Spirala zadłużenia

  • Email
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • Strona główna
  • ABC Upadłości
    • Słownik upadłości
    • FAQ
  • Wnioski i porady
  • Bankructwo
  • Wyjście z długów
    • Życie po upadłości
    • Historie lokalnych upadłości
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
    • Norwegia
    • UK
  • Czyszczenie BIK
  • Kontakt
Jesteś w: Strona główna / FAQ / Czy wierzyciel może zaskarżyć postanowienie o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej?

Czy wierzyciel może zaskarżyć postanowienie o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej?

28 maja 2019

Stale wzrasta liczba wniosków o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, składanych przez niewypłacalnych dłużników do sądu. Rośnie przeto liczba ogłaszanych upadłości, bowiem sądy na ogół rozpatrują te wnioski pozytywnie. Pozostaje jednak wiele niespłaconych i umorzonych zobowiązań. Jakie możliwości zaskarżenia postanowienia o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej dłużnika ma niezaspokojony wierzyciel?

Tylko jeden uczestnik

W przedmiocie ogłoszenia upadłości konsumenckiej zażalenie ma prawo złożyć jedynie dłużnik, gdyż jest on jedynym uczestnikiem postępowania. Wierzyciele nie tylko nie są uczestnikami postępowania, ale nawet nie są powiadamiani przez sąd o fakcie wpłynięcia wniosku dłużnika o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, ani też o terminach posiedzeń sądu. Informacja dociera do wierzycieli dopiero w przypadku ogłoszenia upadłości, a więc po fakcie; w związku z tym nie przysługuje im prawo wniesienia zażalenia na postanowienie sądu.

Tak jest co do zasady. Istnieją jednak sytuacje, kiedy wierzyciele mogą składać wnioski i zaskarżać postanowienia sądu.

Wyłączenie z masy upadłościowej

Według ustawy Prawo upadłościowe:

Art. 49111 . 1. Wątpliwości co do tego, które z przedmiotów należących do upadłego wchodzą w skład masy upadłości, rozstrzyga sędzia-komisarz na wniosek syndyka lub upadłego.

2. Postanowienie sędziego-komisarza, co do tego, które przedmioty należące do upadłego wchodzą w skład masy upadłości oraz postanowienie w przedmiocie wyłączenia z masy upadłości, wydane w trybie określonym w art. 73, doręcza się wierzycielom.

3. Na postanowienia, o których mowa w ust. 2, przysługuje zażalenie.

Wierzyciel może zatem złożyć zażalenie, jeżeli uzna, że wyłączenie danego składnika majątku z masy upadłościowej mogłoby sprowadzić ryzyko niezaspokojenia jego wierzytelności.

Plan spłaty, umorzenie zobowiązań

Według ustawy Prawo upadłościowe:

Art. 49114 . 1. Po wykonaniu ostatecznego planu podziału, a gdy z uwagi na brak majątku upadłego plan podziału nie został sporządzony – po zatwierdzeniu listy wierzytelności, i po wysłuchaniu upadłego, syndyka i wierzycieli, sąd ustala plan spłaty wierzycieli albo w przypadkach, o których mowa w art. 49116, umarza zobowiązania upadłego bez ustalenia planu spłaty wierzycieli.

2.226) Postanowienie o ustaleniu planu spłaty wierzycieli albo umorzeniu zobowiązań upadłego bez ustalenia planu spłaty wierzycieli doręcza się wierzycielom. Na postanowienie przysługuje zażalenie.

2.227) Postanowienie o ustaleniu planu spłaty wierzycieli albo umorzeniu zobowiązań upadłego bez ustalenia planu spłaty wierzycieli obwieszcza się. Na postanowienie przysługuje zażalenie. Postanowienie sądu drugiej instancji w przedmiocie rozpoznania zażalenia na postanowienie o ustaleniu planu spłaty wierzycieli albo umorzeniu zobowiązań upadłego bez ustalenia planu spłaty wierzycieli oraz informację o prawomocności postanowienia o ustaleniu planu spłaty wierzycieli albo umorzeniu zobowiązań upadłego bez ustalenia planu spłaty wierzycieli obwieszcza się.

Sąd określa zakres i czas obowiązywania planu spłaty wierzycieli (według obowiązujących przepisów maksymalnie 36 miesięcy), a także jaka część zobowiązań po wykonaniu planu spłaty zostanie umorzona, ewentualnie umarza zobowiązania dłużnika bez ustalania planu spłaty. Ta ostatnia możliwość zachodzi wówczas, kiedy dłużnik nie posiada jakiegokolwiek majątku. Na to postanowienie wierzycielom przysługuje zażalenie.

Ponadto wierzyciele mają możliwość wpływania na czas trwania postępowania upadłościowego. Przysługują im bowiem środki zaskarżenia na poszczególne rozstrzygnięcia, zapadające w toku postępowania, które nie są dla nich satysfakcjonujące. Zażalenie na plan spłaty jest tego najczęstszym przykładem.

Wreszcie, wierzyciel ma prawo złożenia wniosku o umorzenie postępowania upadłościowego, jeżeli stwierdzi, iż istnieją ku temu podstawy i odpowiednio je uzasadni.

W kategorii: ABC Upadłości, FAQ

Pomagamy w ogłoszeniu upadłości:




    Restrukturyzacja zamiast upadłości

    Małżeństwo w upadłości konsumenckiej

    Rażące niedbalstwo

    Upadłość konsumencka a kredyt

    Pomagamy w ogłoszeniu upadłości

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Kilka słów o nas:

    Opisujemy procedurę upadłości konsumenckiej, historie ludzi, doradzamy jak rozpocząć nowe, wolne od długów życie.

    Zamów na stronie bezpłatną rozmowę z Kancelarią RIO, by porozmawiać o swojej sytuacji – możliwościach ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji.  Zespół Kancelarii tworzy wielu specjalistów – w tym prawników, doradców indywidualnych a także ekspertów od finansów.

    Kategorie artykułów:

    • ABC Upadłości
    • Wnioski i porady
    • Życie po upadłości
    • FAQ
    • Wyjście z długów
    • Bankructwo
    • Restrukturyzacja
    • Zagranica
    • Czyszczenie BIK

    Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku,

    od dnia 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (dalej zwane – „RODO”), którego przedmiotem jest ochrona Twoich danych osobowych.

    W związku z tym pragniemy Cię poinformować, że w ramach prowadzenia naszej strony internetowej korzystamy z wielu technologii służących zbieraniu i przetwarzaniu danych osobowych, także związanych z plikami „cookie”.


    Deprecated: Korzystanie z genesis_footer_creds_text uznawane jest za przestarzałe od wersji 3.1.0! Zamiast tego użyj genesis_pre_get_option_footer_text. This filter is no longer supported. You can now modify your footer text using the Theme Settings. in /www/upadlosckonsumencka_www/www/spiralazadluzenia.pl/wp-includes/functions.php on line 5234

    © 2023 · Spirala zadłużenia · Polityka prywatności