Dane, którymi zarządza Biuro Informacji Kredytowej S.A. to informacje wymagające szczególnej uwagi i ochrony. Sposób ich przechowywania i przetwarzania nie może naruszać praw obywatelskich i konsumentów. Jednocześnie musi uwzględniać obowiązki i przywileje banków, parabanków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. Ze względu na powyższe, działalność BIK S.A. została oparta na mocy ustaw, dyrektyw oraz przepisów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej a działalność BIK S.A.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (art. 47) wyraźnie wskazuje, że każda osoba ma prawo do ochrony prawnej swojego dobrego imienia. Poza tym, zgodnie z art. 51 Konstytucji RP, każdy ma prawo dostępu do dotyczących jego osoby zebranych danych i urzędowych dokumentów, chyba że odrębna ustawa prawo to ogranicza. Każdy ma również prawo żądać sprostowania lub usunięcia nieprawdziwych, niepełnych albo pozyskanych niezgodnie z ustawą informacji na swój temat. Władze publiczne natomiast, nie mogą gromadzić i udostępniać danych swoich obywateli, poza danymi niezbędnymi do funkcjonowania demokratycznego państwa prawnego. Mając na uwadze przywołane artykuły, BIK S.A. jest zobligowane do dbania o dane bankowe, których jest administratorem, w tym o ich terminowe aktualizowanie.
Funkcjonowanie BIK S.A. i obowiązki ustawowe
Ogólnokrajowy rejestr kredytowy jakim jest Biuro Informacji Kredytowej S.A. powstał w zgodzie i w oparciu o zawarty w Ustawie z dnia 29 sierpnia 1997r. Prawo bankowe zapis, dzięki któremu banki wraz z bankowymi izbami gospodarczymi mogą tworzyć instytucje, które będą zajmować się gromadzeniem, przetwarzaniem i udostępnianiem, uprawnionym do tego organizacjom (np. bankom), danych stanowiących tajemnicę bankową, jeżeli dane te są niezbędne do wykonywania czynności bankowych związanych np. z udzielaniem kredytu.
Nawiązanie do konieczności oceny przez kredytodawcę zdolności kredytowej konsumenta, przed zawarciem umowy o kredyt konsumencki, znajdujemy w przepisie art. 9 Ustawy z dnia 12 maja 2011r. o kredycie konsumenckim. Zaś Ustawa z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych definiuje pojęcie danych osobowych, jako wszelkie informacje na temat zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Nie ulega zatem wątpliwości, że BIK S.A. gromadzi właśnie dane osobowe. Co więcej, ustawa nakłada na administratorów danych obowiązek udzielenia w terminie 30 dni odpowiedzi na wniosek osoby, która zechce uzyskać wgląd do zebranych zapisów na swój temat. Ustawa o usługach płatniczych daje wydawcom instrumentów płatniczych uprawnienia do komunikowania się pomiędzy sobą w temacie użytkowników np. kart kredytowych, którzy nie wywiązali się z zawartej umowy kredytowej.
Rola dyrektyw w sposobie działania BIK S.A.
Zasady funkcjonowania Biura Informacji Kredytowej S.A. podlegają dodatkowo regulacjom aktów prawnych Parlamentu Europejskiego i Rady, czyli dyrektywom np. dyrektywie dotyczącej ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych i ich przepływu lub dyrektywie dotyczącej umów o kredyt konsumencki.
Dodaj komentarz