jest to długofalowy plan, zawierający główne cele i zadania firmy lub organizacji, kierunki działania i alokację środków koniecznych do realizacji zakładanych celów.
Strategię przedsiębiorstwa tworzy się w dokumencie określającym cele do zrealizowania na najbliższe kilka lat. Nad opracowaniem takiego dokumentu pracuje wielu pracowników, w tym specjalistów od zarządzania czy finansów.
W strategii znajdziemy wyjaśnienie w jaki sposób zostaną zrealizowane CELE PRZYDSIĘBIORSTWA oraz jakie ZASOBY będą niezbędne, aby całe przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem.
Strategia firmy składa się z kilku elementów:
- wizji, czyli kierunku, w którym będzie zmierzać organizacja,
- misji, czyli nadrzędnego celu organizacji,
- strategii określającej sposoby rozwoju całej organizacji,
- strategicznych planów funkcjonalnych, które wyznaczają cele dla poszczególnych obszarów biznesowych firmy.
Należy pamiętać, że opracowanie strategii przedsiębiorstwa nie dotyczy tylko wielkich organizacji. Nawet małe, jednoosobowe działalności gospodarcze powinny mieć opracowany plan określający co w najbliższym czasie ma zostać przez firmę osiągnięte, w jaki sposób zostanie to zrealizowane oraz jakie zasoby będą niezbędne, aby całe przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem.
Z tym, że w przypadku małych firm strategia będzie pełniła zupełnie inną rolę niż w dużych organizacjach. Warto bowiem pamiętać, że strategia wyznacza sztywne ramy działania umożliwiające osiągnięcie zakładanych celów w perspektywie długofalowej – najczęściej kilku lat. A to zabiera firmom elastyczność działania, która jest niezbędna dla wielu małych firm, aby w ogóle przetrwały na rynku. Z tego powodu małe firmy mogą zrezygnować ze sztywno sformalizowanego planu strategicznego. Powinny jednak zadbać o to, aby sformułowana została misja i wizja.
Nadrzędny cel wskazuje kierunek, do którego ma zmierzać organizacja. Działania pracowników zostają mu podporządkowane i dzięki temu małe przedsiębiorstwo może rozwinąć się oraz przekształcić się w dobrze zarządzaną jednostkę gospodarczą. Jeśli pracownicy będą wiedzieli, czemu mają służyć ich działania, będą pracowali efektywniej i wydajniej.
Kolejnym elementem tworzenia strategii przedsiębiorstwa jest określenie misji firmy. Powinna ona odpowiadać na kluczowe pytania: po co firma jest na rynku i dla kogo sprzedaje swoje produkty lub usługi. W dalszej kolejności misja będzie określać wartości i cele naszego przedsiębiorstwa. Eksperci biznesowi uważają, że dobrze sformułowana i przemyślana misja usprawni organizację pracy w firmie i ułatwia relacje z klientami.
Misję przedsiębiorstwa należy tak opracować, aby była ona realna, docierała do pracowników i była czytelna dla klientów. Warto, aby misję tworzył zespół zaufanych i najbardziej zaangażowanych pracowników, a nie sam szef lub właściciel firmy. Tylko w ten sposób uda się zbudować rzetelną i obiektywną misję. Należy od razu pamiętać, że misja powinna być zwięzła i zawierać klarowność przekazu. Dobrze jest w takim razie stawiać na prostotę. A to oznacza, że używanie wyszukanych i wzniosłych słów będzie zbędne.
W celu opracowania misji przedsiębiorstwa warto udzielić odpowiedzi na niżej wymienione pytania, które pomogą stworzyć ramy misji firmy:
- czym się zajmuje firma
- jaką firmą jesteśmy
- jakie potrzeby klientów zaspokaja firma
- dlaczego w ogóle powstała firma
- dlaczego firma działa akurat w danej branży
- jakie wartości reprezentuje firma
- co wyróżnia firmę na tle konkurencji
- w jakim miejscu znajduje się aktualnie firma, a gdzie ma się znajdować.
Ważnym elementem budowania strategii firmy jest także określenie jej wizji. Często wizja przedsiębiorstwa jest utożsamiana z misją, jednakże pojęcia te różnią się od siebie, gdyż MISJA JEST STAŁA, wiele firm nie zmienia jej od lat.
WIZJA ZMIENIA SIĘ WRAZ Z UPŁYWEM CZASU i osiąganiem kolejnych celów.
WIZJA – wyobrażenie przyszłości przedsiębiorstwa, to czym ma się charakteryzować i jak funkcjonować. Wizja powinna być inspirująca i otwarta na przyszłość. Warto się postarać, aby wizja zachęcała do twórczego poszukiwania, odnosiła się do marzeń i wiązała się z sukcesem i optymistycznym nastawieniem. Wizja firmy nawiązuje do przyszłości, ale należy pamiętać o tym, jaki jest stan obecny i ściśle nawiązywać do tego, co jest tu i teraz. Odniesienie do naszej aktualnej pozycji sprawi, że wizja stanie się wiarygodna, możliwa do realizacji, a więc bardziej skuteczna.
Strategię przedsiębiorstwa wspiera STRATRGIA OPERACYJNA, którą określa się jako zbiór celów, planów i polityk wskazujących jak funkcje operacyjne będą wspierać strategię firmy. W praktyce strategia operacyjna jest jednym z typów strategii funkcjonalnej, do której należą również: finansowa, rozwoju produktu i marketingowa. Strategia operacyjna obejmuje obszary produkcji i logistyki. Zdarza się, że jest porównywana z decyzjami operacyjnymi, znajdującymi się najniżej biznesowych decyzji, np. strategicznych i taktycznych, czyli na najniższym szczeblu.
Strategia operacyjna wynika z przyjętej strategii biznesowej i obejmuje kluczowe decyzje dotyczące funkcjonowania przedsiębiorstwa produkcyjnego stanowiąc podstawę do innych decyzji podejmowanych na szczeblu taktycznym i operacyjnym.
PLAN OPERACYJNY – ogólna aktywność przedsiębiorstwa związaną z wytworzeniem produktu lub usługi. Podstawowym celem każdego przedsiębiorstwa w obszarze operacyjnym jest to, aby proces produkcyjny był jak najbardziej efektywny. Oznacza to, że strategia operacyjna będzie polegała na tym, aby przy wykorzystaniu tych samych aktywów, przedsiębiorstwo wytwarzało maksymalną ilość produktów o jakości, która w sposób najlepszy usatysfakcjonuje klienta.
W związku z tym strategia operacyjna powinna być skoncentrowana na procesie produkcji w określonych elementach, które w szczególności mogą dać wymierną przewagę konkurencyjną. Dotyczy to przede wszystkim obniżania kosztów produkcji, poprawy jakości produktów, terminowość dostaw, personalizacji produktu, szybkiej reakcji na okresy zwiększonego zapotrzebowania na produkt, a także poziom zaawansowania technologicznego oraz jak najwyższy poziom obsługi klienta.
Ważnym elementem strategii firmy jest utrzymanie wysokiej jakości przy stosunkowo niskiej cenie. Jest to o tyle trudne, gdyż z reguły mamy do czynienia z sytuacją krańcową, która zakłada, że najniższa cena oferowanych produktów jest podstawowym czynnikiem, który przyciąga uwagę klientów. Zazwyczaj na drugim krańcu osi znajdują się produkty słynące z wysokie jakości, ale z zaporową ceną.
Z uwagi na to, że zachowania konsumenckie zmieniają się niezwykle dynamicznie, ważnym czynnikiem w firmie jest dostosowanie tempa produkcji do popytu na rynku. W tym aspekcie bardziej konkurencyjne pozostaną te firmy, które są w stanie przestawić się na krótki cykl produkcyjny i umiejętne szybkie reagowanie na zmiany rynkowe. Chodzi tu przede wszystkim o zdolność wprowadzania na rynek nowych produktów, które będą dostosowane do potrzeb i wymagań klienta.
Elastyczność dotyczy przede wszystkim produktu, ale ma związek również z popytem, który dotyczy coraz większej liczby branż. Chodzi w tym elemencie przede wszystkim o zdolności do sprostania wymaganiom klienta, czyli aby produkt był możliwie jak najlepiej dostosowany do jego potrzeb.
W związku z tym produkcja masowa, na dużą skalę może stać się problematyczna.
WARTO NASTAWIĆSIĘ NA INDYWIDUALIZM!
Może to oznaczać w wielu przypadkach wręcz tworzenie produktów na zamówienie. Aby było to w ogóle możliwe, przedsiębiorca jako marka musi utrzymywać RALACJE Z KLIENTAMI. W ten sposób można poznać nie tylko ich potrzeby i oczekiwania, ale i informację zwrotną na temat swoich produktów.
Istotnym elementem w budowaniu strategii firmy jest także otwartość na NOWE TECHNOLOGIE. W obecnych czasach praktycznie cała komunikacja firm opiera się na sieci internetowej, włącznie z obiegiem dokumentów.
Oznacza to, że jeśli firmy zamkną się na nowe technologie w każdym aspekcie swojej działalności, to szybko przestaną być konkurencyjne i to nie tylko pod względem produktowym, ale przede wszystkim w oczach swoich klientów.
Niemal zawsze uważało się, że obsługa klienta na wysokim poziomie to domena branży usługowej. Można jednak zaobserwować przesunięcie tego trendu w kierunku branż produkcyjnych. Dzieje się tak głównie za sprawą wymagań klientów, którzy chcą, aby nie tylko produkty spełniały ich oczekiwania, ale również i serwis. Co ciekawe, coraz częściej zdarza się, że klienci uczestniczą w procesie projektowania produktów firm. Jest to może i nowatorski sposób, ale może okazać się dobrym rozwiązaniem na dobre dopasowanie produktu do potrzeb rynkowych.
O finalnym kształcie systemu operacyjnego decyduje odpowiednie połączenie wielu elementów. A to oznacza, że przy projektowaniu strategii operacyjnej powinno się brać pod uwagę m.in. takie elementy jak:
- strategia biznesu jako nadrzędny punkt wynikający z misji organizacji
- kluczowe kompetencje rozumiane jako doświadczenie i kompetencje obecne w organizacji, np. istniejące produkty lub procesy
- tendencje rynkowe w zakresie zapotrzebowania na produkty oraz obsługę posprzedażową, itp.
- konkurencja w rozumieniu wyróżnienia się na tle innych firm oferujących podobne produkty
- inne czynniki zewnętrzne jak np. sytuacja ekonomiczna, warunki rynkowe czy ograniczenia prawne.
WIZJA + MISJA + STRATEGIA = ROZWÓJ FIRMY!!!!
Dodaj komentarz