Spirala zadłużenia

  • Email
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • Strona główna
  • ABC Upadłości
    • Słownik upadłości
    • FAQ
  • Wnioski i porady
  • Bankructwo
  • Wyjście z długów
    • Życie po upadłości
    • Historie lokalnych upadłości
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
    • Norwegia
    • UK
  • Czyszczenie BIK
  • Kontakt
Jesteś w: Strona główna / Wnioski i porady / Czy bać się firmy windykacyjnej?

Czy bać się firmy windykacyjnej?

20 sierpnia 2018

Wielu dłużników popada w panikę, kiedy zaczynają do nich dzwonić windykatorzy. Pracownicy firm windykatorskich często stosują różne metody, mające doprowadzić do spłacenia zadłużenia. Nie zawsze to zadłużenie jest prawdziwe, nie zawsze też stosowane metody są do końca zgodne z prawem.

Weryfikacja danych i wyłudzanie informacji

Zwykle rozmowa zaczyna się od przedstawienia się dzwoniącego z powołaniem się na firmę, którą reprezentuje oraz poinformowania, że rozmowa jest nagrywana. A zaraz potem następuje prośba o podanie, w celach weryfikacyjnych, np. daty urodzenia i nazwiska panieńskiego matki. Nie wolno domagać się podawania danych osobowych przez telefon, ponadto należy zapytać rozmówcę o zgodę na rejestrację tego typu rozmowy. Rozmówca, do którego dodzwonił się windykator, nie ma również obowiązku udzielić takiej zgody, nie musi też, a wręcz nie powinien, podawać danych telefonicznie.

Warto zapoznać się z dyrektywą unijną RODO, która weszła w życie 25 maja 2018 roku. Można śmiało powoływać się na nią w sytuacji prób wyłudzenia danych osobowych przez windykatora.

Firmy windykacyjne wysyłają korespondencję do dłużników zwykłym listem. Nie mają zatem potwierdzenia, że taki list w ogóle dotarł do adresata. Podczas rozmowy telefonicznej dzwoniący stara się (pamiętajmy, że rozmowa jest nagrywana) uzyskać potwierdzenie, że rozmówca list otrzymał, a mimo to nie spłaca zadłużenia.

Zastraszanie i nękanie

Jeżeli rozmówca odmawia spłaty, następuje straszenie sądem, komornikiem, oczywiście także dodatkowymi kosztami, którymi zostanie obciążony dłużnik. Dzwoniący traktuje rozmówcę protekcjonalnie, np. pytając: „czy stać pana/panią na ponoszenie takich kosztów?” Jakiekolwiek zastraszanie jest absolutnie niedopuszczalne i nosi znamiona wyłudzenia.

Należy pamiętać, że dochodzenie należności musi być odpowiednio udokumentowane. W żadnym wypadku nie jest dowodem istnienia zadłużenia zwykły list z firmy windykacyjnej, często sformułowany nieprofesjonalnie, żeby nie powiedzieć nieporadnie. Nie jest też takim dowodem rozmowa telefoniczna. Windykator, aby jego działanie miało być skuteczne, musi dysponować dowodami, które umożliwiłyby wykazanie istnienia zadłużenia przed sądem.

Powtarzające się telefony z firmy windykacyjnej są zmorą, mającą określony cel – zmęczenie dłużnika i podtrzymywanie u niego poczucia braku bezpieczeństwa. Jeżeli na ekranie wyświetla się komunikat „nieznany numer”, można po prostu nie odbierać. Jeżeli natomiast wyświetla się nieznany numer, będzie za każdym razem inny i wtedy jest trudniej. Nie wolno jednak dać się zastraszyć.

Jeżeli rozmówca rzeczywiście posiada jakieś stare zadłużenie, zapewne jest ono przedawnione. Trzeba to koniecznie sprawdzić pamiętając, że od 9 lipca 2018 roku obowiązują zmienione, krótsze okresy przedawnień. Do tej pory, w przypadku wniesienia przez firmę windykacyjną sprawy do sądu, zwykle był wydawany nakaz zapłaty, bowiem sąd sprawdzał przedawnienie roszczenia na zarzut dłużnika. Obecnie będzie musiał zrobić to z urzędu i w wypadku przedawnienia oddali powództwo – dotyczy to sytuacji, w której dłużnikami są konsumenci.

Groźby najścia

Są windykatorzy, którzy stosują metodę uprzedzania o „wizytach” w miejscu zamieszkania rozmówcy i doradzają uprzedzenie rodziny. Tłumaczą też, że taka wizyta ma na celu rozmowę o spłacie zadłużenia. Nie ma obowiązku wpuszczania windykatora do domu. Do miejsca zamieszkania ma prawo wejść policja, prokurator, komornik albo służby specjalne wykonujące czynności operacyjne lub z nakazem sądowym. I nikt więcej.

Jeżeli natomiast windykator został wpuszczony do domu, nie wolno mu robić żadnych notatek ani zdjęć, a tym bardziej dokonywać przeszukania. Jeżeli to robi, należy powiadomić policję.

W kategorii: Wnioski i porady

Pomagamy w ogłoszeniu upadłości:




    Jako pożyczkodawca zawsze spisuj umowę pożyczki

    Komornik a potrącenia ze świadczeń

    Upadłość konsumencka a żyranci         

    Coraz tańsze kredyty gotówkowe

    Pomagamy w ogłoszeniu upadłości

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Kilka słów o nas:

    Opisujemy procedurę upadłości konsumenckiej, historie ludzi, doradzamy jak rozpocząć nowe, wolne od długów życie.

    Zamów na stronie bezpłatną rozmowę z Kancelarią RIO, by porozmawiać o swojej sytuacji – możliwościach ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji.  Zespół Kancelarii tworzy wielu specjalistów – w tym prawników, doradców indywidualnych a także ekspertów od finansów.

    Kategorie artykułów:

    • ABC Upadłości
    • Wnioski i porady
    • Życie po upadłości
    • FAQ
    • Wyjście z długów
    • Bankructwo
    • Restrukturyzacja
    • Zagranica
    • Czyszczenie BIK

    Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku,

    od dnia 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (dalej zwane – „RODO”), którego przedmiotem jest ochrona Twoich danych osobowych.

    W związku z tym pragniemy Cię poinformować, że w ramach prowadzenia naszej strony internetowej korzystamy z wielu technologii służących zbieraniu i przetwarzaniu danych osobowych, także związanych z plikami „cookie”.


    Deprecated: Korzystanie z genesis_footer_creds_text uznawane jest za przestarzałe od wersji 3.1.0! Zamiast tego użyj genesis_pre_get_option_footer_text. This filter is no longer supported. You can now modify your footer text using the Theme Settings. in /www/upadlosckonsumencka_www/www/spiralazadluzenia.pl/wp-includes/functions.php on line 5234

    © 2023 · Spirala zadłużenia · Polityka prywatności