Spirala zadłużenia

  • Email
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • Strona główna
  • ABC Upadłości
    • Słownik upadłości
    • FAQ
  • Wnioski i porady
  • Bankructwo
  • Wyjście z długów
    • Życie po upadłości
    • Historie lokalnych upadłości
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
    • Norwegia
    • UK
  • Czyszczenie BIK
  • Kontakt
Jesteś w: Strona główna / ABC Upadłości / Jak przygotować się do złożenia wniosku o upadłość konsumencką?

Jak przygotować się do złożenia wniosku o upadłość konsumencką?

19 października 2017

Mogłoby się wydawać, że złożenie w sądzie wniosku o upadłość konsumencką jest pierwszym krokiem w walce o oddłużenie. Jednak zanim do tego dojdzie, należy się bardzo starannie przygotować do mającego się rozpocząć postępowania. Aby dłużnik miał realną szansę na umorzenie swoich zobowiązań, których nie jest w stanie spłacać, musi wykazać, że nie doprowadził do swojej niewypłacalności lub istotnie nie zwiększył jej stopnia umyślnie lub w skutek rażącego niedbalstwa.

 

Co należy zrobić i jak się zachowywać?

Dłużnik powinien skupić swoją uwagę na gromadzeniu, odszukiwaniu lub ewentualnym odtwarzaniu dokumentacji tworzącej historię wszystkich jego zobowiązań i dochodów. Jeżeli dłużnik stwierdzi braki w dokumentach należy wystąpić do wierzycieli (banki, Urząd Skarbowy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, prywatni wierzyciele, itp.) o zaświadczenia potwierdzające istnienie i wysokość zadłużenia, kopie umów kredytowych czy kopie ewentualnych wniosków o restrukturyzację lub ugody. Dokumenty te, dołączone do wniosku w formie załączników, nie tylko udowadniają opisane zdarzenia i czynności, ale jednocześnie stanowią potwierdzenie rzetelności dłużnika- tego, że nie unikał kontaktu z wierzycielami, że należycie dbał o dokumenty potwierdzające jego zobowiązania. Udowodnienie dbałości  o interesy wierzycieli przez cały czas trwania stanu niewypłacalności jest niezmiernie ważne. Dłużnik powinien utrzymywać aktywny kontakt z wierzycielami i w miarę możliwości składać im propozycje polubownego rozwiązania kwestii długu. Dłużnik musi jednocześnie dokumentować to, że dba o sprawy wierzycieli- w listach wysyłanych za potwierdzeniem odbioru czy w korespondencji mailowej. W ramach przygotowań, warto ustalić listę świadków ( i ich adresy) mogących potwierdzić opisane we wniosku zdarzenia istotne dla postępowania. Jeżeli dłużnik prowadził działalność gospodarczą, zaleca się zweryfikowanie,  czy widnieje w ewidencji działalności gospodarczej. Jeżeli tak jest, należy zgłosić zaprzestanie działalności i w ten sposób uzyskać wykreślenie z Centralnej Ewidencji  i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Etap przygotowań przed zgłoszeniem upadłości to dobry czas na to, aby dłużnik sprawdził czy wierzyciele posiadają jego aktualny adres korespondencyjny, czy docierają do niego pisma od nich, a także od komorników czy z sądu.

Czego należy unikać?

Przez cały okres przygotowań należy budować i utrzymywać postawę rzetelnego dłużnika. Dlatego też niedopuszczalnym jest zwiększanie zadłużenia- zaciąganie nowych kredytów lub celowe umniejszanie majątku np. poprzez darowizny. Aby zmniejszyć ryzyko negatywnego rozpatrzenia wniosku, dłużnik nie powinien w tym czasie zmieniać stanu cywilnego- rozwodzić się, zawierać związku małżeńskiego, nie powinien rezygnować z pracy oraz informować osób trzecich o swojej sytuacji finansowej- dochodach, wydatkach i cennych aktywach, które posiada. Tematem rozmów dłużnika z innymi osobami nie może być także zamiar złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości z jakim się nosi. Jeżeli któryś z wierzycieli nie kontaktuje się z dłużnikiem nie należy w tym czasie tego kontaktu nawiązywać. W czasie przygotowań przed zgłoszeniem upadłości, dłużnik szczególną uwagę powinien poświecić uzupełnianiu braków w dokumentacji, które tworzą jego historię kredytową. Równocześnie musi zadbać o to aby jego działania i zachowania względem wierzycieli określały go jako rzetelnego dłużnika.

 

 

W kategorii: ABC Upadłości

Pomagamy w ogłoszeniu upadłości:




    Długotrwała droga dłużnika do oddłużenia

    Różnice między upadłością konsumencką a upadłością przedsiębiorcy

    Dokumenty a przygotowanie wniosku o upadłość konsumencką

    Wszystko co ważne o upadłości gospodarczej

    Pomagamy w ogłoszeniu upadłości

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Kilka słów o nas:

    Opisujemy procedurę upadłości konsumenckiej, historie ludzi, doradzamy jak rozpocząć nowe, wolne od długów życie.

    Zamów na stronie bezpłatną rozmowę z Kancelarią RIO, by porozmawiać o swojej sytuacji – możliwościach ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji.  Zespół Kancelarii tworzy wielu specjalistów – w tym prawników, doradców indywidualnych a także ekspertów od finansów.

    Kategorie artykułów:

    • ABC Upadłości
    • Wnioski i porady
    • Życie po upadłości
    • FAQ
    • Wyjście z długów
    • Bankructwo
    • Restrukturyzacja
    • Zagranica
    • Czyszczenie BIK

    Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku,

    od dnia 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (dalej zwane – „RODO”), którego przedmiotem jest ochrona Twoich danych osobowych.

    W związku z tym pragniemy Cię poinformować, że w ramach prowadzenia naszej strony internetowej korzystamy z wielu technologii służących zbieraniu i przetwarzaniu danych osobowych, także związanych z plikami „cookie”.


    Deprecated: Korzystanie z genesis_footer_creds_text uznawane jest za przestarzałe od wersji 3.1.0! Zamiast tego użyj genesis_pre_get_option_footer_text. This filter is no longer supported. You can now modify your footer text using the Theme Settings. in /www/upadlosckonsumencka_www/www/spiralazadluzenia.pl/wp-includes/functions.php on line 5234

    © 2023 · Spirala zadłużenia · Polityka prywatności