Mogłoby się wydawać, że złożenie w sądzie wniosku o upadłość konsumencką jest pierwszym krokiem w walce o oddłużenie. Jednak zanim do tego dojdzie, należy się bardzo starannie przygotować do mającego się rozpocząć postępowania. Aby dłużnik miał realną szansę na umorzenie swoich zobowiązań, których nie jest w stanie spłacać, musi wykazać, że nie doprowadził do swojej niewypłacalności lub istotnie nie zwiększył jej stopnia umyślnie lub w skutek rażącego niedbalstwa.
Co należy zrobić i jak się zachowywać?
Dłużnik powinien skupić swoją uwagę na gromadzeniu, odszukiwaniu lub ewentualnym odtwarzaniu dokumentacji tworzącej historię wszystkich jego zobowiązań i dochodów. Jeżeli dłużnik stwierdzi braki w dokumentach należy wystąpić do wierzycieli (banki, Urząd Skarbowy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, prywatni wierzyciele, itp.) o zaświadczenia potwierdzające istnienie i wysokość zadłużenia, kopie umów kredytowych czy kopie ewentualnych wniosków o restrukturyzację lub ugody. Dokumenty te, dołączone do wniosku w formie załączników, nie tylko udowadniają opisane zdarzenia i czynności, ale jednocześnie stanowią potwierdzenie rzetelności dłużnika- tego, że nie unikał kontaktu z wierzycielami, że należycie dbał o dokumenty potwierdzające jego zobowiązania. Udowodnienie dbałości o interesy wierzycieli przez cały czas trwania stanu niewypłacalności jest niezmiernie ważne. Dłużnik powinien utrzymywać aktywny kontakt z wierzycielami i w miarę możliwości składać im propozycje polubownego rozwiązania kwestii długu. Dłużnik musi jednocześnie dokumentować to, że dba o sprawy wierzycieli- w listach wysyłanych za potwierdzeniem odbioru czy w korespondencji mailowej. W ramach przygotowań, warto ustalić listę świadków ( i ich adresy) mogących potwierdzić opisane we wniosku zdarzenia istotne dla postępowania. Jeżeli dłużnik prowadził działalność gospodarczą, zaleca się zweryfikowanie, czy widnieje w ewidencji działalności gospodarczej. Jeżeli tak jest, należy zgłosić zaprzestanie działalności i w ten sposób uzyskać wykreślenie z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Etap przygotowań przed zgłoszeniem upadłości to dobry czas na to, aby dłużnik sprawdził czy wierzyciele posiadają jego aktualny adres korespondencyjny, czy docierają do niego pisma od nich, a także od komorników czy z sądu.
Czego należy unikać?
Przez cały okres przygotowań należy budować i utrzymywać postawę rzetelnego dłużnika. Dlatego też niedopuszczalnym jest zwiększanie zadłużenia- zaciąganie nowych kredytów lub celowe umniejszanie majątku np. poprzez darowizny. Aby zmniejszyć ryzyko negatywnego rozpatrzenia wniosku, dłużnik nie powinien w tym czasie zmieniać stanu cywilnego- rozwodzić się, zawierać związku małżeńskiego, nie powinien rezygnować z pracy oraz informować osób trzecich o swojej sytuacji finansowej- dochodach, wydatkach i cennych aktywach, które posiada. Tematem rozmów dłużnika z innymi osobami nie może być także zamiar złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości z jakim się nosi. Jeżeli któryś z wierzycieli nie kontaktuje się z dłużnikiem nie należy w tym czasie tego kontaktu nawiązywać. W czasie przygotowań przed zgłoszeniem upadłości, dłużnik szczególną uwagę powinien poświecić uzupełnianiu braków w dokumentacji, które tworzą jego historię kredytową. Równocześnie musi zadbać o to aby jego działania i zachowania względem wierzycieli określały go jako rzetelnego dłużnika.
Dodaj komentarz