Czy instytucja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta może być pomocna dla niewypłacalnego dłużnika, który stoi u progi upadłości konsumenckiej? Okazuje się, że tak, ale nie w bezpośredni sposób.
UOKiK jest organem administracji rządowej powołanym do ochrony zbiorowych interesów grupy konsumentów oraz czuwania nad „zdrowymi” praktykami działania konkurencji. W praktyce oznacza to, że o pomoc do UOKiK można się zwracać, gdy naruszone zostały zbiorowe interesy konsumentów, czyli gdy bezprawna praktyka dotyczyła i dotyczy potencjalnie dużej, nieograniczonej liczby osób. Należy jednocześnie podkreślić, że UOKiK nie prowadzi poradnictwa konsumenckiego, a jedynie udziela pomocy w przypadku pozwów zbiorowych.
Natomiast dla potrzeb ochrony indywidualnych interesów konsumentów została powołana funkcja Miejskiego Rzecznika Konsumentów. I to właśnie do niego mogą się m.in. zwracać zadłużeni konsumenci, którzy potrzebują porady prawnej dotyczącej swojej trudnej sytuacji finansowej.
W jaki sposób Miejski Rzecznik Konsumentów może pomóc zadłużonym konsumentom?
Pomoc Rzecznika może być w szczególności nieoceniona przez konsumentów, którzy potrzebują porady prawnej, ale ich sytuacja finansowa nie pozwala na skorzystanie z usług kancelarii prawnej. Rzecznik może występować do przedsiębiorców w sprawach ochrony interesów i praw konsumenta oraz udzielić mu pomocy przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej.
Warto jednak mieć na uwadze, że Rzecznik Konsumentów nie ma żadnych uprawnień kontrolnych. A co za tym idzie, nie ma możliwości, aby wydać jakikolwiek nakaz lub zakaz, nie orzeka w sprawach, ani nie nakłada kar. Rzecznik Konsumentów w sprawach dotyczących wykroczenia na szkodę konsumentów jest w świetle prawa oskarżycielem publicznym.
W jakich sprawach pomoże Rzecznik Praw Konsumentów?
Kategorie spraw, którymi zajmują się Rzecznicy Praw Konsumentów to: sprzedaż konsumencka, usługi turystyczne, umowy deweloperskie. Rzecznik udzieli stosownej pomocy również w sprawach związanych z usługami edukacyjnymi, umowami zawieranymi poza lokalem przedsiębiorcy i umowami zawieranymi na odległość. Kolejnymi obszarami jego działalności są: pośrednictwo w obrocie nieruchomości, niedozwolone postanowienia umowne, usługi przewozowe, usługi telekomunikacyjne – telefon, usługi telekomunikacyjne – telewizja, dostarczanie energii i wody oraz usługi finansowe.
Najszybszą drogą skontaktowania się z Miejskim Rzecznikiem Konsumentem w swoim regionie jest skorzystanie z wyszukiwarki dostępnej na stronie internetowej UOKiK. Warto również wiedzieć, że dla konsumentów szukających bezpłatnej porady prawnej, UOKiK uruchomił na swojej stronie centrum elektronicznych porad, za pomocą których można odnaleźć odpowiedź na wiele problemów konsumentów oraz rozwiązania w ich sprawach. Dla osób poszukujących informacji na temat upadłości konsumenckiej został m.in. przygotowany poradnik wprowadzający w najważniejsze zagadnienia związane z tym postępowaniem.
Dodaj komentarz