Spirala zadłużenia

  • Email
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • Strona główna
  • ABC Upadłości
    • Słownik upadłości
    • FAQ
  • Wnioski i porady
  • Bankructwo
  • Wyjście z długów
    • Życie po upadłości
    • Historie lokalnych upadłości
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
    • Norwegia
    • UK
  • Czyszczenie BIK
  • Kontakt
Jesteś w: Strona główna / Wyjście z długów / Jakie błędy najczęściej popełniają osoby niewypłacalne?

Jakie błędy najczęściej popełniają osoby niewypłacalne?

23 sierpnia 2019

Zgodnie z definicją określoną w art. 11 Prawa upadłościowego, dłużnik jest niewypłacalny w momencie utracenia zdolności do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Przyjmuje się, że utrata wskazanej zdolności następuje, gdy opóźnienie w spłacie zobowiązań przekracza trzy miesiące.

Niewypłacalny konsument najczęściej ratuje swoją sytuację finansową ogłaszając upadłość. Wiąże się to z możliwością uzyskania tzw. „oddłużenia”. Warto jednak pamiętać, że upadłość konsumencka to przywilej, którego nie dostąpi każdy dłużnik. Przede wszystkim należy spełnić szereg wymagań i mieć na uwadze, że sąd nie ma obowiązku rozpatrzenia pozytywnie wniosku. Dłużnicy muszą spełnić szereg warunków, ale nie tylko. Powinni tak planować swoje działania, aby nie popełniać dodatkowo kilku znaczących błędów, które będą dyskwalifikować ich w oczach sądu. Oto kilka najczęściej popełnianych przez niewypłacalnych dłużników błędów.

Historia dłużnika zostanie prześwietlona

Jeżeli w złożonym wniosku dłużnik zapewniał, że jego niewypłacalność nie powstała w wyniku jego finansowych zaniedbań, tylko na skutek niefortunnych zbiegów okoliczności, to powinien być świadomy, że sąd to sprawdzi. Chodzi przede wszystkim o to, aby udowodnić, że dłużnik zachowywał się odpowiedzialnie wobec swoich wierzycieli i podchodził racjonalnie do finansów i rozsądnie zarządzał swoim majątkiem.

A jakie zachowanie dłużnika może zostać uznane za niewłaściwe i negatywnie wpłynąć na oddłużenie? Ważny będzie nie tylko okres przed osiągnięciem niewypłacalności, ale również czas, gdy dłużnik wpadł już w spiralę długów. W takiej sytuacji powinien nadal zachować pewne zasady i postępować rozważnie.

Unikaj pogłębiania swojego zadłużenia

Jeżeli dłużnik już wie, że znalazł się na finansowej równi pochyłej to nie powinien mnożyć swoich zobowiązań finansowych. Oznacza to, że należy unikać kolejnych kredytów lub chwilówek. To będzie jedynie chwilowe wyjście z sytuacji, które w sztuczny sposób ustabilizuję sytuację finansową dłużnika na kilka tygodni. Potem problemy związane z narastającą spiralą zadłużenia mogą uderzyć ze zdwojoną siłą.

Jest to całkowicie nieracjonalne działanie, które pokazuje zadłużonego konsumenta jako nierzetelnego dłużnika. Zamiast tego lepiej jednak próbować porozumieć się z wierzycielami, dążyć do ugody z nimi, nie zaś podtrzymywać lub pogłębiać stan niewypłacalności.

Nie bądź bierny

Tak samo szkodliwe, jak pogłębianie niewypłacalności, jest bierne oczekiwania na dalszy rozwój wypadków. Czyli brak podejmowania prób spłacenia długów, niefrasobliwość czy ignorowanie wierzycieli.

W takim przypadku zawsze warto wykazać się pewnym rodzajem empatii wskazującym, że dłużnik próbuje chronić interesy wierzycieli, wykazywać troskę, pozostawać z nimi w kontakcie i przekonywać o swojej dobrej woli.

Korzystaj z pomocy prawnika

Co prawda do ogłoszenia upadłości konsumenckiej nie jest wymagane korzystanie z usług prawnika. Unikanie wsparcia ze strony specjalisty zajmujące się na co dzień upadłościami, może odbić się negatywnie na postępowaniu upadłościowym. Czasami wystarczy jedynie konsultacja z prawnikiem, a pozwoli on uniknąć wielu potknięć i błędów.

Pomoc specjalisty może być szczególnie nieoceniona na etapie przygotowania wniosku, ponieważ jest to niezwykle istotny element całego postępowania. Źle skonstruowany wniosek powoduje, że dłużnik już na wstępie traci szansę na oddłużenie. Nie jest to jednak jedyny aspekt.

Kolejnym tematem do omówienia z prawnikiem jest możliwość zarządzania majątkiem dłużnika. Warto w szczególności dowiedzieć się czy możliwa jest sprzedaż wybranych składników majątku. Jeżeli tak, to w jaki sposób.  A co za tym idzie, warto dowiedzieć się także jak powinny zostać podzielone otrzymane środki pieniężne pomiędzy wierzycieli, aby żaden z nich nie został pokrzywdzony czy potraktowany nieuczciwie.

W kategorii: Wyjście z długów

Pomagamy w ogłoszeniu upadłości:




    Chwilówki bez BIK. Wady i zalety

    Dłużniku, wystrzegaj się tych błędów!

    Pamiętaj – upadłość upadłości nie równa!

    Upadłość konsumencka – COMI (Centre of main interests). Co to jest?

    Pomagamy w ogłoszeniu upadłości

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Kilka słów o nas:

    Opisujemy procedurę upadłości konsumenckiej, historie ludzi, doradzamy jak rozpocząć nowe, wolne od długów życie.

    Zamów na stronie bezpłatną rozmowę z Kancelarią RIO, by porozmawiać o swojej sytuacji – możliwościach ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji.  Zespół Kancelarii tworzy wielu specjalistów – w tym prawników, doradców indywidualnych a także ekspertów od finansów.

    Kategorie artykułów:

    • ABC Upadłości
    • Wnioski i porady
    • Życie po upadłości
    • FAQ
    • Wyjście z długów
    • Bankructwo
    • Restrukturyzacja
    • Zagranica
    • Czyszczenie BIK

    Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku,

    od dnia 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (dalej zwane – „RODO”), którego przedmiotem jest ochrona Twoich danych osobowych.

    W związku z tym pragniemy Cię poinformować, że w ramach prowadzenia naszej strony internetowej korzystamy z wielu technologii służących zbieraniu i przetwarzaniu danych osobowych, także związanych z plikami „cookie”.


    Deprecated: Korzystanie z genesis_footer_creds_text uznawane jest za przestarzałe od wersji 3.1.0! Zamiast tego użyj genesis_pre_get_option_footer_text. This filter is no longer supported. You can now modify your footer text using the Theme Settings. in /www/upadlosckonsumencka_www/www/spiralazadluzenia.pl/wp-includes/functions.php on line 5234

    © 2023 · Spirala zadłużenia · Polityka prywatności