Spirala zadłużenia

  • Email
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • Strona główna
  • ABC Upadłości
    • Słownik upadłości
    • FAQ
  • Wnioski i porady
  • Bankructwo
  • Wyjście z długów
    • Życie po upadłości
    • Historie lokalnych upadłości
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
    • Norwegia
    • UK
  • Czyszczenie BIK
  • Kontakt
Jesteś w: Strona główna / FAQ / Upadłość konsumencka – najczęstsze pytania

Upadłość konsumencka – najczęstsze pytania

23 marca 2018

  1. Ile trwa konsumenckie postępowanie upadłościowe?

Długość konsumenckiego postępowania upadłościowego zależy zazwyczaj od sytuacji prawno-majątkowej dłużnika. Postępowanie mające na celu ogłoszenie upadłości trwa kilka  miesięcy. Właściwe postępowanie upadłościowe przy braku majątku stałego może zająć sześć miesięcy. Z kolei plan spłaty wierzycieli trwa trzy lata. Jeśli w toku postępowania pojawiają się zaskarżenia, to cały proces oddłużania przeciągnie się.  

  1. Jaka jest pewność oddłużenia w upadłości konsumenckiej?

W kwestii anulowania zobowiązań  bardzo ważne jest postawa upadłego – to, czy w trakcie postępowania rzetelnie wykonywał wszystkie swoje obowiązki. Wraz ze zrealizowaniem planu spłaty wierzycieli sąd musi wydać postanowienie o umorzeniu długów. Zanim jednak do tego dojdzie, musi zostać ogłoszona upadłość konsumencka, a do tego wymagane jest istnienie odpowiednich przesłanek.

  1. Czy wszczęcie i prowadzenie postępowania egzekucyjnego ogranicza możliwość ogłoszenia upadłości konsumenckiej?

Nie. Dłużnik może zgłosić wniosek o ogłoszenie upadłości w dowolnym momencie, niezależnie od tego, czy są prowadzone wobec niego postępowania egzekucyjne.

  1. Jak ogłoszenie oddłużenia wpływa na życie upadłego? Czy wiążą się z tym jakieś nieudogodnienia i trudności?

Ogłoszenie upadłości nie wpływa na wysokość dochodów upadłego, ale zamiast komornika, zajęcia jego wynagrodzenia dokona syndyk. Dodatkowo należy podkreślić, że w stosunkach z innymi osobami upadły musi uwzględniać dobro wierzycieli i działać w taki sposób, aby nie doszło do ich pokrzywdzenia, a działania przez niego podejmowane w sprawach ważnych, muszą zostać uzgodnione z syndykiem/sędzią-komisarzem. Po ostatecznym zakończeniu postępowania, czyli wykonaniu planu spłaty i umorzeniu zobowiązań lub umorzeniu zobowiązań bez ustalenia planu spłaty dopiero upadły odzyskuje swobodę.

Zadłużenie zostaje wykreślone przez sąd rejestrowy z Rejestru Dłużników Niewypłacalnych, istnieje także obowiązek wykreślenia upadłego na wniosek z Biur Informacji Gospodarczej. Upadły powinien jednak liczyć się z tym, że jego historia kredytowa będzie figurować w rejestrze Biura Informacji Kredytowej S.A. jeszcze przez dziesięć lat od momentu ogłoszenia oddłużenia. Ponadto, dane upadłego zostaną zamieszczone w internetowym Centralnym Rejestrze Restrukturyzacji i Upadłości.

  1. Gdzie złożyć wniosek o upadłość konsumencką?

Wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej należy zgłosić w sądzie upadłościowym właściwym ze względu na swoje miejsce zamieszkania. Zgodnie z art. 19 ust.1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe wniosek o ogłoszenie upadłości rozpoznaje sąd właściwy dla głównego ośrodka podstawowej działalności dłużnika. Przez główny ośrodek podstawowej działalności dłużnika należy rozumieć miejsce, w którym dłużnik regularnie zarządza swoją działalnością o charakterze ekonomicznym i które jako takie jest rozpoznawalne dla osób trzecich (art. 19 ust.1a ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowego). W przypadku osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub zawodowej domniemywa się, że głównym ośrodkiem podstawowej działalności dłużnika jest jej miejsce zwykłego pobytu (art. 19 ust. 1c ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe). W przypadku upadłości jest to wydział w sądach rejonowych – sąd gospodarczy.

  1. Czy brak majątku jest przeszkodą do ogłoszenia upadłości konsumenckiej i oddłużenia?

Nie. Natomiast zaciąganie zobowiązań po utracie dochodów jest okolicznością, która nie wpłynie pozytywnie na przebieg postępowania i ogłoszenie upadłości.

  1. Czy z chwilą ogłoszenia upadłości konsumenckiej ustaje zajęcie wynagrodzenia dokonane przez komornika?

Ustaje zajęcie wynagrodzenia dokonywane dotąd przez komornika. Z chwilą ogłoszenia upadłości konsumenckiej zajęcie wynagrodzenia dokonuje syndyk.

  1. Czy upadłością konsumencką można objąć tylko część zobowiązań albo majątku dłużnika?

Upadłość konsumencka powinna objąć cały majątek dłużnika i wszystkie jego zobowiązania.

  1. Czy rolnik może ogłosić upadłość konsumencką?

Tak. Obecne przepisy prawne umożliwiają rolnikowi ogłoszenie upadłości konsumenckiej, pod warunkiem jednak, że nie prowadzi on działalności gospodarczej.

  1. Czy w ramach upadłości konsumenckiej zostają umorzone wszystkie długi?

Nie. Ustawa Prawo upadłościowe reguluje, które zobowiązania nie będą umorzone przez upadłość konsumencką. Są to zobowiązania o charakterze alimentacyjnym, wynikające z rent z tytułu odszkodowania za wywołanie choroby, niezdolności do pracy, kalectwa lub śmierci;
 zobowiązania do zapłaty orzeczonych przez sąd kar grzywny, a także do wykonania obowiązku naprawienia szkody oraz zadośćuczynienia za doznaną krzywdę;  zobowiązania zapłaty nawiązki lub świadczenia pieniężnego orzeczonych przez sąd jako środek karny lub środek związany z poddaniem sprawcy próbie; zobowiązania  naprawienia szkody wynikającej z przestępstwa lub wykroczenia stwierdzonego prawomocnym orzeczeniem; i wreszcie – zobowiązania, których upadły celowo nie ujawnił, w przypadku, gdy wierzyciel nie brał udziału w postępowaniu.

  1. Czy były przedsiębiorca może zgłosić wniosek o upadłość konsumencką?

Tak, przedsiębiorca może zgłosić taki wniosek, np. od razu po wykreśleniu z CEIDG.

  1. 12. Czy długi w ZUS-ie i Urzędzie Skarbowym również podlegają umorzeniu?

Tak. Umorzenie obejmuje prawie wszystkie zobowiązania upadłego, w tym długi w
ZUS-ie i Urzędzie Skarbowym.

  1. 13. Czy do ogłoszenia upadłości konsumenckiej potrzebna jest zgoda współmałżonka?

Nie. Dłużnik nie potrzebuje zgody małżonka, by zgłosić wniosek  o upadłość konsumencką.

  1. Kiedy wierzyciele dowiadują się, że dłużnik złożył wniosek o ogłoszenie upadłości?

Wierzyciele dowiadują się o tym po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej.

  1. Czy wierzyciel może zaskarżyć postanowienie o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej?

Nie, ponieważ wierzyciel nie jest uczestnikiem postępowania w przedmiocie rozpoznania wniosku o ogłoszenie upadłości.

 

W kategorii: FAQ

Pomagamy w ogłoszeniu upadłości:




    Nakaz zapłaty w postępowaniu przed sądami powszechnymi – cz.1

    Kredyty dla cudzoziemców w Polsce

    Dłużnik niewypłacalny

    Po jakie rodzaje kredytów Polacy sięgają najczęściej?

    Pomagamy w ogłoszeniu upadłości

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Kilka słów o nas:

    Opisujemy procedurę upadłości konsumenckiej, historie ludzi, doradzamy jak rozpocząć nowe, wolne od długów życie.

    Zamów na stronie bezpłatną rozmowę z Kancelarią RIO, by porozmawiać o swojej sytuacji – możliwościach ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji.  Zespół Kancelarii tworzy wielu specjalistów – w tym prawników, doradców indywidualnych a także ekspertów od finansów.

    Kategorie artykułów:

    • ABC Upadłości
    • Wnioski i porady
    • Życie po upadłości
    • FAQ
    • Wyjście z długów
    • Bankructwo
    • Restrukturyzacja
    • Zagranica
    • Czyszczenie BIK

    Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku,

    od dnia 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (dalej zwane – „RODO”), którego przedmiotem jest ochrona Twoich danych osobowych.

    W związku z tym pragniemy Cię poinformować, że w ramach prowadzenia naszej strony internetowej korzystamy z wielu technologii służących zbieraniu i przetwarzaniu danych osobowych, także związanych z plikami „cookie”.


    Deprecated: Korzystanie z genesis_footer_creds_text uznawane jest za przestarzałe od wersji 3.1.0! Zamiast tego użyj genesis_pre_get_option_footer_text. This filter is no longer supported. You can now modify your footer text using the Theme Settings. in /www/upadlosckonsumencka_www/www/spiralazadluzenia.pl/wp-includes/functions.php on line 5234

    © 2023 · Spirala zadłużenia · Polityka prywatności