Od zawarcia umowa kredytowej do reklamacji!
Złożenie reklamacji służy klientowi, który stwierdził, że zakupiony przez niego towar lub wyświadczona mu usługa, odbiegają od jego oczekiwań i zapewnień ze strony sprzedawcy, co do jakości produktu czy usługi. O ile dosyć chętnie reklamujemy towary, zgłaszanie nieprawidłowości co do wykonanych usług nie przychodzi nam już z taką łatwością. Stając przed możliwością zareklamowania umowy kredytowej, niejednokrotnie boimy się, że z tego tytułu spotkają nas nieprzyjemne konsekwencje, np. bank zażąda dodatkowych zabezpieczeń albo w ogóle wypowie umowę. Tak się nie stanie. Pamiętajmy też, że pismo reklamacyjne wcale nie musi być napisane fachowym, prawniczym językiem, a jeśli w czasie jego tworzenia pojawią się jakieś trudności, zawsze można zwrócić się z tym do specjalisty. Zatem nie bójmy się reklamować umów kredytowych! Dla frankowiczów może to być pierwszy krok do poprawienia trudnej sytuacji finansowej.
Reklamacja umowy… – tylko kiedy?
Istnieją zasadniczo dwie sytuacje, które uzasadniają złożenie reklamacji co do umowy kredytu we frankach. Po pierwsze, możesz przedstawić bankowi reklamację wtedy, gdy dostrzeżesz w umowie jakieś nieprawidłowości, to znaczy – zauważysz, że zawarto w niej niedozwolone postanowienia (mamy wtedy do czynienia z abuzywnością zapisów). Postanowienia te mogą dotyczyć wprowadzania indeksacji lub denominacji kredytu, spreadów czy zasad w ustalaniu oprocentowania. Druga sytuacja polega na krzywdzącym wykonywaniu umowy w niezmienionym kształcie pomimo zaistnienia nowych okoliczności, np. dużego wzrostu rat, rozwodu i sprzedaży mieszkania, śmierci współmałżonka etc. Możesz złożyć jedną reklamację obejmującą wszystkie twoje zastrzeżenia. Pamiętaj jednak, że zanim to uczynisz, powinieneś dokonać rzetelnej analizy umowy, a reklamację dostosować do własnych problemów i potrzeb. Odradzamy korzystanie z gotowych wzorców reklamacji!
Kilka słów o tym, jak powinna wyglądać reklamacja
Co powinna zawierać taka reklamacja? Zawsze należy wskazać dane osobowe kredytobiorcy: jego imię i nazwisko oraz adres. Ponadto trzeba przedstawić dane adresata, to jest banku, z którym umowa kredytowa została zawarta. Koniecznie trzeba również zadbać o to, żeby reklamacja zawierała oznaczenie umowy kredytu, od którego jest wnoszona. W reklamacji należy powołać się na datę zawarcia umowy oraz jej numer.
Dodaj komentarz