Spirala zadłużenia

  • Email
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • Strona główna
  • ABC Upadłości
    • Słownik upadłości
    • FAQ
  • Wnioski i porady
  • Bankructwo
  • Wyjście z długów
    • Życie po upadłości
    • Historie lokalnych upadłości
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
    • Norwegia
    • UK
  • Czyszczenie BIK
  • Kontakt
Jesteś w: Strona główna / ABC Upadłości / Przygotowania do złożenia wniosku o upadłość konsumencką

Przygotowania do złożenia wniosku o upadłość konsumencką

3 kwietnia 2018

Zanim dłużnik złoży w sądzie wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, musi się do tego starannie przygotować. Podstawą jest wykazanie, że niewypłacalność dłużnika nie nastąpiła z jego winy – czyli że nie doprowadził do niej ani nie zwiększył jej stopnia bądź umyślnie, bądź w wyniku rażącego niedbalstwa. Według obecnie obowiązującej ustawy Prawo upadłościowe jedynie wówczas dłużnik ma szansę na umorzenie – w części lub w całości – swoich zobowiązań.

Dokumentacja, świadkowie

Dokumenty są najważniejszym elementem składowym wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Dłużnik powinien odtworzyć historię swoich wszystkich dochodów i zobowiązań. Jeżeli w dokumentacji są braki, należy wystąpić do wierzycieli (ZUS, banki, Urząd Skarbowy, wierzyciele prywatni) z wnioskami o wydanie kopii umów, zaświadczeń o wysokości zadłużenia, wniosków o ugodę, itp. Jest to ważne także z innego powodu. Dokumenty potwierdzają bowiem nie tylko istnienie zadłużenia i jego wysokość, ale świadczą również o rzetelności dłużnika – dbałości o dokumenty, nieunikaniu kontaktów z wierzycielami i gotowość do współpracy w zakresie rozwiązania problemu zadłużenia. Wszelka korespondencja z wierzycielami powinna się odbywać drogą mailową bądź tradycyjną pocztą w formie listów poleconych za potwierdzeniem odbioru. Znaczenie mają bowiem również daty, stwierdzające pozostawanie dłużnika w stałym kontakcie z wierzycielami. Ale uwaga: kontakt z wierzycielem należy utrzymywać jedynie wówczas, jeżeli sam wierzyciel do niego dąży.

Jeżeli dłużnik uważa, że w okresie powstawania jego niewypłacalności zaistniały jakieś niezależne od niego zdarzenia, które – jego zdaniem – mogły mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie niewypłacalności, warto sporządzić listę świadków tych zdarzeń i wraz z ich adresami dołączyć do wniosku. Takim zdarzeniem może być np. przewlekła choroba dłużnika lub członka jego najbliższej rodziny i konieczność poniesienia znacznych wydatków na leczenie, utrata mienia w wyniku pożaru lub innego czynnika losowego.

Jeżeli dłużnik prowadził działalność gospodarczą, powinien zgłosić zaprzestanie jej prowadzenia, bowiem upadłość konsumencką może ogłosić wyłącznie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Zaświadczenie o wykreśleniu z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) będzie przydatne jako załącznik do wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej.

Zachowania niedopuszczalne i niekorzystne

Sąd uwzględni wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej tylko wobec dłużnika, który wykazuje dobrą wolę, buduje i utrzymuje postawę osoby rzetelnej. Dlatego w żadnym wypadku przed złożeniem wniosku nie powinien on:

  • zaciągać nowych zobowiązań finansowych – pożyczać pieniędzy od kogokolwiek i w jakiejkolwiek formie,
  • umniejszać posiadanego majątku, np. poprzez sprzedaż lub darowiznę,
  • podpisywać umów ugody z wierzycielami,
  • zmieniać stanu cywilnego (zawarcie związku małżeńskiego, separacja, rozwód),
  • podpisywać umowy majątkowej małżeńskiej (intercyzy),
  • wypowiadać umowy o pracę (lub zrzekać się innych źródeł dochodu),
  • odrzucać spadku.

Niekorzystnie na postrzeganie osoby dłużnika przez sąd  może wpłynąć także udzielanie informacji o stanie jego finansów, wydatkach, posiadanych cennych rzeczach, wreszcie – o zamiarze złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Jeżeli wierzyciel (wierzyciele) nie kontaktuje się z dłużnikiem, nie powinien on tego kontaktu szukać i nawiązywać. Ponadto dłużnik nie powinien ignorować przesyłek poleconych z sądu i od komornika.

Nie należy zaniedbywać wspomnianego już wyrejestrowania działalności gospodarczej. Nie wystarczy ją zawiesić! W formularzu, na którym składa się wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, nie ma pytania o prowadzenie takiej działalności przez wnioskodawcę. Jednak sąd ten stan zweryfikuje i jeżeli działalność nie została wyrejestrowana, wniosek zostanie odrzucony.

W kategorii: ABC Upadłości

Pomagamy w ogłoszeniu upadłości:




    Dłużnik a windykator

    Jakie długi podlegają umorzeniu w ramach upadłości konsumenckiej?

    Przedawnienie długów – jak i kiedy następuje?

    Czy wierzyciel może zaskarżyć postanowienie o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej?

    Pomagamy w ogłoszeniu upadłości

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Kilka słów o nas:

    Opisujemy procedurę upadłości konsumenckiej, historie ludzi, doradzamy jak rozpocząć nowe, wolne od długów życie.

    Zamów na stronie bezpłatną rozmowę z Kancelarią RIO, by porozmawiać o swojej sytuacji – możliwościach ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji.  Zespół Kancelarii tworzy wielu specjalistów – w tym prawników, doradców indywidualnych a także ekspertów od finansów.

    Kategorie artykułów:

    • ABC Upadłości
    • Wnioski i porady
    • Życie po upadłości
    • FAQ
    • Wyjście z długów
    • Bankructwo
    • Restrukturyzacja
    • Zagranica
    • Czyszczenie BIK

    Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku,

    od dnia 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (dalej zwane – „RODO”), którego przedmiotem jest ochrona Twoich danych osobowych.

    W związku z tym pragniemy Cię poinformować, że w ramach prowadzenia naszej strony internetowej korzystamy z wielu technologii służących zbieraniu i przetwarzaniu danych osobowych, także związanych z plikami „cookie”.


    Deprecated: Korzystanie z genesis_footer_creds_text uznawane jest za przestarzałe od wersji 3.1.0! Zamiast tego użyj genesis_pre_get_option_footer_text. This filter is no longer supported. You can now modify your footer text using the Theme Settings. in /www/upadlosckonsumencka_www/www/spiralazadluzenia.pl/wp-includes/functions.php on line 5234

    © 2023 · Spirala zadłużenia · Polityka prywatności