Zgodnie z definicją określoną w art. 11 Prawa upadłościowego, dłużnik jest niewypłacalny w momencie utracenia zdolności do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Przyjmuje się, że utrata wskazanej zdolności następuje, gdy opóźnienie w spłacie zobowiązań przekracza trzy miesiące.
Niewypłacalny konsument najczęściej ratuje swoją sytuację finansową ogłaszając upadłość. Wiąże się to z możliwością uzyskania tzw. „oddłużenia”. Warto jednak pamiętać, że upadłość konsumencka to przywilej, którego nie dostąpi każdy dłużnik. Przede wszystkim należy spełnić szereg wymagań i mieć na uwadze, że sąd nie ma obowiązku rozpatrzenia pozytywnie wniosku. Dłużnicy muszą spełnić szereg warunków, ale nie tylko. Powinni tak planować swoje działania, aby nie popełniać dodatkowo kilku znaczących błędów, które będą dyskwalifikować ich w oczach sądu. Oto kilka najczęściej popełnianych przez niewypłacalnych dłużników błędów.
Historia dłużnika zostanie prześwietlona
Jeżeli w złożonym wniosku dłużnik zapewniał, że jego niewypłacalność nie powstała w wyniku jego finansowych zaniedbań, tylko na skutek niefortunnych zbiegów okoliczności, to powinien być świadomy, że sąd to sprawdzi. Chodzi przede wszystkim o to, aby udowodnić, że dłużnik zachowywał się odpowiedzialnie wobec swoich wierzycieli i podchodził racjonalnie do finansów i rozsądnie zarządzał swoim majątkiem.
A jakie zachowanie dłużnika może zostać uznane za niewłaściwe i negatywnie wpłynąć na oddłużenie? Ważny będzie nie tylko okres przed osiągnięciem niewypłacalności, ale również czas, gdy dłużnik wpadł już w spiralę długów. W takiej sytuacji powinien nadal zachować pewne zasady i postępować rozważnie.
Unikaj pogłębiania swojego zadłużenia
Jeżeli dłużnik już wie, że znalazł się na finansowej równi pochyłej to nie powinien mnożyć swoich zobowiązań finansowych. Oznacza to, że należy unikać kolejnych kredytów lub chwilówek. To będzie jedynie chwilowe wyjście z sytuacji, które w sztuczny sposób ustabilizuję sytuację finansową dłużnika na kilka tygodni. Potem problemy związane z narastającą spiralą zadłużenia mogą uderzyć ze zdwojoną siłą.
Jest to całkowicie nieracjonalne działanie, które pokazuje zadłużonego konsumenta jako nierzetelnego dłużnika. Zamiast tego lepiej jednak próbować porozumieć się z wierzycielami, dążyć do ugody z nimi, nie zaś podtrzymywać lub pogłębiać stan niewypłacalności.
Nie bądź bierny
Tak samo szkodliwe, jak pogłębianie niewypłacalności, jest bierne oczekiwania na dalszy rozwój wypadków. Czyli brak podejmowania prób spłacenia długów, niefrasobliwość czy ignorowanie wierzycieli.
W takim przypadku zawsze warto wykazać się pewnym rodzajem empatii wskazującym, że dłużnik próbuje chronić interesy wierzycieli, wykazywać troskę, pozostawać z nimi w kontakcie i przekonywać o swojej dobrej woli.
Korzystaj z pomocy prawnika
Co prawda do ogłoszenia upadłości konsumenckiej nie jest wymagane korzystanie z usług prawnika. Unikanie wsparcia ze strony specjalisty zajmujące się na co dzień upadłościami, może odbić się negatywnie na postępowaniu upadłościowym. Czasami wystarczy jedynie konsultacja z prawnikiem, a pozwoli on uniknąć wielu potknięć i błędów.
Pomoc specjalisty może być szczególnie nieoceniona na etapie przygotowania wniosku, ponieważ jest to niezwykle istotny element całego postępowania. Źle skonstruowany wniosek powoduje, że dłużnik już na wstępie traci szansę na oddłużenie. Nie jest to jednak jedyny aspekt.
Kolejnym tematem do omówienia z prawnikiem jest możliwość zarządzania majątkiem dłużnika. Warto w szczególności dowiedzieć się czy możliwa jest sprzedaż wybranych składników majątku. Jeżeli tak, to w jaki sposób. A co za tym idzie, warto dowiedzieć się także jak powinny zostać podzielone otrzymane środki pieniężne pomiędzy wierzycieli, aby żaden z nich nie został pokrzywdzony czy potraktowany nieuczciwie.
Dodaj komentarz