Upadłość konsumencka to narzędzie, dzięki któremu dłużnicy mają szansę uzyskać oddłużenie i uwolnić się od poważnych problemów finansowych. Ogłoszenie bankructwa konsumenckiego, bo tak bywa nazywana upadłość, wiąże się jednak z pewną procedurą, a aby było możliwe muszą zostać spełnione warunki. Upadłość nie jest dla każdego i o tym warto zawsze pamiętać. Jednocześnie trzeba zaznaczyć, że nie jest ona obowiązkiem niewypłacalnego dłużnika, jest przywilejem, z którego może skorzystać.
Zazwyczaj o upadłości myśli się w momencie, gdy inne drogi wyjścia na prostą zawiodą, gdy dłużnik nie widzi już żadnego rozwiązania, które mogłoby pomóc mu uporać się z wciąż rosnącym zadłużeniem. Dlaczego? Choć jest to droga do oddłużenia, niesie ze sobą poważne konsekwencje dla upadłego. Wiąże się z utratą większości majątku, koniecznością realizowania ustalonego planu spłat i zmusza do przewartościowania całego dotychczasowego życia. Upadłość konsumencka to swoista rewolucja i ogromna zmiana dla dłużnika. Jednak, patrząc z drugiej strony, w niektórych sytuacjach to jedyne rozsądne rozwiązanie, które umożliwia wyjście ze spirali zadłużenia. Prawo upadłościowe ściśle określa, kto i w jakich okolicznościach może starać się o ogłoszenie upadłości. Dobrze jest bowiem zdać sobie sprawę, że nie wystarczy lawina długów, aby uzyskać oddłużenie.
„Chcę złożyć wniosek o upadłość konsumencką, ale boję się, że sąd go oddali”
Strach, który towarzyszy osobom zadłużonym jest zupełnie zrozumiały, ale najczęściej wynika z niewiedzy i nieznajomości mechanizmów upadłościowych. Lęk wzbudza już samo sformułowanie „upadłość” czy „bankructwo”. Poza tym dłużnik, od dłuższego czasu zmagający się z problemami finansowymi, często z procesem windykacji, czy zajęciami komorniczymi żyje w ciągłym napięciu, nie myśląc racjonalnie. W sytuacji pogłębiającego się kryzysu finansowego i coraz gorszego samopoczucia oraz strachu przed przyszłością zasadne wydaje się korzystanie z pomocy specjalistów, którzy prowadzą dłużnika przez proces upadłościowy. To, o czym dłużnik powinien wiedzieć to przesłanki do ogłoszenia upadłości. Oznacza to, że wniosek może złożyć osoba, która jest niewypłacalna i, co niezmiernie istotne, w stan niewypłacalności nie popadła na skutek rażącego niedbalstwa czy umyślnej winy. Uściślając, niewypłacalność powinna być rezultatem jakiejś nie dającej się przewidzieć sytuacji, niesprzyjających okoliczności, zdarzeń życiowych, jak choroba, wypadek, utrata pracy itp. Dłużnik, który popadł w kłopoty finansowe i nie pomnażał swojego zadłużenia celowo, a wręcz przeciwnie starał się spłacić należności, szukał rozwiązań, próbował negocjować z wierzycielem, podejmował działania mające na celu poprawę sytuacji, może liczyć na upadłość, a co za tym idzie na oddłużenie. Przede wszystkim więc należy zwrócić uwagę na dwa pojęcia towarzyszące upadłości: niewypłacalność oraz rażące niedbalstwo. Za niewypłacalną uznaje się osobę, która od co najmniej trzech miesięcy nie jest w stanie regulować wymagalnych zobowiązań, zaś rażące niedbalstwo to wyjątkowa niefrasobliwość w pomnażaniu zadłużenia.
Przesłanki oddalenia wniosku o upadłość konsumencką
Kiedy zatem sąd może oddalić złożony przez konsumenta wniosek? Przede wszystkim w sytuacji, gdy dopatrzy się przesłanek negatywnych, czyli owego rażącego niedbalstwa, umyślnej winy, celowego pomnażania zadłużenia mimo trudnej sytuacji finansowej. To pierwszy element, który może przesądzić sprawę i utrudnić uzyskanie upadłości. Jednak nie jedyny. Oprócz wystąpienia przesłanki negatywnej przyczyną oddalenia wniosku może być brak przesłanki pozytywnej, w tym przypadku np. brak stanu niewypłacalności (problemy trwające krócej niż wymagane 3 miesiące). O oddaleniu wniosku mogą zadecydować przesłanki negatywne względne, do których zaliczamy niezłożenie wniosku w terminie, pomimo istniejącego obowiązku, dokonanie czynności prawnej uznanej za działanie krzywdzące wierzycieli, a także podanie we wniosku nieprawdziwych informacji, niekompletnych danych, które mają znaczenie dla sprawy. Sąd może także oddalić wiosek, jeśli w ciągu roku od złożenia wniosku uchylono plan spłat z powodu niewywiązywania się dłużnika z obowiązków jego wykonywania, umorzono całość lub część zobowiązań w drodze postępowania upadłościowego, umorzono postępowania konsumenckiego z innych powodów niż wniosek dłużnika.
Co dalej?
Dłużnik, którego wniosek o upadłość został oddalony może złożyć zażalenie na postanowienie sądu i ma na to dokładnie tydzień od momentu, gdy takie postanowienie mu doręczono. Dłużnik musi pamiętać o terminie i konieczności wniesienia opłaty sądowej w wysokości 200 zł. Zażalenie należy złożyć do właściwego sądu okręgowego za pośrednictwem sądu rejonowego. Dłużnik ma również możliwość wycofania wniosku o upadłość, nim postanowienie o oddaleniu się uprawomocni, a w pewnych sytuacjach może ponownie złożyć wniosek o upadłość podpierając się względami słuszności i humanitarnymi ( np. gdy wniosek został oddalony ze względu na przesłanki negatywne względne, a sytuacja dłużnika wciąż się pogarsza). W każdej z sytuacji, z uwagi na pojawiające się liczne wątpliwości, warto korzystać z doświadczenia kancelarii zajmujących się sprawami upadłości konsumenckiej.
Dodaj komentarz