Ogłoszenie upadłości przez dłużnika wiąże się z opublikowaniem obwieszczenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, co ma stanowić m.in. źródło informacji dla wierzycieli i syndyka. Nie jest to jednak jedyne miejsce, w którym znajdzie się informacja o ogłoszonej przez dłużnika upadłości. Musi się on liczyć również z wpisem do Rejestru Dłużników Niewypłacalnych, który zawiera wskazanie podstawy jego dokonania (postanowienia o ogłoszeniu upadłości) oraz sygnaturę akt sprawy upadłościowej. A to niesie za sobą dodatkowe konsekwencje. Warto także wiedzieć, że wpis upadłego dłużnika do RDN nie jest następstwem wniosku złożonego przez wierzyciela lub syndyka. Jest on dokonywany z urzędu na mocy przepisów ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.
Wpis do Rejestru Dłużników Niewypłacalnych ma przede wszystkim informować potencjalnych kontrahentów o tym, że dany podmiot jest niewypłacalny. Nie da się jednak ukryć, że wpis do rejestru pełni także funkcję sankcyjną i stanowi swoisty rodzaj kary dla dłużnika. Nie ma się zatem co dziwić, że dłużnikowi będzie zależeć na jak najszybszym wykreśleniu go z Rejestru.
Kiedy dłużnik zostaje wykreślony z Rejestru Dłużników Niewypłacalnych?
Wypisanie z Rejestru odbywa się na podobnych zasadach co wpisanie. Czynności tej dokonuje się z tzw. urzędu. Sąd rejestrowy dokonuje wykreślenia wpisu dotyczącego osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Odbywa się to dopiero wtedy, kiedy zobowiązania tej osoby zostały umorzone prawomocnym orzeczeniem sądu.
W zależności od przebiegu postępowania upadłościowego, może to oznaczać, że wykreślenie następuje po uprawomocnieniu się postanowienia o umorzeniu zobowiązań bez ustalania planu spłaty wierzycieli. A także, jeżeli został wykonany plan spłat wierzycieli i uprawomocniło się postanowienie sądu stwierdzającego jego wykonanie. Wówczas wykreślony wpis w całości jest usuwany z Rejestru Dłużników Niewypłacalnych.
Jeżeli powyższe przesłanki nie zostaną spełnione, to wpisy dokonane w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych podlegają wykreśleniu z urzędu po upływie 10 lat od dokonania wpisu. Jeżeli w orzeczeniu sądu prowadzącego postępowanie upadłościowe został oznaczony krótszy termin zakazu, wykreślenie może nastąpić na wniosek dłużnika po upływie tego terminu. Wpisy wykreślone w całości nie podlegają ujawnieniu.
Dodaj komentarz