Jedna z definicji strategii operacyjnej określą ją jako zbiór celów, planów i polityk wskazujących jak funkcje operacyjne będą wspierać strategię firmy. W praktyce strategia operacyjna jest jednym z typów strategii funkcjonalnej, do której należą również: finansowa, rozwoju produktu i marketingowa. Strategia operacyjna obejmuje obszary produkcji i logistyki. Zdarza się, że jest porównywana z decyzjami operacyjnymi, znajdującymi się najniżej biznesowych decyzji, np. strategicznych i taktycznych, czyli na najniższym szczeblu. Tymczasem, jak zauważają eksperci zarządzania przedsiębiorstwem, strategia operacyjna wynika z przyjętej strategii biznesowej i obejmuje kluczowe decyzje dotyczące funkcjonowania przedsiębiorstwa produkcyjnego stanowiąc podstawę do innych decyzji podejmowanych na szczeblu taktycznym i operacyjnym.
Po co firmie jest potrzebna strategia operacyjna?
Jako, że plan operacyjny będzie dotyczył w dużej mierze przedsiębiorstw produkcyjnych, to można go również zdefiniować jako ogólną aktywność przedsiębiorstwa związaną z wytworzeniem produktu lub usługi. A jak wiadomo podstawowym celem każdego przedsiębiorstwa w obszarze operacyjnym jest to, aby proces produkcyjny był jak najbardziej efektywny. Oznacza to, że będzie ona polegała na tym, aby przy wykorzystaniu tych samych aktywów, przedsiębiorstwo wytwarzało maksymalną ilość produktów o jakości, która w sposób najlepszy usatysfakcjonuje klienta. W związku z tym strategia operacyjna powinna być skoncentrowana na procesie produkcji w określonych elementach, które w szczególności mogą dać wymierną przewagę konkurencyjną. Dotyczy to przede wszystkim obniżania kosztów produkcji, poprawy jakości produktów, terminowość dostaw, personalizacji produktu, szybkiej reakcji na okresy zwiększonego zapotrzebowania na produkt, a także poziom zaawansowania technologicznego oraz jak najwyższy poziom obsługi klienta.
Obniżanie kosztów produkcji przy utrzymaniu ich wysokiej jakości
Na rynku funkcjonuje wiele firm słynących z najniższych cen oferowanych produktów i jest to podstawowy czynnik, który przyciąga uwagę klientów. Jest to określona grupa klientów, dla których jakość odgrywa drugorzędne znaczenie, ponieważ ze względu na ograniczony budżet muszą poszukiwać grupy najtańszych produktów. Zazwyczaj na drugim krańcu osi znajdują się produkty słynące z wysokie jakości, ale z zaporową ceną. Kluczem do rozwiązania tego problemu jest utrzymanie wysokiej jakości przy stosunkowo niskiej cenie. A to udało się bardzo małej liczbie przedsiębiorców.
Dostosowanie tempa produkcji do popytu na rynku
Ten aspekt jest szczególnie ważny z punktu działania obecnej gospodarki, w której zachowania konsumenckie zmieniają się niezwykle dynamicznie. A to z kolei przekłada się na cykle produkcyjne wielu firm. Oznacza to, że bardziej konkurencyjne pozostaną te firmy, które są w stanie przestawić się na krótki cykl produkcyjny i umiejętne szybkie reagowanie na na zmiany rynkowe. Chodzi tu przede wszystkim o zdolność wprowadzania na rynek nowych produktów, które będą dostosowane do potrzeb i wymagań klienta.
Elastyczna zmiana produktu
Elastyczność dotyczy przede wszystkim produktu, ale ma związek również z popytem, który dotyczy coraz większej liczby branż. Chodzi w tym elemencie przede wszystkim o zdolności do sprostania wymaganiom klienta, czyli aby produkt był możliwie jak najlepiej dostosowany do jego potrzeb. W związku z tym produkcja masowa, na dużą skalę może stać się problematyczna. Dużo korzystniejsza będzie nie tylko produkcja nastawiona na niewielką ilość produktów, ale ich indywidualizm. Może to oznaczać w wielu przypadkach wręcz tworzenie produktów na zamówienie. Aby było to w ogóle możliwe, przedsiębiorca jako marka musi utrzymywać relacje z klientami. W ten sposób można poznać nie tylko ich potrzeby i oczekiwania, ale i informację zwrotną na temat swoich produktów.
Technologia nie tylko dla wybranych
Jeszcze do niedawna technologia była zarezerwowana dla określonych branża związanych np. z IT lub telefonią komórkową. Obecnie jednak każde przedsiębiorstwo musi być otwarte na nowe technologie. Szczególnie jeżeli dotyczą one sfery komunikacji. W obecnych czasach praktycznie cała komunikacja firm opiera się na sieci internetowej, włącznie z obiegiem dokumentów. Oznacza to, że jeśli firmy zamkną się na nowe technologie w każdym aspekcie swojej działalności, to szybko przestaną być konkurencyjne i to nie tylko pod względem produktowym, ale przede wszystkim w oczach swoich klientów.
Firmy stoją obsługą klientów
Niemal zawsze uważało się, że obsługa klienta na wysokim poziomie to domena branży usługowej. Można jednak zaobserwować przesunięcie tego trendu w kierunku branż produkcyjnych. Dzieje się tak głównie za sprawą wymagań klientów, którzy chcą, aby nie tylko produkty spełniały ich oczekiwania, ale również i serwis. Co ciekawe, coraz częściej zdarza się, że klienci uczestniczą w procesie projektowania produktów firm. Jest to może i nowatorski sposób, ale może okazać się dobrym rozwiązaniem na dobre dopasowanie produktu do potrzeb rynkowych.
Elementy projektowania strategii operacyjnej
Rzadko zdarza się, że o sukcesie danego produktu decyduje jeden kluczowy element. Zazwyczaj o finalnym kształcie systemu operacyjnego decyduje odpowiednie połączenie wielu elementów. A to oznacza, że przy projektowaniu strategii operacyjnej powinno się brać pod uwagę m.in. takie elementy jak:
– strategia biznesu jako nadrzędny punkt wynikający z misji organizacji
– kluczowe kompetencje rozumiane jako doświadczenie i kompetencje obecne w organizacji, np. istniejące produkty lub procesy
– tendencje rynkowe w zakresie zapotrzebowania na produkty oraz obsługę posprzedażową, itp.
– konkurencja w rozumieniu wyróżnienia się na tle innych firm oferujących podobne produkty
– inne czynniki zewnętrzne jak np. sytuacja ekonomiczna, warunki rynkowe czy ograniczenia prawne.
Dodaj komentarz