Spirala zadłużenia

  • Email
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • Strona główna
  • ABC Upadłości
    • Słownik upadłości
    • FAQ
  • Wnioski i porady
  • Bankructwo
  • Wyjście z długów
    • Życie po upadłości
    • Historie lokalnych upadłości
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
    • Norwegia
    • UK
  • Czyszczenie BIK
  • Kontakt
Jesteś w: Strona główna / ABC Upadłości / Wniosek o ogłoszenie upadłości i jego znaczenie

Wniosek o ogłoszenie upadłości i jego znaczenie

7 marca 2019

Upadłość jest rozwiązaniem ostatecznym, na które decydują się osoby niewypłacalne. Postępowanie upadłościowe to proces, w którym z reguły cały majątek dłużnika zostaje upłynniony, a uzyskane w ten sposób środki przekazane zostają na spłatę jego zobowiązań. Kolejnym etapem jest stworzenie planu spłat, który obejmie te należności, których nie udało się zaspokoić z uzyskanej masy upadłości. Po pozytywnym przejściu przez wszystkie procedury, wykonaniu planu spłat, następuje oddłużeniem, a upadły może zacząć cieszyć się życiem bez długów.

Zanim jednak nastąpi szczęśliwy koniec, dłużnik musi przejść przez szereg procedur, jak choćby złożenie wniosku, przekazanie syndykowi całego majątku, dokumentacji, a następnie realizowanie planu spłat, który może trwać nawet 3 lata. Dochodzenie do oddłużenia jest więc procesem rozciągniętym w czasie, ale mającym zazwyczaj pożądany finał. Aby jednak dojść do upragnionego końca i pozbyć się ciążącego zadłużenia, trzeba ogłosić upadłość konsumencką. To zaś poprzedzone jest złożeniem stosownego wniosku. I choć mogłoby się wydawać, że wypełnienie wniosku jest sprawą prostą, w tym przypadku nie warto ulegać stereotypowemu myśleniu. Nad wnioskiem o ogłoszenie upadłości konsumenckiej warto pochylić się dłużej, ponieważ od tego, jak go przygotujemy w dużej mierze zależy nasz sukces.

Kiedy złożyć wniosek o upadłość konsumencką?

Upadłość konsumencka jest prawem każdej osoby fizycznej, nieprowadzącej działalności gospodarczej, która stała się niewypłacalna. Oznacza to, że każdy konsument borykający się z długami, których nie jest w stanie spłacić, może, ale nie musi starać się o upadłość. Oczywiście pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim niewypłacalność to stan, który trwa przynajmniej 3 miesiące. Uznaje się, że jeśli odtąd konsument utracił zdolność regulowania swoich należności, może myśleć o upadłości. Może, pod warunkiem, że do niewypłacalności nie doszło na skutek jego rażącego zaniedbania. Innymi słowy mówiąc, stan, w którym się znalazł dłużnik musi wynikać ze splotu okoliczności, na które raczej nie miał wpływu i które trudno jest przewidzieć, a tym samym zapobiec im. Jeśli dłużnik spełnia powyższe wymagania i nie widzi już innego wyjścia z sytuacji, może rozpocząć przygotowywanie wniosku o upadłość konsumencką.

Gdzie złożyć wniosek i jaka jest opłata?

Przygotowany wniosek należy złożyć w sądzie rejonowym – sądzie gospodarczym, właściwym dla miejsca zamieszkania dłużnika. Jeśli dłużnik nie mieszka w Polsce, właściwym sądem będzie ten, w którego obszarze znajduje się jego majątek. Wykaz wszystkich sądów zajmujących się upadłością można odnaleźć na stronach internetowych. Opłata wnoszona wraz z wnioskiem o ogłoszenie upadłości konsumenckiej wynosi 30 zł.

Wzór wniosku o upadłość

Wniosek o upadłość jest pismem o ściśle określonych zasadach, dlatego niedostosowanie się do nich, nierzetelne wypełnienie dokumentu, a także zatajanie pewnych faktów i informacji skutkuje wezwaniem wnioskodawcy celem złożenia wyjaśnień czy też uzupełnienia braków. Jeśli dłużnik nie zastosuje się do polecenia, wniosek zostanie mu zwrócony. Dlatego też, należy poświęcić sporo uwagi dokumentowi, który otwiera drzwi do życia bez zadłużenia. Wniosek musi być wypełniony czytelnie, przejrzyście, musi zostać podpisany. To minimalne wymagania. Podstawowe informacje zamieszczone we wniosku to dane osobowe dłużnika, a także spis wszystkich wierzycieli i wierzytelności powstałych wobec nich. Jeśli upadający ma wielu wierzycieli, musi wyszczególnić wszystkich, dlatego przed przystąpieniem do wypełniania pisma dobrze jest przeanalizować swoją sytuację finansową. Konieczne jest odnalezienie wszelkich dokumentów dotyczących należności: faktur, rachunków, umów, ale także ponagleń do zapłaty, monitów, wezwań, pism. Ponieważ dłużnik musi udowodnić, że niewypłacalność powstała na skutek zaistniałych okoliczności i zdarzeń losowych, powinien znaleźć i zgromadzić dowody na potwierdzenie swojej tezy. Mogą to być karty wypisów ze szpitala, rachunki za leczenie, wypowiedzenie, świadectwo pracy, a także wszystkie inne mogące poświadczyć słowa konsumenta. Warto zaznaczyć, że dłużnik może także korzystać z pomocy świadków. Przygotowanie wniosku nie jest więc tylko wypełnieniem pustych rubryk, a przemyślanym działaniem, analizą historii swoich finansów. Co ciekawe jest to często ten moment, kiedy dłużnik przewartościowuje swoje dotychczasowe działania, zmienia kolejność priorytetów, wyciąga daleko idące wnioski. Jednak w tej chwili najważniejsze jest poprawne sporządzenie pisma, które trafić ma w ręce sędziego.

Pozostałe elementy wniosku

Oprócz wykazu wierzycieli (wskazanych imiennie) oraz należności wobec nich, we wniosku musi pojawić się wykaz majątku dłużnika. Pamiętajmy, że to właśnie majątek stanie się masą upadłości i dzięki jego upłynnieniu możliwe będzie wstępne spłacenie wierzycieli. Oczywiście brak jakiegokolwiek majątku nie jest przeszkodą w staraniu się o ogłoszenie upadłości, czasem nawet okazuje się okolicznością, która powoduje szybsze przejście przez procedurę. Dlaczego? Brak majątku oznacza, iż nie ma czego spieniężać, więc ten etap musi zostać pominięty. Do wniosku należy również przygotować spis załączników, które dłużnik zamierza dołączyć.

Pomoc w wypełnianiu wniosku

Czasem przygotowanie wniosku może nastręczać trudności, zwłaszcza, jeśli chodzi o jego uzasadnienie. Warto zasięgać pomocy specjalistów zajmujących się upadłością konsumencką, którzy wskażą, jak powinno wyglądać rzetelnie sporządzone pismo. Służąc radą nie tylko ułatwiają wypełnienie wniosku, ale przygotowują na całe postępowanie, tłumacząc upadającemu, co jest istotne, czego należy unikać i jak będą wyglądać poszczególne etapy przechodzenia przez upadłość. Jest to o tyle istotne, że często osoby decydujące się na bankructwo są w złej kondycji psychicznej, obawiają się, są niepewne swoich decyzji. Taka rozmowa jest wsparciem i wskazaniem właściwej drogi.

W kategorii: ABC Upadłości

Pomagamy w ogłoszeniu upadłości:




    Nadchodzi WIĘKSZA SZANSA dla zadłużonych

    Przesłanki do ogłoszenia upadłości

    Ugoda z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych – spłaty ratalne sposobem na uniknięcie upadłości?

    Czym jest strategia działalności przedsiębiorstwa?

    Pomagamy w ogłoszeniu upadłości

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Kilka słów o nas:

    Opisujemy procedurę upadłości konsumenckiej, historie ludzi, doradzamy jak rozpocząć nowe, wolne od długów życie.

    Zamów na stronie bezpłatną rozmowę z Kancelarią RIO, by porozmawiać o swojej sytuacji – możliwościach ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji.  Zespół Kancelarii tworzy wielu specjalistów – w tym prawników, doradców indywidualnych a także ekspertów od finansów.

    Kategorie artykułów:

    • ABC Upadłości
    • Wnioski i porady
    • Życie po upadłości
    • FAQ
    • Wyjście z długów
    • Bankructwo
    • Restrukturyzacja
    • Zagranica
    • Czyszczenie BIK

    Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku,

    od dnia 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (dalej zwane – „RODO”), którego przedmiotem jest ochrona Twoich danych osobowych.

    W związku z tym pragniemy Cię poinformować, że w ramach prowadzenia naszej strony internetowej korzystamy z wielu technologii służących zbieraniu i przetwarzaniu danych osobowych, także związanych z plikami „cookie”.


    Deprecated: Korzystanie z genesis_footer_creds_text uznawane jest za przestarzałe od wersji 3.1.0! Zamiast tego użyj genesis_pre_get_option_footer_text. This filter is no longer supported. You can now modify your footer text using the Theme Settings. in /www/upadlosckonsumencka_www/www/spiralazadluzenia.pl/wp-includes/functions.php on line 5234

    © 2023 · Spirala zadłużenia · Polityka prywatności