Na skutek nowelizacji ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze w roku 2015 powstały dwie odrębne ustawy – Prawo upadłościowe i Prawo restrukturyzacyjne. Wszelkie zagadnienia upadłości, w tym upadłości likwidacyjnej, podlegają obecnie przepisom ustawy z dnia 28 lutego 2003r. Prawo upadłościowe.
Podstawy, warunki i cel ogłoszenia upadłości. Jakie są przesłanki ogłoszenia upadłości?
Zgodnie z ustawą Prawo upadłościowe, przesłanką do ogłoszenia upadłości jest niewypłacalność. Ustawa dokładnie określa, kiedy dłużnik staje się niewypłacalny:
Art. 10. Upadłość ogłasza się w stosunku do dłużnika, który stał się niewypłacalny.
Art. 11. 1. Dłużnik jest niewypłacalny, jeżeli utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych.
1a. Domniemywa się, że dłużnik utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań pieniężnych przekracza trzy miesiące.
Wobec przedsiębiorstw ma zastosowanie także art. 11.2: Dłużnik będący osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, jest niewypłacalny także wtedy, gdy jego zobowiązania pieniężne przekraczają wartość jego majątku, a stan ten utrzymuje się przez okres przekraczający dwadzieścia cztery miesiące.
Czy ogłoszenie upadłości jest obowiązkowe?
Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nie ma obowiązku złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Natomiast w przypadku przedsiębiorstwa jest to obowiązek, określony w ustawie Prawo upadłościowe:
Art. 21. 1. Dłużnik jest obowiązany, nie później niż w terminie trzydziestu dni od dnia, w którym wystąpiła podstawa do ogłoszenia upadłości, zgłosić w sądzie wniosek o ogłoszenie upadłości.
Jak liczyć termin 30 dni?
Liczyć należy od daty, kiedy drugie z kolei niezapłacone w terminie zobowiązanie stało się wymagalne. Przykład: są dwie niezapłacone faktury, z 5 i 25 stycznia 2018 roku. Trzy miesiące, o których mowa w art. 11.1a, upływają nie 5 kwietnia, a 25 kwietnia 2018 roku. Od tego dnia należy liczyć 30-dniowy termin. Zatem wniosek o ogłoszenie upadłości należy złożyć w sądzie najpóźniej w dniu 25 maja 2018 roku.
Jaki jest koszt złożenia wniosku?
Opłata sądowa za złożenie wniosku o upadłość spółki wynosi 1000 zł. Oprócz tego wnioskodawca zobowiązany jest uiścić zaliczkę na poczet postępowania w wysokości jednokrotnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, bez wypłat nagród z zysku, w trzecim kwartale roku poprzedniego, według ogłoszenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Niewpłacenie zaliczki spowoduje zwrócenie wniosku bez rozpoznania.
Czy niezłożenie wniosku w ustawowym terminie grozi konsekwencjami?
Tak, konsekwencje mogą być dotkliwe. Przede wszystkim osoby zobowiązane ponoszą odpowiedzialność cywilnoprawną. Ponadto ponoszą one odpowiedzialność, jeżeli wierzyciel doznał szkody z tytułu niezłożenia w terminie wniosku przez dłużnika. Domniemywa się, że szkoda jest równa niezaspokojonej wierzytelności. W przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością dochodzi działanie art. 299 kodeksu spółek handlowych, który przewiduje, że jeżeli wniosek o ogłoszenie upadłości nie zostanie złożony w ustawowym terminie, a egzekucja z majątku spółki jest bezskuteczna, wówczas członkowie zarządu spółki odpowiadają solidarnie za jej zobowiązania, tzn. odpowiadają majątkiem własnym.
Dalszymi konsekwencjami mogą być: zakaz prowadzenia działalności gospodarczej, odpowiedzialność karna lub oddalenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, jeżeli członek zarządu spółki złoży go w ciągu dziesięciu lat od dnia, w którym upłynął 30-dniowy termin złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości spółki.
Istnieje jednak możliwość zwolnienia z odpowiedzialności cywilnoprawnej pod warunkiem, że osoba zobowiązana do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości udowodni, iż niezłożenie go w ustawowym terminie było niezawinione. Natomiast jeżeli w zakreślonym terminie zostało wdrożone wobec dłużnika postępowanie restrukturyzacyjne, mające zawsze pierwszeństwo przed ogłoszeniem upadłości, wówczas zwolnienie z odpowiedzialności następuje z mocy prawa.
Ogłoszenie upadłości spółki
Co to jest upadłość likwidacyjna?
Jest to postępowanie polegające na przejęciu zarządu spółki przez syndyka masy upadłościowej i sprzedaż majątku. Ze środków uzyskanych ze spieniężenia masy upadłościowej zostają zaspokojeni wierzyciele.
Jak przebiega postępowanie w upadłości likwidacyjnej?
Po ogłoszeniu upadłości likwidacyjnej przez sąd następuje zajęcie majątku, jego zabezpieczenie i przejęcie zarządu przez Doradcę restrukturyzacyjnego masy upadłościowej. Dokonuje on inwentaryzacji i oszacowania masy upadłościowej. Następnie sporządza plan likwidacyjny, w którym wskazuje sposób sprzedaży majątku dłużnika, w szczególności zaś, czy zostanie on sprzedany w całości czy z podziałem na poszczególne składniki.
Jeżeli niezbędne są środki na pokrycie kosztów postępowania i na wynagrodzenie syndyka, ma on prawo sprzedać część majątku ruchomego spółki, a z uzyskanych środków pokryć te koszty.
Syndyk dokonuje likwidacji spółki – sprzedaje jej majątek, następnie sporządza plan podziału, który podlega zatwierdzeniu przez sędziego-komisarza. Po zatwierdzeniu syndyk dokonuje podziału środków pomiędzy wierzycieli. Postępowanie upadłościowe zostaje zakończone.
Kiedy sąd oddali wniosek o ogłoszenie upadłości spółki?
Według ustawy Prawo upadłościowe:
Art. 13. 1. Sąd oddali wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania lub wystarcza jedynie na zaspokojenie tych kosztów.
Oddalenie wniosku nastąpi także w sytuacji, jeżeli majątek spółki jest obciążony hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, skarbowym lub hipoteką morską w takim stopniu, że pozostały majątek nie wystarczy na pokrycie kosztów postępowania (art. 13.2).
Czy po oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości spółka zostanie rozwiązana?
Nie, nie zostanie rozwiązana. W takiej sytuacji przeprowadza się postępowanie, zmierzające do likwidacji spółki, regulowane przepisami kodeksu spółek handlowych. Wykreślenie spółki z Krajowego Rejestru Sądowego następuje po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego. Jednak złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki, a następnie jego oddalenie, nie determinuje wdrożenia postępowania likwidacyjnego. Dość często ma miejsce sytuacja, kiedy zarząd składa wniosek jedynie w celu dopełnienia ustawowego obowiązku, a spółka nadal działa na rynku.
Dodaj komentarz