Plan restrukturyzacyjny, to podstawowy i obligatoryjny dokument każdego postępowania restrukturyzacyjnego. W planie restrukturyzacyjnym umieszcza się m.in. informacje o bieżącej sytuacji przedsiębiorstwa, przyczynach trudnej sytuacji finansowej, planowane działania restrukturyzacyjne, jak również szacunkowe zyski i straty na kolejne pięć lat.
Okoliczności uzasadniające konieczność zmiany planu
Przepisy Prawa restrukturyzacyjnego zakładają, że po spełnieniu pewnych warunków, dłużnik może otrzymać, w ramach postępowania restrukturyzacyjnego, pomoc publiczną. Oznacza to, w postępowaniu restrukturyzacyjnym może dojść do udzielenia przez państwo zadłużonemu przedsiębiorcy wsparcia finansowego lub jakiegokolwiek innego, przykładowo poprzez zmniejszenie, w drodze układu, wysokości zobowiązań, rozłożenie spłaty na raty, odroczenie terminu wykonania zobowiązań lub zawieszenie z mocy prawa lub na podstawie postanowienia sądu lub sędziego-komisarza, postępowań egzekucyjnych prowadzonych w celu dochodzenia wierzytelności, udzielenie pożyczek, kredytów, poręczeń lub gwarancji, plan restrukturyzacyjny. Dodatkowo przeprowadzany jest test prywatnego wierzyciela lub test prywatnego inwestora. W przypadku braku pozytywnego wyniku testu prywatnego wierzyciela lub prywatnego inwestora, propozycje układowe muszą spełnić inne obowiązkowe warunki, aby restrukturyzacja mogła zostać uznana za możliwą do przeprowadzenia. W sytuacji gdy propozycje układowe przewidują udzielnie dłużnikowi pomocy publicznej, to organ, który tej pomocy miałby udzielić, zawiadamia o tym sędziego-komisarza i składa opinię w danej sprawie. Organ może wypowiedzieć się na temat przedstawionego planu restrukturyzacyjnego i określić czy spełnia on wymagania udzielenia pomocy. W przypadku zastrzeżeń, dłużnik może poprawić propozycje układowe i plan restrukturyzacyjny tak, aby spełnione były warunki niezbędne do udzielenia pomocy. Może także przebudować propozycje układowe, żeby warunki restrukturyzacji nie obejmowały udzielenia pomocy publicznej. Jeśli dłużnik, po negatywnej opinii organu, nie zmieni propozycji układowych w terminie tygodnia od doręczenia mu opinii, sąd umarza postępowanie restrukturyzacyjne.
Okoliczności uzasadniające konieczność zmiany planu
Przepisy Prawa restrukturyzacyjnego zakładają, że po spełnieniu pewnych warunków, dłużnik może otrzymać, w ramach postępowania restrukturyzacyjnego, pomoc publiczną. Oznacza to, w postępowaniu restrukturyzacyjnym może dojść do udzielenia przez państwo zadłużonemu przedsiębiorcy wsparcia finansowego lub jakiegokolwiek innego, przykładowo poprzez zmniejszenie, w drodze układu, wysokości zobowiązań, rozłożenie spłaty na raty, odroczenie terminu wykonania zobowiązań lub zawieszenie z mocy prawa lub na podstawie postanowienia sądu lub sędziego-komisarza, postępowań egzekucyjnych prowadzonych w celu dochodzenia wierzytelności, udzielenie pożyczek, kredytów, poręczeń lub gwarancji, plan restrukturyzacyjny. Dodatkowo przeprowadzany jest test prywatnego wierzyciela lub test prywatnego inwestora. W przypadku braku pozytywnego wyniku testu prywatnego wierzyciela lub prywatnego inwestora, propozycje układowe muszą spełnić inne obowiązkowe warunki, aby restrukturyzacja mogła zostać uznana za możliwą do przeprowadzenia. W sytuacji gdy propozycje układowe przewidują udzielnie dłużnikowi pomocy publicznej, to organ, który tej pomocy miałby udzielić, zawiadamia o tym sędziego-komisarza i składa opinię w danej sprawie. Organ może wypowiedzieć się na temat przedstawionego planu restrukturyzacyjnego i określić czy spełnia on wymagania udzielenia pomocy. W przypadku zastrzeżeń, dłużnik może poprawić propozycje układowe i plan restrukturyzacyjny tak, aby spełnione były warunki niezbędne do udzielenia pomocy. Może także przebudować propozycje układowe, żeby warunki restrukturyzacji nie obejmowały udzielenia pomocy publicznej. Jeśli dłużnik, po negatywnej opinii organu, nie zmieni propozycji układowych w terminie tygodnia od doręczenia mu opinii, sąd umarza postępowanie restrukturyzacyjne.
Modyfikacja planu restrukturyzacyjnego
Po wydaniu przez organ udzielający pomocy publicznej negatywnej opinii, dochodzi do konieczności zamiany propozycji układowych. Jeżeli dłużnik złoży poprawione propozycje układowe w odpowiednim czasie, wówczas nadzorca sądowy lub zarządca uwzględnia te zmiany w planie restrukturyzacyjnym. Plan restrukturyzacyjny winien zawierać propozycje układowe, które mogą być rzeczywiście zrealizowane. Zmieniony plan restrukturyzacyjny zarządca lub nadzorca powinien złożyć w terminie tygodnia od dostarczenia mu zmodyfikowanych propozycji układowych. Plan restrukturyzacyjny już z nowymi zapisami należy doręczyć organowi, który udziela pomocy publicznej. Organ ów ponownie opiniuje zawarte w nim zapisy. W przypadku drugiej negatywnej opinii dochodzi do umorzenia postępowania. Nie ma możliwości nanoszenia w propozycjach układowych kolejnych zmian. W przypadku zmiany kierunku działań restrukturyzacyjnych, kiedy odstępuje się od starań o pomoc publiczną, nie ma konieczności doręczania organowi nowego planu.
Przygotowany, zgodnie z powyższymi wymaganiami plan restrukturyzacyjny zwiększa prawdopodobieństwo na wyprowadzenie z długów zadłużonego przedsiębiorstwa. Dlatego niezwykle istotne jest, aby na każdym etapie pracy nad planem restrukturyzacyjnym wykazać się rzetelnością, starannością i sumiennością.
Dodaj komentarz