Spirala zadłużenia

  • Email
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • Strona główna
  • ABC Upadłości
    • Słownik upadłości
    • FAQ
  • Wnioski i porady
  • Bankructwo
  • Wyjście z długów
    • Życie po upadłości
    • Historie lokalnych upadłości
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
    • Norwegia
    • UK
  • Czyszczenie BIK
  • Kontakt
Jesteś w: Strona główna / FAQ / WNIOSEK O UPADŁOŚĆ KONSUMENCKĄ

WNIOSEK O UPADŁOŚĆ KONSUMENCKĄ

17 lutego 2018

Do rozpoczęcia konsumenckiego postępowania upadłościowego niezbędne jest złożenie opłaconego i uzupełnionego wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Wzór dokumentu jest ściśle określony, a w przypadku niezachowania  jego warunków formalnych lub nieuiszczenia wymaganej opłaty sądowej, wzywa się wnioskodawcę do uzupełnienia braków w czasie tygodnia. W przypadku niewypełnienia zaleceń, wniosek zostanie zwrócony wnioskodawcy.

Wypełniony starannie wniosek wraz ze wszystkimi załącznikami należy złożyć w biurze podawczym sądu albo wysłać za pośrednictwem poczty na adres sądu. Wybór sądu, do którego powinien trafić wniosek nie może być przypadkowy i dowolny. Odpowiednim do rozpatrzenia wniosku o ogłoszenie upadłości i przeprowadzeniem postępowania upadłościowego sądem, jest sąd upadłościowy właściwy ze względu na główny ośrodek działalności dłużnika, co w przypadku osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej oznacza miejsce jej zwykłego pobytu. Koszt opłaty sądowej od wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej wynosi 30 zł. Dowód wpłaty musi zostać dołączony do składanego wniosku. Próżno szukać na dostępnych, chociażby w sieci internetowej, wykazach i listach sądowych sądów upadłościowych. Sądy upadłościowe są bowiem częścią sądów rejonowych w wydziałach gospodarczych.

Wniosek musi być wypełniony w sposób przejrzysty i czytelny. Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju korekty i poprawki. Każda z rubryk przeznaczonych do wypełnienia musi być uzupełniona albo skreślona, jeżeli nie dotyczy dłużnika i jego sprawy. Kiedy pomimo wpisania do rubryki danych istnieje możliwość dodania w niej jakichś treści, takie wolne miejsce należy przekreślić. Koniecznym jest dołączenie do wniosku jego odpisu i odpisu załączników. W przypadku gdy informacje, które chce umieścić wnioskodawca nie mieszczą się w danej rubryce, zaleca się umieszczenie ich na dodatkowych, ponumerowanych kartkach formatu A4. Dodając kartki należy je podpisać i wskazać, której rubryki dotyczą.

We wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, składający go dłużnik, poza danymi identyfikacyjnymi jego samego takimi jak imię, nazwisko, numer PESEL i adres, musi podać spis wierzycieli, którym zalega z płatnościami. Przypominamy, że ustawa Prawo upadłościowe umożliwia ubieganie się o oddłużenie nawet tym, którzy posiadają tylko jednego wierzyciela. W spisie wierzycieli wymagane jest podanie nazwiska lub nazwy wierzyciela, jego adres, wysokość wierzytelności i termin zapłaty (można i warto podać pierwotną wartość zobowiązania oraz aktualną na dzień składania wniosku). Opisać należy także wierzytelności sporne, jeśli takowe są. Dłużnik jest zobowiązany ponadto do przedstawienia aktualnego i pełnego wykazu posiadanego majątku wraz z jego szacunkową wartością. Wniosek zawiera także rubrykę, w której należy  go uzasadnić. Dłużnik powinien wykazać, że zaistniały wszystkie przesłanki pozytywne warunkujące przyjęcie wniosku przy jednoczesnym braku przesłanek negatywnych, które uniemożliwiają ubieganie się o oddłużenie w wyniku konsumenckiego postępowania upadłościowego.

Chcąc złożyć kompletny wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej trzeba przygotować- odnaleźć, zebrać lub odtworzyć dokumenty, które uprawdopodobnią opisane we wniosku zdarzenia. Takiego potwierdzenia będą wymagały m.in. istnienie wskazanych przez dłużnika wierzytelności, przyczyny niewypłacalności z którą boryka się dłużnik oraz to, dlaczego nie może on uregulować zobowiązań, które posiada. Zważywszy na to, że historia powstania każdej niewypłacalności jest inna, nie ma wskazań jakie konkretnie materiały powinien przedstawić sądowi dłużnik.

Są jednak pewne dokumenty, które dla rozpatrzenia większości spraw będą konieczne. Należą do nich: umowy kredytowe, które zawarł dłużnik z bankami lub innymi instytucjami finansowymi i wypowiedzenia tych umów, korespondencja związana z toczącymi się postępowaniami windykacyjnymi czyli wezwania do zapłaty, wszelkie upomnienia i ponaglenia do spłaty zadłużenia oraz pisma dotyczące postępowań egzekucyjnych, takie jak zawiadomienia o wszczęciu egzekucji i zajęciu rachunków bankowych. Nie powinno także zabraknąć dokumentacji potwierdzającej przyczyny zaistnienia niewypłacalności. Będą to np. wszelkie dokumenty potwierdzające zły stan zdrowia dłużnika i jego pobyty w szpitalu, jak również dokumentacja o zabiegach i operacjach, jakim został poddany. Znaczące dla postępowania będą wypowiedzenia umów o pracę i nowe umowy wskazujące na to, że obecne dochody są niższe niż te, które dłużnik otrzymywał w momencie zaciągania kredytów. Jeżeli doszło do rozpadu małżeństwa i zdarzenie to wpłynęło na pogorszenie sytuacji finansowej dłużnika, należy przedstawić wyrok rozwodowy. W sytuacji, kiedy stan zdrowia dłużnika uniemożliwia mu podjęcie pracy, to wśród dołączonych do wniosku dokumentów powinno znaleźć się odpowiednie zaświadczenie.

Żadne obecnie obowiązujące przepisy prawa w Polsce nie obligują zadłużonego konsumenta do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości. Niewypłacalny konsument ma do tego prawo. Nie jest to jednak jego obowiązkiem.

 

W kategorii: FAQ

Pomagamy w ogłoszeniu upadłości:




    Upadłość konsumencka a hipoteka

    Jak długo trwa postępowanie upadłościowe?

    Restrukturyzacja firmy transportowej

    Co warto wiedzieć na temat listy wierzytelności?

    Pomagamy w ogłoszeniu upadłości

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Kilka słów o nas:

    Opisujemy procedurę upadłości konsumenckiej, historie ludzi, doradzamy jak rozpocząć nowe, wolne od długów życie.

    Zamów na stronie bezpłatną rozmowę z Kancelarią RIO, by porozmawiać o swojej sytuacji – możliwościach ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji.  Zespół Kancelarii tworzy wielu specjalistów – w tym prawników, doradców indywidualnych a także ekspertów od finansów.

    Kategorie artykułów:

    • ABC Upadłości
    • Wnioski i porady
    • Życie po upadłości
    • FAQ
    • Wyjście z długów
    • Bankructwo
    • Restrukturyzacja
    • Zagranica
    • Czyszczenie BIK

    Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku,

    od dnia 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (dalej zwane – „RODO”), którego przedmiotem jest ochrona Twoich danych osobowych.

    W związku z tym pragniemy Cię poinformować, że w ramach prowadzenia naszej strony internetowej korzystamy z wielu technologii służących zbieraniu i przetwarzaniu danych osobowych, także związanych z plikami „cookie”.


    Deprecated: Korzystanie z genesis_footer_creds_text uznawane jest za przestarzałe od wersji 3.1.0! Zamiast tego użyj genesis_pre_get_option_footer_text. This filter is no longer supported. You can now modify your footer text using the Theme Settings. in /www/upadlosckonsumencka_www/www/spiralazadluzenia.pl/wp-includes/functions.php on line 5234

    © 2023 · Spirala zadłużenia · Polityka prywatności