Przyspieszone postępowanie układowe rozpoczyna się w momencie złożenia przez dłużnika w sądzie restrukturyzacyjnym wniosku o otwarcie takiego postępowania. Daje ono możliwość zawarcia przez dłużnika układu z wierzycielami po sporządzeniu spisu wierzytelności i jego zatwierdzeniu w trybie uproszczonym.
Istota przyspieszonego postępowania układowego
Ustawodawca założył, że przyspieszone postępowanie układowe przeznaczone jest dla tych dłużników, których suma wierzytelności spornych, uprawniających do głosowania nad układem, nie przekracza 15 proc. sumy wierzytelności, uprawniających do głosowania nad układem. Jest to postępowanie o charakterze wyłącznie sądowym. Zakłada się również, że czas jego trwania wynosi około 2 – 3 miesięcy; jednocześnie zapewnia się dłużnikowi ochronę w postaci zawieszenia z mocy prawa postępowań egzekucyjnych po otwarciu postępowania.
Wniosek o otwarcie postępowania
Przyspieszone postępowanie układowe wszczyna się na wniosek dłużnika. Wymogi formalne wniosku określa ustawa Prawo restrukturyzacyjne:
Art. 227. 1. Wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego powinien zawierać:
1) imię i nazwisko dłużnika albo jego nazwę oraz numer PESEL albo numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku ich braku – inne dane umożliwiające jego jednoznaczną identyfikację, miejsce zamieszkania albo siedzibę, adres, a gdy dłużnikiem jest spółka osobowa, osoba prawna albo inna jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – imiona i nazwiska reprezentantów, w tym likwidatorów, jeżeli są ustanowieni, a ponadto w przypadku spółki osobowej – imiona i nazwiska oraz miejsce zamieszkania wspólników odpowiadających za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem;
2) propozycje układowe wraz ze wstępnym planem restrukturyzacyjnym oraz odpisami propozycji układowych w liczbie wystarczającej do doręczenia wszystkim wierzycielom;
3) wskazanie miejsc, w których znajduje się przedsiębiorstwo lub inny majątek dłużnika;
4) aktualny wykaz majątku z szacunkową wyceną jego składników;
5) bilans sporządzony przez dłużnika dla celów postępowania, na dzień przypadający w okresie trzydziestu dni przed dniem złożenia wniosku;
6) wykaz wierzycieli z podaniem imienia i nazwiska albo nazwy oraz miejsca zamieszkania albo siedziby, adresu i wysokości wierzytelności każdego z nich, terminów zapłaty, z określeniem, czy wierzytelność objęta jest układem z mocy prawa, czy może zostać objęta układem po wyrażeniu zgody przez wierzyciela oraz czy wierzyciel posiada prawo do głosowania nad układem, a jeżeli nie to wskazanie z jakiego powodu;
7) sumę wierzytelności z wyszczególnieniem sumy wierzytelności objętej układem z mocy prawa oraz sumy wierzytelności, która może zostać objęta układem po wyrażeniu zgody przez wierzyciela;
8) wykaz wierzytelności spornych z podaniem imienia i nazwiska albo nazwy wierzycieli, miejsca zamieszkania albo siedziby, ich adresów i wysokości żądanej przez każdego z nich wierzytelności, terminów zapłaty oraz zwięzłym przedstawieniem podstawy sporu;
9) sumę wierzytelności spornych;
10) informację, czy dłużnik jest uczestnikiem podlegającego prawu polskiemu lub prawu innego państwa członkowskiego systemu płatności lub systemu rozrachunku papierów wartościowych w rozumieniu ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami, zwanych dalej „systemem płatności” oraz „systemem rozrachunku papierów wartościowych”, lub niebędącym uczestnikiem podmiotem prowadzącym system interoperacyjny w rozumieniu tej ustawy, zwany dalej „systemem interoperacyjnym”.
Wniosek musi ponadto zawierać wykaz wierzytelności spornych, na podstawie którego zostanie wykazana podstawowa przesłanka, umożliwiająca przeprowadzenie przyspieszonego postępowania układowego – nieprzekroczenie przez wartość wierzytelności spornych uprawniających do głosowania nad układem poziomu 15 proc. wszystkich wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem.
Niezbędne jest również powiadomienie wierzycieli i doręczenie im odpisów propozycji układowych w celu umożliwienia jak najszybszego zwołania zgromadzenia wierzycieli.
Wraz z wnioskiem składa się dowód wpłaty zaliczki na poczet wydatków, które będą ponoszone w toku postępowania (wysokość zaliczki jest zmienna i obecnie wynosi ona ok. 3000 złotych). Wydatki te będą pokrywane z zaliczki w pierwszej kolejności. Jednakże sąd może, pod rygorem umorzenia postępowania, zażądać wpłaty zaliczki ponad kwotę 3000 zł, aczkolwiek żądanie to nie wstrzymuje biegu postępowania.
Postanowienie o otwarciu przyspieszonego postępowania układowego i jego skutki
Wniosek o otwarcie postępowania rozpoznawany jest przez sąd na posiedzeniu niejawnym. Jeżeli wniosek nie ma braków formalnych, jego rozpoznanie powinno nastąpić w terminie 7 dni od daty złożenia. W postanowieniu o otwarciu przyspieszonego postanowienia układowego sąd wyznacza sędziego – komisarza i nadzorcę sądowego. Jeżeli natomiast sąd odmówi wszczęcia postępowania, zażalenie przysługuje jedynie dłużnikowi.
Po otwarciu przyspieszonego postępowania układowego dłużnik nadal sprawuje zarząd. Jednakże ustawa Prawo restrukturyzacyjne przewiduje odebranie zarządu własnego dłużnika i ustanowienie zarządcy:
Art. 239. 1. Sąd może z urzędu uchylić zarząd własny dłużnika i ustanowić zarządcę, jeżeli:
1) dłużnik, chociażby nieumyślnie, naruszył prawo w zakresie sprawowania zarządu, czego skutkiem było pokrzywdzenie wierzycieli lub możliwość takiego pokrzywdzenia w przyszłości;
2) oczywiste jest, że sposób sprawowania zarządu nie daje gwarancji wykonania układu lub dla dłużnika ustanowiono kuratora na podstawie art. 68 ust. 1;
3) dłużnik nie wykonuje poleceń sędziego-komisarza lub nadzorcy sądowego, w szczególności nie złożył w wyznaczonym przez sędziego-komisarza terminie propozycji układowych zgodnych z prawem.
2. Postanowienie o uchyleniu zarządu własnego dłużnika i ustanowieniu zarządcy jest skuteczne i wykonalne z dniem jego wydania. Na postanowienie zażalenie przysługuje wyłącznie dłużnikowi.
Z dniem otwarcia postępowania majątek przedsiębiorstwa oraz majątek dłużnika stają się masą układową. W przyspieszonym postępowaniu układowym nie sporządza się spisu inwentarza.
Przebieg postępowania
Art. 233. 1. Uwzględniając wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego, sąd wydaje postanowienie o otwarciu przyspieszonego postępowania układowego, w którym:
1) wymienia imię i nazwisko dłużnika albo jego nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę, adres oraz numer PESEL albo numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku ich braku – inne dane umożliwiające jego jednoznaczną identyfikację;
2) wyznacza sędziego-komisarza oraz nadzorcę sądowego;
3) oznacza godzinę wydania postanowienia, jeżeli dłużnik jest uczestnikiem podlegającego prawu polskiemu lub prawu innego państwa członkowskiego systemu płatności lub systemu rozrachunku papierów wartościowych, lub niebędącym uczestnikiem podmiotem prowadzącym system interoperacyjny.
W ciągu dwóch tygodni od ustanowienia nadzorcy sądowego, ma on obowiązek sporządzić i złożyć na ręce sędziego-komisarza spis wierzytelności, spis wierzytelności spornych i plan restrukturyzacyjny wraz z propozycjami dłużnika. Dłużnik może podnieść zastrzeżenia odnośnie poszczególnych wierzytelności, np. jeżeli zostały zaspokojone. Nadzorca sądowy podczas zgromadzenia wierzycieli, w przypadku zmian, dokonanych po sporządzeniu spisów, złoży aktualny spis wszystkich wierzytelności.
Po otrzymaniu ww. dokumentów sędzia-komisarz niezwłocznie wyznacza termin zgromadzenia wierzycieli w celu przyjęcia układu i powiadamia ich o tym. Podczas obrad zgromadzenia sędzia-komisarz zatwierdza spis wierzytelności, który będzie podstawą głosowania nad układem. Natomiast nadzorca sądowy prezentuje założenia planu restrukturyzacyjnego wraz z opinią odnośnie jego wykonalności.
Według ustawy Prawo restrukturyzacyjne:
Art. 119. 1. Uchwała zgromadzenia wierzycieli o przyjęciu układu zapada, jeżeli wypowie się za nią większość głosujących wierzycieli, którzy oddali ważny głos, mających łącznie co najmniej dwie trzecie sumy wierzytelności przysługujących głosującym wierzycielom.
2. Jeżeli głosowanie nad układem przeprowadza się w grupach wierzycieli, obejmujących poszczególne kategorie interesów, układ zostaje przyjęty, jeżeli w każdej grupie wypowie się za nim większość głosujących wierzycieli z tej grupy, mających łącznie co najmniej dwie trzecie sumy wierzytelności, przysługujących głosującym wierzycielom z tej grupy.
3. Układ zostaje przyjęty, chociażby nie uzyskał wymaganej większości w niektórych z grup wierzycieli, jeżeli wierzyciele mający łącznie dwie trzecie sumy wierzytelności przysługujących głosującym wierzycielom głosowali za przyjęciem układu, a wierzyciele z grupy lub grup, które wypowiedziały się przeciw przyjęciu układu, zostaną zaspokojeni na podstawie układu w stopniu nie mniej korzystnym niż w przypadku przeprowadzenia postępowania upadłościowego.
Następnie sędzia-komisarz, jeszcze podczas zgromadzenia, wydaje postanowienie o stwierdzeniu przyjęcia układu, po czym układ podlega zatwierdzeniu przez sąd restrukturyzacyjny. Sąd wydaje postanowienie o zatwierdzeniu układu bądź odmawia jego zatwierdzenia. Odmowa następuje, jeżeli:
- Układ narusza prawo, zwłaszcza zakłada udzielenie bezprawnej pomocy publicznej lub oczywiste jest, że nie zostanie wykonany.
- Warunki układu są rażąco krzywdzące dla wierzycieli, którzy głosowali przeciw.
- Suma wierzytelności spornych, uprawniających do głosowania nad układem, wynosi więcej niż 15 proc. sumy wszystkich uprawniających wierzytelności.
Ponadto sąd umarza postępowanie, jeżeli stwierdzi nieprzyjęcie układu na skutek braku właściwej większości.
Na postanowienie sądu przysługuje zażalenie. Należy je wnieść w terminie dwóch tygodni, a jeżeli wierzyciel ma stałą siedzibę za granicą – trzydzieści dni. Dłużnik przystępuje do wykonania układu po uprawomocnieniu się postanowienia sądu, we współpracy z dowolnie wybranym z listy doradcą restrukturyzacyjnym.
Podsumowując: przyspieszone postępowanie układowe wskazane jest dla dłużników, którzy nie wymagają głębokiej przebudowy struktur przedsiębiorstwa, a wielkość ich zadłużenia wskazuje, że istnieją szanse szybkiej restrukturyzacji i powrotu do normalnego funkcjonowania na rynku.
Dodaj komentarz