Ogromna ilość stron internetowych, w tym również tych dotyczących upadłości konsumenckiej, może prowadzić do tego, że kłopotliwe staje się zweryfikowanie, który z komunikatów jest tym obecnie obowiązującym i zawierającym jedynie poprawne dane. Poszukując wiadomości dotyczących norm i przepisów prawnych, nie wolno zapominać o tym, że prawo nieustannie ewoluuje i dziś przeczytane informacje mogą być na następny dzień nieaktualne. Upadłość konsumencka, to stosunkowo niedawno wprowadzone do polskiego prawa postępowanie (marzec 2009r.), nad kształtem którego nadal prowadzone są prace. Nawet w czasie pisania poniższego artykułu wiadomym jest, że opracowano nowy projekt kolejnych już zmian.
Poruszając się w temacie upadłości konsumenckiej warto wspomnieć o Ministerstwie Sprawiedliwości tj. o resorcie, który czuwa nad kształtem i wymaganiami formalnymi dotyczącymi przebiegu tego postępowania w Polsce. Ministerstwo Sprawiedliwości jest urzędem administracji rządowej. Jego nadzorem zajmuje się Minister Sprawiedliwości. Szef wspomnianego resortu kieruje administracją rządową w obszarze sprawiedliwości. Dodatkowo, Minister Sprawiedliwości, jest odpowiedzialny za pracę nad projektami zmian w prawie cywilnym, karnym i rodzinnym.
Wobec powyższego, strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości to miejsce, gdzie znajdują się najnowsze wiadomości z zakresu szeroko pojętego prawa, także z zakresu konsumenckiego postępowania upadłościowego. Można powiedzieć, że umieszczone na stronie www.ms.gov.pl wpisy pochodzą z samego źródła, którym jest właśnie Ministerstwo Sprawiedliwości. Dzięki temu, nabieramy pewności, że wszystkie komunikaty są poprawne i aktualne na dany dzień. Pierwsze artykuły, które możemy odnaleźć w Archiwum informacji wspomnianej strony pochodzą z 2007 roku. Zatem od ponad dziesięciu lat, za pośrednictwem strony Ministerstwa Sprawiedliwości, możemy śledzić zachodzące w polskim sądownictwie zmiany.
Specjalnie dla konsumentów zainteresowanych tematyką upadłości konsumenckiej, został przygotowany i umieszczony na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości Poradnik dotyczący upadłości konsumenckiej. W pracach nad Poradnikiem brali udział sędziowie i adwokaci. Poradnik zawiera podstawowe informacje o celach i konsekwencjach postępowania oraz o tym: kto może skorzystać z upadłości konsumenckiej; co zrobić, aby postępowanie upadłościowe zostało wszczęte, jak ono przebiega i w jaki sposób może się zakończyć? Czytelnik dowie się w jakich okolicznościach sąd oddali złożony wniosek oraz na jakie elementy wniosku należy zwrócić uwagę podczas jego uzupełniania. Poza Poradnikiem, Ministerstwo Sprawiedliwości umożliwia pobranie wzoru formularza- Wniosek dłużnika o ogłoszenie upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Dostęp do tego wzoru jest o tyle istotny, że od 1 stycznia 2016 roku każdy ubiegający się o oddłużenie konsument zobowiązany jest do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości na właściwym formularzu. Wszyscy odwiedzający stronę Ministerstwa Sprawiedliwości mogą także bezpłatnie pobrać wspomniany Poradnik. Omówione dokumenty można odnaleźć w zakładce Działalność, w miejscu- Broszury i publikacje.
Dodaj komentarz