Jednym z problemów, z którymi borykają się przedsiębiorcy jest niemożność realizowania zobowiązań finansowych, często prowadząca do niewypłacalności. Stan niewypłacalności może zaś skutkować koniecznością ogłoszenia upadłości. Wśród zobowiązań przedsiębiorcy znajdują się również płatności wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Czy niespłacone należności muszą prowadzić do ogłoszenia upadłości? Wyjściem z kłopotów może być rozłożenie zadłużenia na raty – ZUS daje taką możliwość, wprowadzając ulgę dla swoich dłużników. Zaległe składki będą mogły zostać spłacone w późniejszym terminie, co więcej postępowania egzekucyjne toczące się wobec osoby zadłużonej zostaną zawieszone. Ugoda z ZUS to rozwiązanie, które pozwala uregulować choć część należności, z których spłatą zmaga się dłużnik.
Jak starać się o rozłożenie zobowiązań na raty?
Aby zawrzeć ugodę z ZUS należy złożyć stosowny wniosek i wymagane dokumenty. Wniosek można pobrać bezpośrednio ze strony urzędu, tam też można znaleźć informacje, jak go prawidłowo wypełnić i przygotować. We wniosku należy podać dane identyfikacyjne, a także informacje na temat zadłużenia, które miałoby zostać rozłożone na raty. Należy również podać własną propozycję spłaty, a także uzasadnić swój wniosek, wytłumaczyć, dlaczego wsparcie tego rodzaju jest niezbędne i dlaczego dłużnik nie jest w stanie spłacić należności jednorazowo. Do wniosku należy dołączyć również dokumenty obrazujące sytuację finansową uzależnione od formy opodatkowania, której podlega przedsiębiorca. Będą to więc sprawozdania finansowe, oświadczenia o stanie majątkowym, wypisy z księgi przychodów lub ewidencji przychodów, czy odpowiednie dokumenty PIT. Pomocne będą również wszelkie dokumenty dotyczące pomocy publicznej, z której korzystało przedsiębiorstwo. Wniosek o rozłożenie na raty może dotyczyć zarówno zaległych składek, jak i przyszłych. Przygotowany komplet dokumentów należy dostarczyć do urzędu ZUS – osobiście, pocztą, za pośrednictwem pełnomocnika, wysłać za pomocą platformy PUE. Warto w tym celu spotkać się z doradcą ds. ulg i umorzeń.
Kto może się starać o rozłożenie zobowiązań na raty?
O rozłożenie zobowiązań na raty może się starać każdy płatnik składek, również były przedsiębiorca, czy współmałżonek odpowiadający z majątku wspólnego. O ugodzie z ZUS mogą myśleć również inne osoby zobowiązanie do zapłaty zobowiązań, np. spadkobiercy lub osoby trzecie, które zobowiązane są do zapłaty składek na podstawie prawomocnej decyzji o przeniesieniu odpowiedzialności.
Czy złożenie dokumentów wystarczy, by zawrzeć ugodę z ZUS?
Na podstawie złożonych dokumentów zostaje przeprowadzona analiza sytuacji osoby zadłużonej, jej możliwości spłaty zobowiązań (zaległych bądź przyszłych). Oczywiście istotna jest też propozycja, jaką złożył sam dłużnik – w jaki sposób zobowiązuje się do spłaty należności. Najważniejsza jest jednak sytuacja finansowa osoby zadłużonej, wysokość zadłużenia, rodzaj prowadzonej działalności. Pozytywna decyzja zawsze skutkuje podpisaniem umowy między ZUS a płatnikiem składek, a terminy wpłaty raty ustalane są indywidualnie. Każdy wniosek powinien zostać rozpatrzony w terminie do 1 miesiąca, a w sprawach skomplikowanych w terminie do 2 miesięcy, nie oznacza to jednak, że decyzja nie zapadnie wcześniej.
Zalety rozwiązania
Największą zaletą możliwości zawarcia ugody z ZUS jest szansa na wydłużenie czasu spłaty należności i brak naliczana odsetek za opóźnienie. W przypadku rozłożenia zadłużenia na raty naliczana jest jedynie opłata prolongacyjna, która wynosi 50% wysokości odsetek za opóźnienie. Na raty można rozłożyć należności z tytułu ubezpieczenia społecznego, zdrowotnego, składki na rzecz Funduszu Pracy, Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Funduszu Emerytur Pomostowych.
Dodaj komentarz