Co jakiś czas można się spotkać ze stwierdzeniem, że duże, międzynarodowe organizacje mają opracowaną strategię rozwoju na najbliższe kilkanaście, a czasami nawet kilkadziesiąt lat. Nad ich przygotowaniem pracuje sztab ludzi, od menadżerów najwyższego szczebla aż po konsultantów i analityków z firm konsultingowych. Może to brzmieć bardzo enigmatycznie, ale w rzeczywistości strategia przedsiębiorstwa to nic innego jak długofalowy plan, zawierający główne cele i zadania firmy lub organizacji, kierunki działania i alokację środków koniecznych do realizacji zakładanych celów.
Czym jest strategia firmy i z jakich składa się elementów?
W dużym skrócie strategia firmy to dokument określający co ma zostać zrealizowane przez firmę w ciągu najbliższych 2-5 lat. Właśnie na taki okres tworzone są zazwyczaj strategie. Ponadto, w strategii znajdzie się wyjaśnienie w jaki sposób zostanie to zrealizowane oraz jakie zasoby będą niezbędne, aby całe przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem.
Strategia firmy składa się z kilku elementów:
- wizji, czyli kierunku, w którym będzie zmierzać organizacja,
- misji, czyli nadrzędnego celu organizacji,
- strategii określającej sposoby rozwoju całej organizacji,
- strategicznych planów funkcjonalnych, które wyznaczają cele dla poszczególnych obszarów biznesowych firmy.
Czy małym firmom jest potrzebna strategia?
Czy w takim razie można uznać, że strategia firmy jest zarezerwowana i sprawdzi się jedynie w dużych organizacjach? Nic bardziej mylnego. Nawet małe, jednoosobowe działalności gospodarcze powinny mieć opracowany plan określający co w najbliższym czasie ma zostać przez firmę osiągnięte, w jaki sposób zostanie to zrealizowane oraz jakie zasoby będą niezbędne, aby całe przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem. Z tym, że w przypadku małych firm strategia będzie pełniła zupełnie inną rolę niż w dużych organizacjach. Warto bowiem pamiętać, że strategia wyznacza sztywne ramy działania umożliwiające osiągnięcie zakładanych celów w perspektywie długofalowej – najczęściej kilku lat. A to zabiera firmom elastyczność działania, która jest niezbędna dla wielu małych firm, aby w ogóle przetrwały na rynku.
Dlatego małe firmy mogą zrezygnować ze sztywno sformalizowanego planu strategicznego. Powinny jednak zadbać o to, aby sformułowana została misja i wizja. Nadrzędny cel wskazuje kierunek, do którego ma zmierzać organizacja. Działania pracowników zostają mu podporządkowane i dzięki temu małe przedsiębiorstwo może rozwinąć się oraz przekształcić się w dobrze zarządzaną jednostkę gospodarczą. Jeśli pracownicy będą wiedzieli, czemu mają służyć ich działania, będą pracowali efektywniej i wydajniej.
Czym jest misja firmy?
Misja powinna odpowiadać na kluczowe pytania: po co firma jest na rynku i dla kogo sprzedaje swoje produkty lub usługi. W dalszej kolejności misja będzie określać wartości i cele naszego przedsiębiorstwa. Eksperci biznesowi uważają, że dobrze sformułowana i przemyślana misja usprawni organizację pracy w firmie i ułatwia relacje z klientami.
W niemal każdej książce biznesowej można znaleźć misje największych światowych korporacji, które odniosły sukces. Nie należy się jednak na nich do końca wzorować. Misję należy zbudować samemu, aby była ona realna, docierała do pracowników i była czytelna dla klientów. Wielu przedsiębiorców zadaje sobie często pytanie: jak w takim razie stworzyć misję firmy? Niestety nie ma jednego złotego przepisu na skuteczne sformułowanie misji. Wszystko zależy od modelu działania firmy i kultury organizacji, którą prezentuje. Warto jednak, aby misję tworzył zespół zaufanych i najbardziej zaangażowanych pracowników, a nie sam szef lub właściciel firmy. Tylko w ten sposób uda się zbudować rzetelną i obiektywną misję. Należy od razu pamiętać, że misja powinna być zwięzła i zawierać klarowność przekazu. Dobrze jest w takim razie stawiać na prostotę. A to oznacza, że używanie wyszukanych i wzniosłych słów będzie zbędne.
Pomocne mogą okazać się pytania, które będą pełnić role swoistych drogowskazów. W niemal każdej firmie będą to zazwyczaj takie same lub bardzo podobne pytania jak:
- czym się zajmuje firma
- jaką firmą jesteśmy
- jakie potrzeby klientów zaspokaja firma
- dlaczego w ogóle powstała firma
- dlaczego firma działa akurat w danej branży
- jakie wartości reprezentuje firma
- co wyróżnia firmę na tle konkurencji
- w jakim miejscu znajduje się aktualnie firma, a gdzie ma się znajdować
Odpowiedzi na te pytania stworzą początkowy zarys naszej misji.
Czym jest wizja firmy?
Bardzo często wizja firmy jest utożsamiana z misją. Wielu przedsiębiorcom wydaje się, że te dwa pojęcia można stosować zamiennie. Tymczasem, misja jest stała i wiele firm nie zmienia jej od lat. Z kolei wizja to coś, do czego dążymy w danym momencie, coś co zmienia się wraz z upływem czasu i osiąganiem kolejnych celów.
Wizja firmy to nic innego jak wyobrażenie przyszłości przedsiębiorstwa, to czym ma się charakteryzować i jak funkcjonować. Wizja powinna być inspirująca i otwarta na przyszłość. Warto się postarać, aby wizja zachęcała do twórczego poszukiwania, odnosiła się do marzeń i wiązała się z sukcesem i optymistycznym nastawieniem. Wizja firmy nawiązuje do przyszłości, ale należy pamiętać o tym, jaki jest stan obecny i ściśle nawiązywać do tego, co jest tu i teraz. Odniesienie do naszej aktualnej pozycji sprawi, że wizja stanie się wiarygodna, możliwa do realizacji, a więc bardziej skuteczna.
Wizja, misja i strategia to trzy bardzo ważne elementy rozwoju przedsiębiorstwa, które są ściśle ze sobą powiązane. Jedynie spójnie wyznaczenie wizji i misji z odpowiednią przyjętą strategią mogą dać nam oczekiwane rezultaty i pozwolą zostać liderem na rynku.
Dodaj komentarz