W postanowieniu o ogłoszeniu upadłości, sąd upadłościowy wyznacza syndyka masy upadłości, który z chwilą ogłoszenia upadłości przejmuje zarząd nad majątkiem upadłego dłużnika.
Kto może zostać syndykiem masy upadłości?
Na podstawie art. 157 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 28 lutego 2003r. Prawo upadłościowe:
„1. Funkcję syndyka może pełnić osoba fizyczna, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i licencję doradcy restrukturyzacyjnego.
- Funkcję syndyka może również pełnić spółka handlowa, której wspólnicy ponoszący odpowiedzialność za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem albo członkowie zarządu reprezentujący spółkę posiadają licencję, o której mowa w ust. 1.”
Posiadanie zdolności do czynności prawnych oznacza zdolność do nabywania praw i zaciągania zobowiązań. Syndyk podczas wypełnienia swoich obowiązków musi wykazać się wiedzą na temat przepisów prawa upadłościowego, jak również umiejętnościami organizacyjnymi. Sprawy, z którymi syndyk ma do czynienia, nierzadko są sprawami zawiłymi i wielowątkowymi. Zważywszy na to i biorąc pod uwagę, jak duża odpowiedzialność spoczywa na syndyku, wykazujący chęć podjęcia się pełnienia tej funkcji muszą zdobyć odpowiednie uprawnienia, czyli licencję doradcy restrukturyzacyjnego.
Aby ją uzyskać trzeba:
- mieć obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Szwajcarii, Islandii, Liechtensteinu, Norwegii;
- znać język polski w zakresie, który jest niezbędny do wypełniania obowiązków syndyka, nadzorcy albo zarządcy;
- mieć pełną zdolność do czynności prawnych;
- ukończyć studia wyższe i mieć tytuł magistra lub równorzędny w państwach wyżej wymienionych;
- posiadać nieposzlakowaną opinię;
- w okresie 15 lat przed dniem złożenia wniosku o licencję dorady restrukturyzacyjnego przez minimum 3 lata zarządzać majątkiem upadłego, przedsiębiorstwem lub jego wyodrębnioną częścią na terenie Polski lub w którymś z państw wcześniej wskazanych;
- złożyć z pozytywnym wynikiem egzamin przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ministra Sprawiedliwości;
Nie można:
- być karanym za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
- być podejrzanym lub oskarżonym o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- być wpisanym do rejestru niewypłacalnych dłużników Krajowego Rejestru Sądowego.
Licencję dorady restrukturyzacyjnego, zgodnie z Ustawą o licencji doradcy restrukturyzacyjnego, przyznaje się na wniosek osoby starającej się o ową licencję, złożony nie później niż po upływie 2 lat od dnia złożenia egzaminu. To Minister Sprawiedliwości przyznaje licencję doradcy restrukturyzacyjnego. Ma także prawo odmówić jej przyznania, cofnąć albo zawiesić prawa wynikające z posiadania licencji. Warto dodać, że funkcję syndyka może pełnić także spółka handlowa, której wspólnicy ponoszący odpowiedzialność za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem albo reprezentujący spółkę członkowie zarządu posiadają wymaganą licencję.
Jakie są obowiązki i prawa syndyka?
Po ogłoszeniu upadłości syndyk bezzwłocznie przejmuje zarząd nad majątkiem upadłego dłużnika i wykonuje działania, które do tej pory spoczywały na właścicielu. Dotyczy to m.in. takich kwestii jak ubezpieczenie majątku, czy przeprowadzenie niezbędnych napraw. Upadły powinien udostępnić syndykowi cały majątek i przekazać wszystkie informacje dotyczące posiadanych nieruchomości i cennych przedmiotów. Jeśli upadły utrudnia syndykowi przejęcie, to wprowadzenia syndyka w posiadanie dóbr upadłego dokonuje komornik sądowy. Syndyk zobowiązany jest zabezpieczyć majątek, nad którym sprawuje nadzór, przed zniszczeniem, uszkodzeniem i kradzieżą oraz przygotować go do sprzedaży, w tym uregulować jego stan prawny. Po tym jak upadłość wobec dłużnika została ogłoszona, syndyk podejmuje niezbędne czynności w celu ujawnienia postanowienia o ogłoszeniu upadłości w księgach wieczystych i innych rejestrach do których wpisany jest majątek upadłego. Syndyk powiadamia o upadłości wierzycieli, których adresy są zapisane w księgach upadłego i komornika ogólnej właściwości upadłego. O ogłoszeniu upadłości zawiadamia także placówki pocztowe, które od tej pory przekazują syndykowi korespondencję i przesyłki adresowane do upadłego. Syndyk przekazuje upadłemu tylko tę część korespondencji, która nie dotyczy masy upadłości i nie jest znacząca dla postępowania. Wzywa dodatkowo firmy transportowe i spedycyjne oraz domy składowe, w których mogą znajdować się towary należące do upadłego, o przekazanie ich syndykowi i niewykonywanie zleceń upadłego. Informację o upadłości syndyk przekazuje również do banków i innych instytucji, gdzie upadły posiada skrytki lub zdeponował pieniądze albo przedmioty. Syndyk na mocy ustawy Prawo upadłościowe (art. 178) może żądać od organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego informacji o majątku upadłego. Aby likwidacja majątku była możliwa, syndyk musi przygotować spis inwentarza i oszacować jego wartość. To syndyk sporządza listę wierzytelności i plan likwidacji masy upadłości.
Syndyk powinien wykonywać swoją pracę z należytą starannością tak, aby w możliwie najlepszy sposób wykorzystać majątek upadłego dłużnika, tzn. uzyskać najwyższą sumę z jego sprzedaży i tym samym zaspokoić, w jak najwyższym stopniu, biorących udział w postępowaniu wierzycieli. Nadzór nad zadaniami jakie wykonuje syndyk sprawuje sędzia-komisarz. To jemu syndyk zobowiązany jest przedstawiać sprawozdanie ze swoich czynności i sprawozdanie rachunkowe z uzasadnieniem.
Dodaj komentarz