Proces ogłoszenia upadłości jest długotrwały i dość kosztowny. Poza podstawowymi przesłankami – takimi jak niewypłacalność czy brak winy dłużnika w powstaniu zadłużenia – dla powodzenia całej procedury znaczenie mają również inne aspekty postępowania zadłużonego. Niestety, zdarza się tak, że dłużnik własnym zachowaniem komplikuje lub nawet uniemożliwia ogłoszenie upadłości konsumenckiej.
Sytuacja, w której znalazł się zadłużony konsument, wymaga od niego cierpliwości oraz roztropności. Kompletowanie dokumentów, wypełnianie wniosku, konsultacje ze specjalistami – to czynności nieraz stresujące i żmudne. Oczekiwaniu na wydanie przez sąd postanowienia odnośnie do ogłoszenia upadłości towarzyszy nieraz troska o aktualną sytuację finansową. Bywa i tak, że zaczyna brakować środków na codzienne utrzymanie siebie i najbliższych. Bardzo ważne, by w takiej sytuacji nie podejmować żadnych nieprzemyślanych kroków, które zadziałałyby na niekorzyść konsumenta.
Zależy nam na zwiększeniu świadomości w tej materii, dlatego też przedstawiamy najczęściej popełniane przez dłużnika błędy podczas ubiegania się o upadłość konsumencką.
Zwiększanie zadłużenia
Świadome powiększanie zadłużenia jest jednym z najczęstszych czynności dłużników, które można by nazwać nieroztropnymi. Ktoś, kto wpadł w zadłużenie i ubiega się o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, nie może brać kolejnych kredytów czy pożyczek w nadziei, że pozostanie to bez wpływu na proces upadłościowy. W czasie ubiegania się o upadłość konsumencką należy unikać zaciągania wszelkich zobowiązań finansowych. Dopuszcza się pomoc finansową ze strony np. rodziny, ale tylko w pilnej potrzebie i wyłącznie w postaci darowizny.
Kontakty z wierzycielami
Niewskazany jest kontakt z wierzycielami, kiedy dłużnik czeka na postanowienie o ogłoszeniu upadłości, tym bardziej, jeśli żaden z wierzycieli nie wezwał do zapłaty zobowiązań. Nie należy także zawierać porozumień i ugód z wierzycielami oraz ujawniać woli ogłoszenia upadłości.
Ukrywanie majątku
Ukrywanie majątku, wyprzedawanie go, zrzekanie się jakichś korzyści majątkowych czy umarzanie długów – to czynności pochopne i niepotrzebne, mogące negatywnie wpłynąć na wiarygodność dłużnika. W trakcie oczekiwania na decyzję sądu zaleca się nie manipulować w żaden sposób majątkiem.
Brak współpracy z organami postępowania upadłościowego
Rzetelny i roztropny dłużnik powinien pozostawać w ciągłym kontakcie z sądem czy komornikiem. Powinien on odpowiadać na wszystkie wezwania, nie unikać egzekucji komorniczych, odbierać stosowną korespondencję czy udzielać wszelkich informacji odnośnie do swojej sytuacji i majątku. Ignorowanie sądu i komornika na pewno wpłynie niekorzystnie na cały proces upadłościowy.
Dodaj komentarz