Jedna z największych baz w Polsce
Biuro Informacji Kredytowej S.A. jest w Polsce głównym źródłem, które przechowuje informacje o zobowiązaniach kredytowych Polaków. Jako jedna z największych baz danych w kraju przetwarza wszystkie zestawienia dotyczące sposobu spłaty kredytów przez poszczególnych uczestników rynku, do których należą zarówno osoby fizyczne, jak i podmioty gospodarcze. BIK dysponuje również danymi wynikającymi ze złożonych wniosków kredytowych oraz przebiegu ich dalszej realizacji. Liczba przechowywanych tam danych jest naprawdę imponująca! Baza skupia informacje o 135 milionach rachunków kredytowych, które należą do 23 milionów klientów indywidualnych oraz o 785,5 tysiącu historii kredytowych przynależnych do klientów biznesowych.
Dobre podstawy dla BIK-u
Za powstanie Biura Informacji Kredytowej odpowiedzialny jest Związek Banków Polskich. W 1991 roku założono instytucję będącą prototypem dzisiejszego biura. Był to Bankowy Rejestr Klientów czasowo niewywiązujących się z zobowiązań. Już sama przydługa tytulatura wskazywałaby na fakt, że niegdysiejszy system wymiany informacji kredytowej zajmował się wyłącznie klientami, którzy wykazywali problemy w terminowym spłacaniu zobowiązań finansowych. Szybko okazało się, że taka forma instytucji jest niewystarczająca. Usprawnienie przepływu informacji między bankami było nieodzowne. Wyobraźmy sobie, że przed powstaniem BIK-u banki wymieniały między sobą dane listownie lub przy użyciu faksu, co nie tylko było czasochłonne, ale także wydłużało czas potrzebny do wydania decyzji o przyznaniu kredytu. Dynamicznie rozwijająca się gospodarka oraz system bankowy stworzyły konieczność zaistnienia platformy informacyjnej, która podwyższyłaby standardy wyliczania poziomu ryzyka kredytowego. Dobry grunt dla pojawienia się Biura Informacji Kredytowej stanowiła również uchwalona w 1997 roku ustawa Prawo bankowe, która przyczyniła się do wprowadzenia swobody w przepływie informacji o kredytobiorcach między bankami. Tak właśnie powstał BIK.
Przełomowy rok 2000
W 2000 roku Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych zarejestrował oraz oficjalnie potwierdził istnienie w Polsce Biura Informacji Kredytowej S.A. Rok później w lutym do BIK-u wpłynęła pierwsza pula informacji o kliencie indywidualnym i liczbie zgłoszonych przez niego zapytań kredytowych. Dostęp do tego typu informacji ułatwił ustalenie monitoringu zobowiązań konsumenckich oraz przyczynił się do utworzenia modeli statystycznych na podstawie profili kredytowych poszczególnych klientów. BIK rozwijał się z każdym rokiem. Niedługo po jego powstaniu wprowadzono nową usługę, jaką jest stosowana do dziś ocena punktowa klienta, czyli punktacja score. Z kolei na potrzeby określenia oceny wiarygodności i zdolności kredytowej prowadzonych działalności gospodarczych stworzono następny produkt usługowy, jakim jest system informacji – BIK Przedsiębiorca. Pod koniec marca 2006 r. zaczęto wprowadzać opcję dla klientów indywidualnych polegającą na udostępnianiu na życzenie raportów o ich statusie kredytowym.
BIK dzisiaj
BIK, jak każda instytucja związana z finansami, cały czas się zmienia i dostosowuje do nowych warunków. Co jakiś czas pojawiają się nowe produkty i usługi oferowane przez biuro, które przyczyniają się do zminimalizowania ryzyka kredytowego i zwiększenia obrotu pieniężnego w Polsce. Obecnie można już stwierdzić, że ulepszona wersja weryfikacji portfeli kredytowych klientów pozwoliła na zmniejszenie zjawisk wyłudzeń pieniężnych, które narażały banki na ogromne straty. Brak usystematyzowanej infrastruktury informatycznej i systemu informacji kredytowych o kliencie prowadził do wielu defraudacji na ogromną skalę.
Dzisiaj istnieje już dostępna dla każdego platforma internetowa, dzięki której klient może aktywować konto i uzyskać dostęp do swojej historii kredytowej, przez co sprawuje kontrolę nad własnymi finansami. Współczesny BIK oferuje również inne nowoczesne rozwiązania ułatwiające zarządzanie pieniędzmi. Nie trzeba wiele, by z nich skorzystać – wystarczy parę kliknięć.
Dodaj komentarz