym, utrata zdolności do wykonywania wymaganych zobowiązań pieniężnych. W przypadku konsumentów to utrata zdolności do wywiązania się z choćby jednego zobowiązania (np. kredytu hipotecznego). W następstwie niewypłacalności sąd ogłasza upadłość dłużnika.

W kategorii: ABC Upadłości, Bankructwo, Wyjście z długów

Czym jest strategia działalności przedsiębiorstwa?

20 marca 2020

jest to długofalowy plan, zawierający główne cele i zadania firmy lub organizacji, kierunki działania i alokację środków koniecznych do realizacji zakładanych celów.

Strategię przedsiębiorstwa tworzy się w dokumencie określającym cele do zrealizowania na najbliższe kilka lat. Nad opracowaniem takiego dokumentu pracuje wielu pracowników, w tym specjalistów od zarządzania czy finansów.

W kategorii: ABC Upadłości

Gdy już upadnie firma

19 marca 2020

Jednym ze sposobów zaspokojenia wierzycieli przedsiębiorstwa jest przeprowadzenie UPADŁOŚCI LIKWIDACYJNEJ.

W kategorii: ABC Upadłości, Restrukturyzacja firmy, postępowanie sanacyjne

Gospodarka, podatki, biznes czyli o czym warto wiedzieć w związku z pandemią koronawirusa

17 marca 2020

koronawirus
  • banki zaoferują możliwość odroczenia spłaty rat kapitałowo-odsetkowych lub kapitałowych o maksymalnie trzy miesiące.
  • możliwe będzie również automatyczne wydłużenie o trzy miesiące łącznego czasu spłaty kredytu, ale  pod warunkiem przedłużenia okresu obowiązywania zabezpieczenia spłaty kredytu. 
  • ułatwienia te mają dotyczyć kredytów: mieszkaniowych, konsumpcyjnych dla klientów indywidualnych, kredytów dla przedsiębiorców i będą polegać m.in. na szybkim rozpatrywaniu wniosków tych klientów, którzy uzasadnią konieczność odroczenia spłaty kredytu ich sytuacją finansową spowodowaną pandemią koronawirusa.
  • banki udzielać mają także pomocy przedsiębiorcom, którzy mieli na koniec 2019 roku zdolność kredytową, zostali dotknięci skutkami koronowirusa i w najbliższych miesiącach upływa termin odnowienia istniejącego finansowania, w postaci odnowienia na wniosek klienta finansowania na okres do sześciu miesięcy.
  • banki, które posiadają firmę leasingową w swojej grupie kapitałowej, podjęły działania w celu zastosowania odroczenia spłat rat leasingowych należnych od leasingobiorców na zasadach analogicznych do stosowanego przez bank w odniesieniu do odroczenia spłaty kredytów.

W kategorii: ABC Upadłości, FAQ, Restrukturyzacja firmy, postępowanie sanacyjne

Upadłość Konsumencka 2020 – IDĄ ZMIANY. CZY NA LEPSZE?

20 lutego 2020

Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej podaje, że od stycznia do grudnia 2019 roku upadłość konsumencką ogłosiło 7 117 osób. Oznacza to wzrost o 20,91% w stosunku do 2018 r. To rekordowa liczba – w 2018 roku takich upadłości było nieco ponad 6,5 tys., a w 2017 roku – ok. 5,5 tys.

Najmłodsza osoba, która ogłosiła upadłość konsumencką w 2019 miała 16 lat, a najstarsza 94, a średnia wieku to 52 lata dla kobiet i 50 lat dla mężczyzn. Najwięcej upadłości dotyczy osób w wieku 40-49 lat 23,18% i 60-69 – 20,88%.

Najwięcej upadłości ogłoszono w woj. mazowieckim 1581 osób, śląskim 875 osób i kujawsko-pomorskim 737 osób.

Czy dzięki nowelizacji prawa upadłościowego, która wejdzie w życie 24 marca 2020 r.  może wzrosnąć ilość ogłoszonych upadłości?

– Tak, myślę, że w 2020 roku liczba osób, które złożą wnioski o upadłość konsumencką i ogłoszą upadłość będzie dwukrotnie większa niż w 2019 roku  i może zbliżyć się do 20 000 upadłości – mówi  radca prawny Anna Bufnal, specjalista od upadłości konsumenckiej – będąca również doradcą restrukturyzacyjnym.

PRZED 24 marca 2020:

– W tej chwili, jeżeli ktoś uzyskał postanowienie o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej, oznacz iż sąd stwierdził, że taka osoba nie doprowadziła do powstania stanu niewypłacalności na skutek winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa.

 – Obecnie sąd oddala wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli dłużnik doprowadził do swojej niewypłacalności umyślnie.

– Ogłoszenie  tzw. upadłości układowej, czyli zatwierdzenia układu wypracowanego z wierzycielami jest możliwe tylko dla PRZEDSIĘBIORCÓW.

PO 24 marca 2020 :

 – Sam fakt wydania postanowienia o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej będzie jedynie zweryfikowaniem okoliczności, że dana osoba nie jest w stanie na bieżąco obsługiwać wymagalnych zobowiązań i zostaje otwarte postępowanie upadłościowe – tłumaczy ….

– Przyczyna powstania stanu niewypłacalności będzie badana dopiero PO ogłoszeniu upadłości, co ma usprawnić całą procedurę,

– Sprawy w sądzie będą trwały znacznie krócej!

– Więcej formalności. W formularzu konieczne będzie wskazanie m.in. nr NIP, jeżeli był dłużnikowi nadany w ciągu ostatnich 10 lat przed dniem złożenia wniosku, informacji o przychodach i kosztach utrzymania, czy oświadczenia o prawdziwości danych.

–  Decyzje o ogłoszeniu upadłości  będą podejmowane na sam koniec całego postępowania upadłościowego, czyli również po przekazaniu informacji przez wierzycieli.

– Wierzyciele będą mieli większy wpływ na postępowanie, a ich prawa będą w większej mierze zabezpieczone.

– Dopiero PO ustaleniu przyczyn upadłości zostanie podany HARMONOGRAM SPŁAT   (w zależności  od przyczyn niewypłacalności: zawinionej lub niezawinionej).

Nowe przepisy upraszczają procedurę ogłoszenia upadłości, ALE będzie to dopiero otwarcie właściwego postępowania upadłościowego, podczas którego sąd zbada, czy dłużnik doprowadził do tego

1.     Umyślnie/nieumyślnie

Jeśli dłużnik doprowadził do niewypłacalności umyślnie lub przez własne zaniedbania, może być obciążony planem spłat przez okres od 36 miesięcy do  7 lat.

CZY

2.     Nieumyślnie.

– Osoby, które ogłoszą upadłość – a stan ich niewypłacalności powstał z przyczyn od nich, czyli np. ze względu na chorobę czy utratę pracy, zależnie od okoliczności będą mogły mieć ustalony plan spłaty na okres nie dłuższy niż 36 miesięcy.

–  Jeśli dłużnik nie posiada majątku i zostanie uznany za trwale niezdolnego do spłaty zobowiązań, – będzie można CAŁKOWICIE UMORZYĆ DŁUG!

– NOWOŚĆ: będzie możliwość ogłoszenia upadłości układowej, czyli zatwierdzenia układu wypracowanego z wierzycielami także dla osób , które nie są przedsiębiorcami!

– O upadłość konsumencką będą mogły starać się także osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Otrzymają  one również ochronę przed bezdomnością na równych zasadach z konsumentami.

– Dla samozatrudnionych ogłoszenie upadłości konsumenckiej ma być o tyle korzystne, że obecnie upadłość mogą ogłosić na tych samych warunkach co spółki, ale w wielu przypadkach nie jest to możliwe z powodu niewystarczających środków na pokrycie kosztów postępowania.

– Osoby nieprowadzące działalności gospodarczej będą mogły wystąpić o upadłość w uproszczonej procedurze. Ma to odciążyć sądy od obsługi najprostszych spraw.

– Z pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży domu lub mieszkania dłużnika może zostać wydzielona kwota odpowiadająca przeciętnemu dwuletniemu czynszowi za najem w tej samej miejscowości.

PODSUMOWANIE w 3 zdaniach (według nas NAJWAŻNIEJSZYCH ZASAD):

PO 24 marca 2020

·       Fakt ogłoszenia upadłości konsumenckiej nie będzie  już oznaczać jednoznacznie  oddłużenia.

·       Sąd nie będzie sprawdzał przed ogłoszeniem bankructwa, czy konsument przyczynił się do wypłacalności, ale problem może pojawić się na dalszym etapie procedury.

·       W procesie ogłaszania upadłości konsumenckiej ważną rolę z pewnością będą chcieli odegrać wierzyciele. To w ich interesie będzie udowodnienie, że potencjalny bankrut w sposób celowy doprowadził do niewypłacalności lub istotnego zwiększenia jej stopnia. Jako że wierzyciele otrzymają szereg narzędzi, dłużnicy także będą potrzebowali znać zakres swoich uprawnień.

Będziesz mógł  skorzystać (na podstawie orzeczenia sądu), z jednego z 3 rozwiązań:

1.       Jeżeli posiadasz jakąkolwiek zdolność do regulowania należności wobec wierzycieli, sąd ustali tzw. plan spłaty. Oznacza to m.in. konieczność odprowadzania co miesiąc wyznaczonej kwoty na spłatę długów. Plan będzie realizowany przez maksymalnie 3 lata, a pozostające zobowiązania zostaną umorzone.
NOWOŚĆ: dla dłużników, którzy umyślnie lub przez zaniedbanie doprowadzili do niewypłacalności  PLAN SPŁATY nie będzie mógł być ustalony na czas krótszy  niż 3 lata i dłuższy niż 7 lat.

2.       Jeżeli sytuacja osobista dłużnika jasno wskazuje, że jest on trwale niezdolny do dokonywania jakichkolwiek spłat –  to możliwe będzie umorzenie zobowiązań bez ustalania planu spłaty.

3.       NOWOŚĆ: jeżeli sytuacja osobista dłużnika nie pozwali na dokonanie jakichkolwiek spłat, ale niezdolność nie ma charakteru trwałego, to możliwe będzie warunkowe umorzenie zobowiązań.

WAŻNE!

Bez zmian pozostają rodzaje zobowiązań niepodlegające umorzeniu, czyli.:

– alimenty

– naprawienia szkody wynikającej z przestępstwa

– wynikające z rent w ramach odszkodowań za wywołanie choroby, niezdolności do pracy, kalectwa lub śmierci.

Anna Bufnal –    specjalista od upadłości konsumenckiej oraz doradca w zakresie  restrukturyzacji firm.

W kategorii: ABC Upadłości

Kupujemy bez opamiętania, a długi rosną

18 lutego 2020

Żyjemy w społeczeństwie konsumpcyjnym,  co oznacza, że każdy z nas pragnie posiadać coraz więcej i chętnie wydajemy pieniądze na różne rzeczy, w tym właśnie niekoniecznie inwestycyjne czy trwałe.

W kategorii: ABC Upadłości

Długotrwała droga dłużnika do oddłużenia

14 lutego 2020

O osobach zadłużonych, społeczeństwo ma często negatywne zdanie. Ludzie mający kłopoty finansowe, niejednokrotnie postrzegane są jako osoby nieodpowiedzialne, lekkomyślne lub nieporadne życiowo.  Tymczasem dłużnikiem, który nie jest w stanie regulować swoich wymagalnych zobowiązań  tak naprawdę może zostać każdy z nas. Do załamania w sferze finansów, kłopotów bardzo często dochodzi z dnia na dzień, a człowiek nie ma na tę sytuację jakiegokolwiek wpływu.

W kategorii: ABC Upadłości

Spłacanie długów a zachowanie majątku

12 lutego 2020

Problematyka zaciągania oraz spłacania zadłużenia pozostaje nie tylko kwestią indywidualną dłużnika i jego majątku, ale jest przede wszystkim sprawą wszystkich członków rodziny, w tym także ich składników majątku.

Gdy spotykamy się z problemem rosnącego zadłużenia i braku możliwości spłaty długów, dociera do nas fakt ryzyka egzekucji ze zgromadzonego majątku, co może doprowadzić do bankructwa.

W kategorii: ABC Upadłości, FAQ, Wnioski i porady

Upadłość gospodarcza – prawo czy obowiązek?

5 lutego 2020

W momencie powstania problemów finansowych przedsiębiorcy, czyli zaistnienia stanu niewypłacalności, istnieje możliwość złożenia wniosku o upadłość konsumencką. Aby jednak osoby prowadzące działalność gospodarczą mogły skorzystać z tego popularnego wśród konsumentów sposobu oddłużenia, muszą spełnić kilka warunków.

W kategorii: ABC Upadłości, Restrukturyzacja firmy, postępowanie sanacyjne

Upadłość konsumencka krok po kroku

28 stycznia 2020

Pierwszym krokiem do wyjścia z długów jest złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Gdy zadłużony konsument składa w sądzie upadłościowym wniosek o ogłoszenie upadłości to zawsze robi to z nadzieją, że postępowanie w jego sprawie przebiegnie pomyślnie i zakończy się  umorzeniem wierzytelności, których on nie jest w stanie spłacić.

W kategorii: ABC Upadłości

  • 1
  • 2
  • 3
  • …
  • 12
  • Następna strona »

Kilka słów o nas:

Opisujemy procedurę upadłości konsumenckiej, historie ludzi, doradzamy jak rozpocząć nowe, wolne od długów życie.

Zamów na stronie bezpłatną rozmowę z Kancelarią RIO, by porozmawiać o swojej sytuacji – możliwościach ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji.  Zespół Kancelarii tworzy wielu specjalistów – w tym prawników, doradców indywidualnych a także ekspertów od finansów.

Kategorie artykułów:

  • ABC Upadłości
  • Wnioski i porady
  • Życie po upadłości
  • FAQ
  • Wyjście z długów
  • Bankructwo
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
  • Czyszczenie BIK

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku,

od dnia 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (dalej zwane – „RODO”), którego przedmiotem jest ochrona Twoich danych osobowych.

W związku z tym pragniemy Cię poinformować, że w ramach prowadzenia naszej strony internetowej korzystamy z wielu technologii służących zbieraniu i przetwarzaniu danych osobowych, także związanych z plikami „cookie”.


Deprecated: Korzystanie z genesis_footer_creds_text uznawane jest za przestarzałe od wersji 3.1.0! Zamiast tego użyj genesis_pre_get_option_footer_text. This filter is no longer supported. You can now modify your footer text using the Theme Settings. in /www/upadlosckonsumencka_www/www/spiralazadluzenia.pl/wp-includes/functions.php on line 5234

© 2023 · Spirala zadłużenia · Polityka prywatności