Spirala zadłużenia

  • Email
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • Strona główna
  • ABC Upadłości
    • Słownik upadłości
    • FAQ
  • Wnioski i porady
  • Bankructwo
  • Wyjście z długów
    • Życie po upadłości
    • Historie lokalnych upadłości
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
    • Norwegia
    • UK
  • Czyszczenie BIK
  • Kontakt
Jesteś w: Strona główna / Zagranica / Norwegia / Ogólne zasady upadłości konsumenckiej w Norwegii

Ogólne zasady upadłości konsumenckiej w Norwegii

5 listopada 2017

Zasadniczymi aktami prawnymi, mającymi zastosowanie w postępowaniu upadłościowym w tym kraju, są: Ustawa o negocjacji długów i o upadłości (1984), Ustawa o Banku Norwegii DNB (1984) oraz Ustawa o kredytach hipotecznych. Ponadto zastosowanie mają przepisy szczegółowe dotyczące zastawów i hipoteki.

Powyższe akty prawne tak ze sobą korespondują, aby wspólnie mogły stanowić o kwestiach związanych z podziałem finansów dłużnika w sposób zgodny z oczekiwaniami współczesnego środowiska biznesowego. Mimo to należy odnotować, że przepisy ustawy o DNB, odnoszące się do częściowego lub całkowitego umorzenia zadłużenia, mogą uniemożliwić ogłoszenie upadłości i stworzenie warunków do dalszego konstruktywnego funkcjonowania dłużnika.

Ustawa DNB określa wymagania dotyczące uruchamiania różnych procedur upadłościowych, zasad ich prowadzenia i zakończenia.

Ustawa o negocjacji długów i upadłości generalnie określa ogólną wysokość zadłużenia, wielkość majątku dłużnika, zasady ustalenia upadłości, kolejność spłaty wierzycieli, dopuszczalność roszczeń. Ustala ponadto zasady zarządzania umowami zawartymi przez dłużnika i badania zasadności ich zawierania w okresie poprzedzającym ogłoszenie niewypłacalności.

W norweskim prawie upadłościowym terminologia różni się od angielskiej. Określenie „illikvid”, tłumaczy się jako „niewypłacalny”; oznacza to czasową lub trwałą niezdolność do spłacania zobowiązań w miarę powstawania ich wymagalności. Termin „niewystarczający” oznacza, że wartość zobowiązań jest wyższa, niż wartość majątku dłużnika. Do wszczęcia postępowania upadłościowego w Norwegii wymagane jest, aby dłużnik był niewypłacalny, a jego majątek niewystarczający. Natomiast niewypłacalność jest przesłanką wystarczającą do rozpoczęcia negocjacji długów.

Prawo norweskie nie rozróżnia upadłości przedsiębiorstwa i upadłości konsumenckiej. Dlatego określenie „upadłość” stosowane w niniejszym i innych artykułach o tej tematyce odnosi się zarówno do likwidacji przedsiębiorstwa, jak i upadłości konsumenckiej. Wszystkie postępowania upadłościowe toczą się przed sądem cywilnym, przy czym wszelkie podmioty, wyznaczone przez sąd do prowadzenia procedury upadłościowej (np. syndyk masy upadłościowej) są ściśle kontrolowane przez wierzycieli, spełniających funkcje doradcze i nadzorcze na każdym etapie postępowania upadłościowego.

Wszczęcie postępowania upadłościowego

Procedura rozpoczyna się złożeniem w sądzie cywilnym wniosku o ogłoszenie upadłości. Może to zrobić dłużnik lub niespłacony wierzyciel/wierzyciele. Jak już wspomniano, dłużnik musi być niewypłacalny, a jego majątek niewystarczający i stan ten musi zostać udokumentowany. Domniemywa się, że zaprzestanie regulowania zobowiązań i nieskuteczne próby odzyskania należności przez wierzycieli w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku, stanowi podstawę prawną uznania niewypłacalności i niewystarczalności. Tak samo skutkuje niezapłacenie długu mimo ogłoszenia upadłości z doręczeniem nakazu spłaty.

 

W kategorii: Norwegia

Pomagamy w ogłoszeniu upadłości:




    Upadłość w cieniu gór Skandynawskich, czyli jak Norwegowie walczą o wolność finansową.

    Upadłość konsumencka – COMI (Centre of main interests). Co to jest?

    Zanim ogłosisz upadłość konsumencką

    Upadłość konsumencka w Polsce dla dłużników zamieszkałych za granicą

    Pomagamy w ogłoszeniu upadłości

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Kilka słów o nas:

    Opisujemy procedurę upadłości konsumenckiej, historie ludzi, doradzamy jak rozpocząć nowe, wolne od długów życie.

    Zamów na stronie bezpłatną rozmowę z Kancelarią RIO, by porozmawiać o swojej sytuacji – możliwościach ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji.  Zespół Kancelarii tworzy wielu specjalistów – w tym prawników, doradców indywidualnych a także ekspertów od finansów.

    Kategorie artykułów:

    • ABC Upadłości
    • Wnioski i porady
    • Życie po upadłości
    • FAQ
    • Wyjście z długów
    • Bankructwo
    • Restrukturyzacja
    • Zagranica
    • Czyszczenie BIK

    Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku,

    od dnia 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (dalej zwane – „RODO”), którego przedmiotem jest ochrona Twoich danych osobowych.

    W związku z tym pragniemy Cię poinformować, że w ramach prowadzenia naszej strony internetowej korzystamy z wielu technologii służących zbieraniu i przetwarzaniu danych osobowych, także związanych z plikami „cookie”.


    Deprecated: Korzystanie z genesis_footer_creds_text uznawane jest za przestarzałe od wersji 3.1.0! Zamiast tego użyj genesis_pre_get_option_footer_text. This filter is no longer supported. You can now modify your footer text using the Theme Settings. in /www/upadlosckonsumencka_www/www/spiralazadluzenia.pl/wp-includes/functions.php on line 5234

    © 2023 · Spirala zadłużenia · Polityka prywatności