Spirala zadłużenia

  • Email
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • Strona główna
  • ABC Upadłości
    • Słownik upadłości
    • FAQ
  • Wnioski i porady
  • Bankructwo
  • Wyjście z długów
    • Życie po upadłości
    • Historie lokalnych upadłości
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
    • Norwegia
    • UK
  • Czyszczenie BIK
  • Kontakt
Jesteś w: Strona główna / ABC Upadłości / Upadłość konsumencka a banki

Upadłość konsumencka a banki

1 kwietnia 2018

Od stycznia 2016 roku zmieniło się prawo upadłościowe. Na skutek nowelizacji ustawy rygory ogłoszenia upadłości konsumenckiej uległy złagodzeniu. Oddłużenie nastąpi nawet wówczas, jeżeli dłużnik nie posiada żadnego majątku, a okres wykonywania planu spłaty skrócony został do trzech lat.  Największy odsetek upadłości konsumenckich ma swoje źródło w niespłaconych kredytach bankowych.

Istota upadłości konsumenckiej

Upadłość konsumencka jest postępowaniem przeznaczonym dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Warunkiem koniecznym i wystarczającym do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej jest niewypłacalność dłużnika. Ustawa z dnia 28 lutego 2003r. Prawo upadłościowe definiuje niewypłacalność następująco:

Art. 11. 1. Dłużnik jest niewypłacalny, jeżeli utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych.

1a. Domniemywa się, że dłużnik utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań pieniężnych przekracza trzy miesiące.

Wniosek o ogłoszenie upadłości może złożyć również wierzyciel. Przepis art. 4911 ustawy z dnia 28 lutego 2003r. Prawo upadłościowe odnosi się do sytuacji, w której to wierzyciel złożył wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenta i wskazują na odrębności takiego postępowania.  Nie może być także wszczęte z urzędu. Upadłość konsumencka działa bowiem w interesie dłużnika, a postępowanie upadłościowe ma na celu całkowite jego oddłużenie.

Sąd w określonych przypadkach oddali wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Zgodnie z ustawą Prawo upadłościowe:

Art. 4914 . 1. Sąd oddala wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli dłużnik doprowadził do swojej niewypłacalności lub istotnie zwiększył jej stopień umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa.

Działaniem umyślnym jest np. zaciągnięcie kredytu w banku mając świadomość, że nie będzie szans na jego spłatę. Natomiast przykładem rażącego niedbalstwa jest wypowiedzenie umowy o pracę przez dłużnika w okresie spłaty kredytu. 

Według analizy BIK S.A. i BIG InfoMonitor, w 2016 roku 57 proc. dłużników, którzy złożyli wnioski o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, miało niespłacone kredyty konsumpcyjne, zaś 26 proc. miało zadłużenie w parabankach i firmach pożyczkowych, długi wobec urzędów skarbowych, ZUS i zobowiązania pozostałe po wyrejestrowanej  działalności gospodarczej.

Pętla kredytowa

Pan Kowalski zaciągnął kredyt konsumpcyjny w banku. Spłacał go regularnie, aż pewnego dnia został zwolniony z pracy. Natychmiast zaczął poszukiwać nowego zatrudnienia, jednak okazało się to nie tak proste. Znalazł się więc w obliczu niezapłacenia kolejnej raty kredytu. Nie chcąc opóźnienia w spłacie, zwrócił się do firmy pożyczkowej o tzw. chwilówkę, którą bez trudu otrzymał, pieniądze znalazły się na koncie pana Kowalskiego jeszcze tego samego dnia i bank mógł pobrać ratę kredytu w normalnym terminie.

Tymczasem pan Kowalski wciąż pozostawał bez pracy, a firma pożyczkowa zaczęła się upominać o spłatę. Pan Kowalski znalazł się w sytuacji – wydawałoby się – bez wyjścia. Tak wygląda pętla kredytowa, w którą popada wielu dłużników. Dodatkową komplikacją jest ogromnie wysokie oprocentowanie pożyczek pozabankowych – rzeczywista roczna stopa oprocentowania (RRSO) wynosi zwykle kilkaset procent. Zadłużenie rośnie, w końcu pieniędzy przestaje wystarczać nawet na spłatę kredytu bankowego. Jest to w zasadzie ostatni moment na  złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, bowiem zaciąganie dalszych pożyczek pozabankowych byłoby uznane przez sąd za celowe zwiększanie zadłużenia lub rażące niedbalstwo, a to skutkowałoby oddaleniem wniosku.

Komornik, firma windykacyjna

Bank, po zaprzestaniu przez klienta obsługi kredytu, wzywa go do zapłaty pod rygorem skierowania sprawy na drogę sądową i egzekucji komorniczej. Tymczasem koszty komornicze są dość wysokie (przeważnie: 15 proc. wartości odzyskanego długu), nadto komornik pobiera zaliczkę, a nie ma pewności, że dług zostanie odzyskany. W przypadku dużych kredytów szanse na odzyskanie pieniędzy przez bank są niemal zerowe, więc w rzeczywistości banki nie zawsze spieszą się ze skierowaniem spraw do egzekucji komorniczej. Z kolei firmy windykacyjne nie posiadają uprawnień przysługujących komornikowi, natomiast mogą proponować dłużnikowi różnorodne rozwiązania, prowadzące do spłaty zadłużenia. Potrafią jednak „zatruć życie” dłużnikowi korespondencją, a szczególnie telefonami, nawet w niedziele i święta. Mimo to warto negocjować; rozmowy telefoniczne są rejestrowane, a dłużnikowi potrzebna będzie wiarygodna historia podejmowanych prób rozwiązania problemu przed złożeniem wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej.

 

Rzecznik Finansowy

Biuro Rzecznika Finansowego jest instytucją rządową, powołaną m.in. do pozasądowego rozwiązywania sporów pomiędzy podmiotami rynku finansowego (w tym bankami) a ich klientami. Postępowanie polubowne przy Rzeczniku Finansowym regulują ustawy: o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego oraz o Rzeczniku Finansowym oraz o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Postępowania przy Rzeczniku Finansowym prowadzi Wydział Pozasądowego Rozwiązywania Sporów. Zatrudnia on radców prawnych i mediatorów, posiadających odpowiednią wiedzę oraz długoletnie doświadczenie w pracy na rynku finansowym. Są oni obowiązani prowadzić sprawy w sposób bezstronny, za pomocą różnorodnych technik mediacyjnych, celem doprowadzenia bądź do rozstrzygnięcia sporu, bądź zaproponowania stronom sposobu jego rozwiązania  – w zależności od rodzaju sporu i oczekiwań klienta.

Na stronie internetowej Rzecznika Finansowego znajdują się informacje na temat zakresu działania Rzecznika Finansowego oraz wskazówki dotyczące wszczęcia postępowania polubownego. Z pomocy Rzecznika Finansowego również warto skorzystać, a dokumentację ze sprawy dołączyć do wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Zdecydowanie podniesie to wiarygodność dobrej woli dłużnika w dążeniu do zaspokojenia wierzyciela – banku.

W kategorii: ABC Upadłości

Pomagamy w ogłoszeniu upadłości:




    Czy podchodząc do upadłości należy mieć majątek

    Niewypłacalny dłużnik w Krajowym Rejestrze Sądowym

    Dlaczego dziś jest łatwiej ogłosić upadłość konsumencką niż 10 lat temu?

    Nadchodzi WIĘKSZA SZANSA dla zadłużonych

    Pomagamy w ogłoszeniu upadłości

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Kilka słów o nas:

    Opisujemy procedurę upadłości konsumenckiej, historie ludzi, doradzamy jak rozpocząć nowe, wolne od długów życie.

    Zamów na stronie bezpłatną rozmowę z Kancelarią RIO, by porozmawiać o swojej sytuacji – możliwościach ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji.  Zespół Kancelarii tworzy wielu specjalistów – w tym prawników, doradców indywidualnych a także ekspertów od finansów.

    Kategorie artykułów:

    • ABC Upadłości
    • Wnioski i porady
    • Życie po upadłości
    • FAQ
    • Wyjście z długów
    • Bankructwo
    • Restrukturyzacja
    • Zagranica
    • Czyszczenie BIK

    Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku,

    od dnia 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (dalej zwane – „RODO”), którego przedmiotem jest ochrona Twoich danych osobowych.

    W związku z tym pragniemy Cię poinformować, że w ramach prowadzenia naszej strony internetowej korzystamy z wielu technologii służących zbieraniu i przetwarzaniu danych osobowych, także związanych z plikami „cookie”.


    Deprecated: Korzystanie z genesis_footer_creds_text uznawane jest za przestarzałe od wersji 3.1.0! Zamiast tego użyj genesis_pre_get_option_footer_text. This filter is no longer supported. You can now modify your footer text using the Theme Settings. in /www/upadlosckonsumencka_www/www/spiralazadluzenia.pl/wp-includes/functions.php on line 5234

    © 2023 · Spirala zadłużenia · Polityka prywatności