Spirala zadłużenia

  • Email
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • Strona główna
  • ABC Upadłości
    • Słownik upadłości
    • FAQ
  • Wnioski i porady
  • Bankructwo
  • Wyjście z długów
    • Życie po upadłości
    • Historie lokalnych upadłości
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
    • Norwegia
    • UK
  • Czyszczenie BIK
  • Kontakt
Jesteś w: Strona główna / ABC Upadłości / Przesłanki za oddaleniem wniosku upadłościowego

Przesłanki za oddaleniem wniosku upadłościowego

31 maja 2019

Upadłość konsumencka to narzędzie, dzięki któremu dłużnicy mają szansę uzyskać oddłużenie i uwolnić się od poważnych problemów finansowych. Ogłoszenie bankructwa konsumenckiego, bo tak bywa nazywana upadłość, wiąże się jednak z pewną procedurą, a aby było możliwe muszą zostać spełnione warunki. Upadłość nie jest dla każdego i o tym warto zawsze pamiętać. Jednocześnie trzeba zaznaczyć, że nie jest ona obowiązkiem niewypłacalnego dłużnika, jest przywilejem, z którego może skorzystać.

Zazwyczaj o upadłości myśli się w momencie, gdy inne drogi wyjścia na prostą zawiodą, gdy dłużnik nie widzi już żadnego rozwiązania, które mogłoby pomóc mu uporać się z wciąż rosnącym zadłużeniem. Dlaczego? Choć jest to droga do oddłużenia, niesie ze sobą poważne konsekwencje dla upadłego. Wiąże się z utratą większości majątku, koniecznością realizowania ustalonego planu spłat i zmusza do przewartościowania całego dotychczasowego życia. Upadłość konsumencka to swoista rewolucja i ogromna zmiana dla dłużnika. Jednak, patrząc z drugiej strony, w niektórych sytuacjach to jedyne rozsądne rozwiązanie, które umożliwia wyjście ze spirali zadłużenia. Prawo upadłościowe ściśle określa, kto i w jakich okolicznościach może starać się o ogłoszenie upadłości. Dobrze jest bowiem zdać sobie sprawę, że nie wystarczy lawina długów, aby uzyskać oddłużenie.

„Chcę złożyć wniosek o upadłość konsumencką, ale boję się, że sąd go oddali”

Strach, który towarzyszy osobom zadłużonym jest zupełnie zrozumiały, ale najczęściej wynika z niewiedzy i nieznajomości mechanizmów upadłościowych. Lęk wzbudza już samo sformułowanie „upadłość” czy „bankructwo”. Poza tym dłużnik, od dłuższego czasu zmagający się z problemami finansowymi, często z procesem windykacji, czy zajęciami komorniczymi żyje w ciągłym napięciu, nie myśląc racjonalnie. W sytuacji pogłębiającego się kryzysu finansowego i coraz gorszego samopoczucia oraz strachu przed przyszłością zasadne wydaje się korzystanie z pomocy specjalistów, którzy prowadzą dłużnika przez proces upadłościowy. To, o czym dłużnik powinien wiedzieć to przesłanki do ogłoszenia upadłości. Oznacza to, że wniosek może złożyć osoba, która jest niewypłacalna i, co niezmiernie istotne, w stan niewypłacalności nie popadła na skutek rażącego niedbalstwa czy umyślnej winy. Uściślając, niewypłacalność powinna być rezultatem jakiejś nie dającej się przewidzieć sytuacji, niesprzyjających okoliczności, zdarzeń życiowych, jak choroba, wypadek, utrata pracy itp. Dłużnik, który popadł w kłopoty finansowe i nie pomnażał swojego zadłużenia celowo, a wręcz przeciwnie starał się spłacić należności, szukał rozwiązań, próbował negocjować z wierzycielem, podejmował działania mające na celu poprawę sytuacji, może liczyć na upadłość, a co za tym idzie na oddłużenie. Przede wszystkim więc należy zwrócić uwagę na dwa pojęcia towarzyszące upadłości: niewypłacalność oraz rażące niedbalstwo. Za niewypłacalną uznaje się osobę, która od co najmniej trzech miesięcy nie jest w stanie regulować wymagalnych zobowiązań, zaś rażące niedbalstwo to wyjątkowa niefrasobliwość w pomnażaniu zadłużenia.

Przesłanki oddalenia wniosku o upadłość konsumencką

Kiedy zatem sąd może oddalić złożony przez konsumenta wniosek? Przede wszystkim w sytuacji, gdy dopatrzy się przesłanek negatywnych, czyli owego rażącego niedbalstwa, umyślnej winy, celowego pomnażania zadłużenia mimo trudnej sytuacji finansowej. To pierwszy element, który może przesądzić sprawę i utrudnić uzyskanie upadłości. Jednak nie jedyny. Oprócz wystąpienia przesłanki negatywnej przyczyną oddalenia wniosku może być brak przesłanki pozytywnej, w tym przypadku np. brak stanu niewypłacalności (problemy trwające krócej niż wymagane 3 miesiące). O oddaleniu wniosku mogą zadecydować przesłanki negatywne względne, do których zaliczamy niezłożenie wniosku w terminie, pomimo istniejącego obowiązku, dokonanie czynności prawnej uznanej za działanie krzywdzące wierzycieli, a także podanie we wniosku nieprawdziwych informacji, niekompletnych danych, które mają znaczenie dla sprawy. Sąd może także oddalić wiosek, jeśli w ciągu roku od złożenia wniosku uchylono plan spłat z powodu niewywiązywania się dłużnika z obowiązków jego wykonywania, umorzono całość lub część zobowiązań w drodze postępowania upadłościowego, umorzono postępowania konsumenckiego z innych powodów niż wniosek dłużnika.

Co dalej?

Dłużnik, którego wniosek o upadłość został oddalony może złożyć zażalenie na postanowienie sądu i ma na to dokładnie tydzień od momentu, gdy takie postanowienie mu doręczono. Dłużnik musi pamiętać o terminie i konieczności wniesienia opłaty sądowej w wysokości 200 zł. Zażalenie należy złożyć do właściwego sądu okręgowego za pośrednictwem sądu rejonowego. Dłużnik ma również możliwość wycofania wniosku o upadłość, nim postanowienie o oddaleniu się uprawomocni, a w pewnych sytuacjach może ponownie złożyć wniosek o upadłość podpierając się względami słuszności i humanitarnymi ( np. gdy wniosek został oddalony ze względu na przesłanki negatywne względne, a sytuacja dłużnika wciąż się pogarsza). W każdej z sytuacji, z uwagi na pojawiające się liczne wątpliwości, warto korzystać z doświadczenia kancelarii zajmujących się sprawami upadłości konsumenckiej.

W kategorii: ABC Upadłości, FAQ

Pomagamy w ogłoszeniu upadłości:




    JAK DZIAŁA UPADŁOŚĆ KONSUMENCKA?

    Restrukturyzacja = szansa na dalsze prowadzenie przedsiębiorstwa

    Majątek w upadłości

    Upadłość konsumencka – najważniejsze informacje

    Pomagamy w ogłoszeniu upadłości

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Kilka słów o nas:

    Opisujemy procedurę upadłości konsumenckiej, historie ludzi, doradzamy jak rozpocząć nowe, wolne od długów życie.

    Zamów na stronie bezpłatną rozmowę z Kancelarią RIO, by porozmawiać o swojej sytuacji – możliwościach ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji.  Zespół Kancelarii tworzy wielu specjalistów – w tym prawników, doradców indywidualnych a także ekspertów od finansów.

    Kategorie artykułów:

    • ABC Upadłości
    • Wnioski i porady
    • Życie po upadłości
    • FAQ
    • Wyjście z długów
    • Bankructwo
    • Restrukturyzacja
    • Zagranica
    • Czyszczenie BIK

    Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku,

    od dnia 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (dalej zwane – „RODO”), którego przedmiotem jest ochrona Twoich danych osobowych.

    W związku z tym pragniemy Cię poinformować, że w ramach prowadzenia naszej strony internetowej korzystamy z wielu technologii służących zbieraniu i przetwarzaniu danych osobowych, także związanych z plikami „cookie”.


    Deprecated: Korzystanie z genesis_footer_creds_text uznawane jest za przestarzałe od wersji 3.1.0! Zamiast tego użyj genesis_pre_get_option_footer_text. This filter is no longer supported. You can now modify your footer text using the Theme Settings. in /www/upadlosckonsumencka_www/www/spiralazadluzenia.pl/wp-includes/functions.php on line 5234

    © 2023 · Spirala zadłużenia · Polityka prywatności