Spirala zadłużenia

  • Email
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • Strona główna
  • ABC Upadłości
    • Słownik upadłości
    • FAQ
  • Wnioski i porady
  • Bankructwo
  • Wyjście z długów
    • Życie po upadłości
    • Historie lokalnych upadłości
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
    • Norwegia
    • UK
  • Czyszczenie BIK
  • Kontakt
Jesteś w: Strona główna / ABC Upadłości / Dlaczego dziś jest łatwiej ogłosić upadłość konsumencką niż 10 lat temu?

Dlaczego dziś jest łatwiej ogłosić upadłość konsumencką niż 10 lat temu?

30 lipca 2018

W początkowych latach funkcjonowania instytucji upadłości konsumenckiej, niewielu konsumentów uzyskało status osoby upadłej. W 2009 roku wpłynęło do sądów prawie 1000 wniosków, ale jedynie wobec około 1% dłużników ogłoszono upadłość. W kolejnych latach liczba składanych wniosków spadała. I tak w ciągu 5 pierwszych lat funkcjonowania upadłości konsumenckiej w Polsce (od marca 2009 do grudnia 2014) ogłoszono zaledwie 120 upadłości.

Liczby te są odzwierciedleniem warunków, jakie dłużnik musiał spełnić, aby ogłoszono wobec niego upadłość. W praktyce, realne szanse mieli na to nieliczni. Jedną z pierwszych przeszkód, dla wielu nie do pokonania, którą napotykali zadłużeni konsumenci był obowiązek pokrycia kosztów przeprowadzenia postępowania upadłościowego. Trzeba było mieć na ten cel kilka tysięcy złotych polskich. Na wysoki koszt postępowania wpływał np. obowiązek zamieszczenia informacji o ogłoszeniu upadłości w minimum jednym dzienniku krajowym.

Przed 2015 rokiem upadłość konsumencka była skierowana do dłużników mających co najmniej dwóch wierzycieli. Oznaczało to, że np. osoby, których jedynym kredytem był kredyt hipoteczny, nie mogły ubiegać się o ogłoszenie upadłości, pomimo, iż został on im wypowiedziany. Kolejne ograniczenia dotyczyły konieczności zaistnienia tzw. niecodziennych okoliczności w powstaniu niewypłacalności konsumenta oraz tego, że przyczyny niewypłacalności musiały być niezależne od dłużnika. Przykłady przyczyn łączące obydwie wytyczne to np. choroba dłużnika, śmierć bliskiej osoby w pożarze, utrata całego dorobku wskutek klęski żywiołowej. Sądy oddalały wnioski o  ogłoszenie upadłości konsumenckiej również, kiedy konsument, będąc osobą niewypłacalną, decydował się na nowe zobowiązanie.

Koniec 2014 r. przyniósł zmiany w ustawie Prawo upadłościowe i naprawcze (aktualnie: Prawo upadłościowe). Znowelizowana ustawa zawierała zapis, że postępowanie należy prowadzić w taki sposób, aby rzetelny dłużnik miał możliwość oddłużenia. Ponadto, od 2015 roku brak majątku nie stanowi bariery na drodze do ubiegania się o oddłużenie. Liberalizacja ustawy wyraża się również w tym, że zniesiono wymóg niezależności przyczyn powstania niewypłacalności od dłużnika. Zmienione przepisy jako przyczynę oddalenia wniosku wskazują od tej pory fakt, że niewypłacalność zadłużonego konsumenta lub jej pogłębienie jest wynikiem umyślnego działania dłużnika lub jego rażącego niedbalstwa. Wśród zmian, które zostały wprowadzone należy wymienić także tę dotyczącą ilości wierzycieli. Obecnie konsument posiadający tylko jednego wierzyciela, może myśleć o przystąpieniu do postępowania upadłościowego. Wzór wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej jest ściśle określony, a opłata sądowa od wniosku to jedyne 30 zł.

Wprowadzone przez ustawodawcę zmiany znacznie zwiększyły liczbę ogłoszonych upadłości konsumenckich. Już w pierwszym roku obowiązywania nowego prawa, upadłość została ogłoszona wobec 2122 zadłużonych osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Od 2015 roku, popularność tego postępowania nie spada.

W kategorii: ABC Upadłości

Pomagamy w ogłoszeniu upadłości:




    Małżeństwo w upadłości konsumenckiej

    Upadłość konsumencka a kategorie wierzytelności

    Gdzie łatwiej ogłosić upadłość konsumencką w Polsce czy za granicą?

    Kto może złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej?

    Pomagamy w ogłoszeniu upadłości

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Kilka słów o nas:

    Opisujemy procedurę upadłości konsumenckiej, historie ludzi, doradzamy jak rozpocząć nowe, wolne od długów życie.

    Zamów na stronie bezpłatną rozmowę z Kancelarią RIO, by porozmawiać o swojej sytuacji – możliwościach ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji.  Zespół Kancelarii tworzy wielu specjalistów – w tym prawników, doradców indywidualnych a także ekspertów od finansów.

    Kategorie artykułów:

    • ABC Upadłości
    • Wnioski i porady
    • Życie po upadłości
    • FAQ
    • Wyjście z długów
    • Bankructwo
    • Restrukturyzacja
    • Zagranica
    • Czyszczenie BIK

    Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku,

    od dnia 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (dalej zwane – „RODO”), którego przedmiotem jest ochrona Twoich danych osobowych.

    W związku z tym pragniemy Cię poinformować, że w ramach prowadzenia naszej strony internetowej korzystamy z wielu technologii służących zbieraniu i przetwarzaniu danych osobowych, także związanych z plikami „cookie”.


    Deprecated: Korzystanie z genesis_footer_creds_text uznawane jest za przestarzałe od wersji 3.1.0! Zamiast tego użyj genesis_pre_get_option_footer_text. This filter is no longer supported. You can now modify your footer text using the Theme Settings. in /www/upadlosckonsumencka_www/www/spiralazadluzenia.pl/wp-includes/functions.php on line 5234

    © 2023 · Spirala zadłużenia · Polityka prywatności