Postępowanie restrukturyzacyjne ma na celu ochronę dłużnika przed upadłością i umożliwienie mu zawarcia układu z wierzycielami. Najdalej idące spośród postępowań restrukturyzacyjnych – postępowanie sanacyjne – daje możliwość głębokich przekształceń w strukturach przedsiębiorstwa z jednoczesnym zabezpieczeniem praw wierzycieli.
Do kogo adresowana jest ustawa z dnia 15 maja 2015r. Prawo restrukturyzacyjne?
Zgodnie z zapisem ustawy Prawo restrukturyzacyjne:
Art. 4. 1. Przepisy ustawy stosuje się do:
1) przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. − Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, 933 i 1132), zwanej dalej „Kodeksem cywilnym”;
2) spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych nieprowadzących działalności gospodarczej;
3) wspólników osobowych spółek handlowych ponoszących odpowiedzialność za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem;
4) wspólników spółki partnerskiej.
Powyższe podmioty mogą skorzystać na zastosowaniu restrukturyzacji, która odbywa się na jeden z czterech sposobów: postępowanie o zatwierdzenie układu, przyspieszone postępowanie układowe, postępowanie układowe i postępowanie sanacyjne. Niezależnie od formy prowadzenia przedsiębiorstwa, każde z powyższych postępowań może zostać wszczęte wobec podmiotu zagrożonego niewypłacalnością, jak i niewypłacalnego. Rodzaj postępowania uzależniony jest od stanu ekonomicznego, w jakim znajduje się przedsiębiorstwo.
Jakie korzyści może przynieść ustawa Prawo restrukturyzacyjne?
Przede wszystkim wejście w życie ustawy oznacza nowe możliwości ochrony polskich przedsiębiorstw, które mogą szybciej i skuteczniej usprawnić działalność. W okresie obowiązywania ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze odsetek firm, które decydowały się na postępowania naprawcze i układowe był znikomy, a w świadomości przedsiębiorców (ale także ich kontrahentów) postępowania takie były stygmatyzujące, ponadto utrudniały dalszą działalność na rynku. Obecne prawo restrukturyzacyjne daje możliwość zmiany postrzegania podmiotów gospodarczych, które zdecydują się na podjęcie działań restrukturyzacyjnych. Działania te, umiejętnie i fachowo zastosowane, czynią postępowanie restrukturyzacyjne procedurą usprawniającą i ratującą przedsiębiorstwa przed upadłością, co stanowi działanie wspierające gospodarkę i ochraniające miejsca pracy.
Niebagatelną rolę w procesie restrukturyzacji przedsiębiorstwa pełni Doradca restrukturyzacyjny. Dzięki jego profesjonalnej pomocy, zwłaszcza na przedsądowym etapie postępowania restrukturyzacyjnego, cała procedura naprawcza odbyć się może szybko i bez komplikacji, zwłaszcza w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.
Jak nowelizacja ustawy Prawo restrukturyzacyjne ze stycznia 2018 roku reguluje pomoc publiczną?
Zmiany w prawie restrukturyzacyjnym, dotyczące pomocy publicznej, umożliwiają otrzymanie pomocy finansowej państwa jeszcze przed rozpoczęciem postępowania restrukturyzacyjnego (np. rozłożenie na raty zaległych zobowiązań wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego). Do tej pory pomoc publiczną można było uzyskać jedynie w wyjątkowych przypadkach, po udzieleniu zgody przez Komisję Europejską. Nowelizacja ustawy eliminuje tę konieczność.
Pomoc publiczna może być udzielona w formie pożyczki i to tylko przedsiębiorcom, w stosunku do których nie toczy się postępowanie restrukturyzacyjne. Celem pomocy jest odzyskanie płynności finansowej przedsiębiorstwa, a pożyczka ma dać czas na przygotowanie planu naprawczego. Z kolei na realizację planu restrukturyzacji przeznaczona jest pomoc, oprócz formy pożyczki, także w postaci dopłaty, objęcia akcji, obligacji lub udziałów. O ten rodzaj pomocy mogą wystąpić przedsiębiorstwa tak objęte, jak i nieobjęte postępowaniem restrukturyzacyjnym.
Nowelizacja ma rozwiązać problem niechęci wierzycieli państwowych do rozkładania zadłużenia na raty, co było przez nich traktowane jako niedozwolona pomoc publiczna. Tymczasem bez tej pomocy trudno o skuteczną restrukturyzację, stąd wyjście naprzeciw oczekiwaniom zarówno przedsiębiorstw, znajdujących się w stanie restrukturyzacji, jak i ich zarządców oraz doradców restrukturyzacyjnych. Regulacje zawiera art. 139a ustawy:
Art. 139a. 1. Przedsiębiorcy może być udzielona pomoc publiczna na restrukturyzację, przeznaczona na realizację procesu restrukturyzacji.
- Przed wszczęciem postępowania restrukturyzacyjnego przedsiębiorcy może być udzielona pomoc publiczna na ratowanie z przeznaczeniem na umożliwienie przedsiębiorcy prowadzenia działalności gospodarczej przez czas niezbędny do dokonania koniecznych analiz oraz opracowania planu restrukturyzacji albo likwidacji działalności lub tymczasowe wsparcie restrukturyzacyjne w celu umożliwienia małemu i średniemu przedsiębiorcy prowadzenia działalności gospodarczej przez czas niezbędny do wdrożenia działań restrukturyzacyjnych prowadzących do przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku.
- Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1, udzielana przedsiębiorcy, wobec którego jest prowadzone postępowanie restrukturyzacyjne, musi spełniać warunki określone w przepisach niniejszego działu.
- Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia:
1) w odniesieniu do pomocy publicznej, o której mowa w ust. 1:
- a) udzielanej przedsiębiorcy, wobec którego jest prowadzone postępowanie restrukturyzacyjne, innej niż polegająca na zmniejszeniu, w drodze układu, wysokości zobowiązań, rozłożeniu spłaty na raty, odroczeniu terminu wykonania zobowiązań lub zawieszeniu, z mocy prawa lub na podstawie postanowienia sądu lub sędziego-komisarza, postępowań egzekucyjnych prowadzonych w celu dochodzenia wierzytelności – podmiot udzielający pomocy publicznej oraz tryb i formy jej udzielania,
- b) udzielanej przedsiębiorcy, wobec którego nie jest prowadzone postępowanie restrukturyzacyjne – podmiot udzielający pomocy publicznej oraz tryb i formy jej udzielania, a także warunki udzielania tej pomocy – uwzględniając w szczególności konieczność ukierunkowania tej pomocy na przywrócenie przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku;
2) w odniesieniu do pomocy publicznej, o której mowa w ust. 2 – podmiot udzielający tej pomocy oraz warunki, tryb i formy jej udzielania, uwzględniając w szczególności konieczność ukierunkowania tej pomocy na umożliwienie przedsiębiorcy prowadzenia działalności gospodarczej przez czas niezbędny do dokonania koniecznych analiz oraz opracowania planu restrukturyzacji albo likwidacji działalności lub wdrożenia działań restrukturyzacyjnych prowadzących do przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku.
Jakie są korzyści z e-rejestru?
Ministerstwo Sprawiedliwości przedłożyło projekt ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych. Jak dotąd, nie został jeszcze wdrożony zaprojektowany wcześniej Centralny Rejestr Restrukturyzacji i Upadłości (CRRU), mimo że wymaga tego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/848 w prawie postępowania upadłościowego. Uruchomienie KRZ zapowiedziano na 26 czerwca 2018 roku. Ma on zapewnić wierzycielom internetowy dostęp do akt postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych przedsiębiorstw, umożliwić mailowe składanie pism i doręczanie orzeczeń. Dane dotyczące tych postępowań mają być jawne.
Projekt przewiduje rozszerzenie nadzoru wierzycieli i sędziego-komisarza nad nadzorcą sądowym, syndykiem masy upadłościowej i zarządcą masy układowej/sanacyjnej. Obowiązek publikacji ogłoszeń w Monitorze Gospodarczym i Sądowym ma być zniesiony. Zmiany te mają doprowadzić do obniżenia kosztów postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych, ponadto korespondencja papierowa ma praktycznie zostać wyeliminowana na rzecz elektronicznej. Mimo, że projekt oceniany jest ze wszech miar pozytywnie, to specjaliści są bardzo ostrożni, biorąc pod uwagę opóźnienia i przekładanie terminów wdrożenia CRRU; miał on bowiem zostać uruchomiony 1 lutego 2018 roku, a przepisy w tej kwestii zostały uchwalone w maju 2015 roku.
Dodaj komentarz