Spirala zadłużenia

  • Email
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • Strona główna
  • ABC Upadłości
    • Słownik upadłości
    • FAQ
  • Wnioski i porady
  • Bankructwo
  • Wyjście z długów
    • Życie po upadłości
    • Historie lokalnych upadłości
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
    • Norwegia
    • UK
  • Czyszczenie BIK
  • Kontakt
Jesteś w: Strona główna / FAQ / Rażące niedbalstwo

Rażące niedbalstwo

15 grudnia 2017

Rażące niedbalstwo to dość enigmatyczne sformułowanie, od którego jednak w dużej mierze  zależy, czy dana osoba uzyska status upadłego. Droga do ogłoszenia upadłości zostaje zamknięta już na samym początku, skoro tylko sąd uzna, że dłużnik umyślnie lub – przez rażące niedbalstwo właśnie – przyczynił się do swojej niewypłacalności albo znacznie zwiększył jej stopień. Kategoria rażącego niedbalstwa odnosi się do czasu sprzed złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości, a więc do okresu, w którym doszło do utraty możliwości spłacania przez dłużnika długów w terminie ich wymagalności.

Czym zatem jest rażące niedbalstwo? To odmiana winy nieumyślnej,  to znaczy niedbalstwa polegającego na niezachowaniu należytej staranności. Ściślej rzecz ujmując, jest to działanie lub zaniechanie jakiegoś zachowania, które obiektywnie przyczyniło się do tego, że dłużnik stracił możliwość spłacania swoich wymagalnych długów. Inaczej można by rzec, że rażące niedbalstwo jest wyższym stopniem winy nieumyślnej, polegającym na niezachowaniu minimalnych (podstawowych) zasad prawidłowego zachowania się w konkretnej sytuacji. O tym, czy danej osobie zostanie przypisana taka wina, decyduje zachowanie się przez nią w określonej sytuacji w sposób odbiegający od miernika staranności minimalnej. Na przykład: ktoś przewiduje możliwość utraty zdolności do spłaty długów lub nie czyni tego, choć powinien, bo wskazują na to oczywiste przesłanki, a jednak bierze na siebie kolejne zobowiązania, bo pozyskane fundusze chce przeznaczyć na ochronę zdrowia lub życia. Cel nie uświęca środka – nawet w takiej sytuacji będziemy mieli do czynienia z rażącym niedbalstwem, które jest przesłanką bezwzględną przy oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości. Nie można jednak mówić o rażącym niedbalstwie w przypadku okoliczności o charakterze wyjątkowym (nieprzewidywalnym) i całkowicie niezależnym od dłużnika.

Sąd, badając, czy doszło do rażącego niedbalstwa, będzie analizował postawę dłużnika, okoliczności podjętego działania i przedmiot, którego ono dotyczyło.

Wśród najczęstszych przykładów rażącego niedbalstwa można wymienić:

  • spiralę długów – stałe zwiększanie stopnia zadłużenia przy niezmienionych dochodach;
  • poręczenie za zobowiązanie osoby trzeciej na progu niewypłacalności (zagrożonej niewypłacalnością) bądź już niewypłacalnej;
  • poręczenie długu na rzecz osoby całkowicie nieznanej;
  • zaciągnięcie zobowiązania z pełną świadomością, że w najbliższej przyszłości dochody dłużnika zmniejszą się na skutek przewidywalnego przejścia na emeryturę bądź zmiany warunków pracy;
  • zaciąganie nadmiernych zobowiązań w przypadku dochodów o charakterze sezonowym, okresowym bądź poddanych wyjątkowej niepewności czy nietrwałości, pomimo uznania przez wierzyciela takiej zdolności za wystarczającą;
  • zawarcie umowy w ramach działalności gospodarczej z innym podmiotem o powszechnie złej renomie i rzetelności płatniczej, jeżeli brak dobrowolnej płatności z jego strony był niemalże pewny;
  • rozpoczęcie działalności gospodarczej w oparciu o irracjonalne przesłanki i podjęcie niedopuszczalnego, nadmiernego ryzyka, które było oczywiste pod każdym względem.

 

W kategorii: FAQ

Pomagamy w ogłoszeniu upadłości:




    Finansowanie biznesu przez mikroprzedsiębiorcę

    UPADŁOŚĆ KONSUMENCKA W 3 DNI CZY JEDNAK DŁUŻEJ?

    Co oznacza utrata płynności finansowej i jak jej zapobiegać?

    Ile kosztuje ogłoszenie upadłości konsumenckiej?

    Pomagamy w ogłoszeniu upadłości

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Kilka słów o nas:

    Opisujemy procedurę upadłości konsumenckiej, historie ludzi, doradzamy jak rozpocząć nowe, wolne od długów życie.

    Zamów na stronie bezpłatną rozmowę z Kancelarią RIO, by porozmawiać o swojej sytuacji – możliwościach ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji.  Zespół Kancelarii tworzy wielu specjalistów – w tym prawników, doradców indywidualnych a także ekspertów od finansów.

    Kategorie artykułów:

    • ABC Upadłości
    • Wnioski i porady
    • Życie po upadłości
    • FAQ
    • Wyjście z długów
    • Bankructwo
    • Restrukturyzacja
    • Zagranica
    • Czyszczenie BIK

    Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku,

    od dnia 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (dalej zwane – „RODO”), którego przedmiotem jest ochrona Twoich danych osobowych.

    W związku z tym pragniemy Cię poinformować, że w ramach prowadzenia naszej strony internetowej korzystamy z wielu technologii służących zbieraniu i przetwarzaniu danych osobowych, także związanych z plikami „cookie”.


    Deprecated: Korzystanie z genesis_footer_creds_text uznawane jest za przestarzałe od wersji 3.1.0! Zamiast tego użyj genesis_pre_get_option_footer_text. This filter is no longer supported. You can now modify your footer text using the Theme Settings. in /www/upadlosckonsumencka_www/www/spiralazadluzenia.pl/wp-includes/functions.php on line 5234

    © 2023 · Spirala zadłużenia · Polityka prywatności