Restrukturyzacja to skomplikowana materia, dlatego aby ją zrozumieć należy poznać funkcje jakie pełnią osoby biorące udział w tej procedurze. W ten sposób łatwiej będzie można zrozumieć na czym polega i jak w praktyce przebiega postępowanie restrukturyzacyjne. A jednym z kluczowych organów jest właśnie sąd restrukturyzacyjny. Kompetencje i obowiązki tego podmiotu mają zasadnicze znaczenie w restrukturyzacji. Co ważne, pozytywne i szybkie zakończenie postępowania restrukturyzacyjnego jest w dużej mierze uzależnione właśnie od sprawnego działania sądu.
Sąd restrukturyzacyjny – rola jaką pełni w postępowaniu restrukturyzacyjnym
Sądem restrukturyzacyjnym jest sąd gospodarczy, czyli sąd rejonowy. Zazwyczaj siedziba sądu gospodarczego znajduje się w mieście, które jest siedzibą sądu okręgowego. Zasadniczo sąd restrukturyzacyjny orzeka w składzie jednego sędziego. Kwestię tę doprecyzowuje art.14 pkt. 2 i 3 Prawa Restrukturyzacyjnego z 2015 r. „(…) Rozpoznając zażalenie na postanowienie sędziego-komisarza oraz w przedmiocie wynagrodzenia nadzorcy sądowego albo zarządcy w postępowaniu układowym i sanacyjnym, sąd orzeka w składzie trzech sędziów zawodowych. (…) Po otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego w skład sądu nie może wchodzić sędzia-komisarz ani jego zastępca.
Do wyłącznych kompetencji sądu należą w tym przypadku m.in.: odwołanie dotychczasowego nadzorcy sądowego albo zarządcy i powołanie nowego; zezwolenie dłużnikowi na wykonywanie zarządu w postępowaniu w zakresie nieprzekraczającym zakresu zwykłego zarządu na skutek uchwały rady wierzycieli podjętej w pełnym składzie, za którą głosowało co najmniej czterech członków; zatwierdzenie bądź odmowa zatwierdzenia układu przyjętego przez zgromadzenie wierzycieli; nakazanie przymusowego odebrania majątku.
Działanie sądu restrukturyzacyjnego
Sprawy restrukturyzacyjne rozpoznaje sąd właściwy dla głównego ośrodka podstawowej działalności dłużnika, czyli miejsce, w którym dłużnik regularnie zarządza swoją działalnością o charakterze ekonomicznym i jest ono rozpoznawalne dla osób trzecich.
Zgodnie z art. 15 Prawa Restrukturyzacyjnego główny ośrodek podstawowej działalności będzie inny w zależności od statusu prawnego jaki ma dłużnik. W przypadku osoby prawnej oraz jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną jest miejsce jej siedziby. Dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą lub zawodową jest główne miejsce wykonywania działalności gospodarczej lub zawodowej. Z kolei w przypadku osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub zawodowej jest miejsce zwykłego pobytu tej osoby.
Zdarzają się również przypadki, że dłużnik nie ma w Rzeczypospolitej Polskiej głównego ośrodka podstawowej działalności, właściwy jest sąd miejsca zwykłego pobytu albo siedziby dłużnika. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku jeżeli dłużnik nie ma w Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zwykłego pobytu albo siedziby, właściwy jest sąd, w którego obszarze znajduje się majątek dłużnika.
Sędzia-komisarz w postępowaniu restrukturyzacyjnym
Sędzia – komisarz to organ, który rozpoczyna swoją pracę dopiero po otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego. Osoba pełniącą tę rolę będzie wykonywała czynności sądowe w postępowaniu. Wyjątek będą stanowiły te czynności, dla których właściwy jest sąd. Oznacza to, że rolą sędziego – komisarza jest przede wszystkim kierowanie tokiem postępowania restrukturyzacyjnego, sprawowanie nadzoru nad czynnościami nadzorcy sądowego i zarządcy, oznaczanie czynności, których wykonywanie przez nadzorcę sądowego lub zarządcę jest niedopuszczalne bez jego zezwolenia bądź bez zezwolenia rady wierzycieli. Co ważne, Sędzia-komisarz pełni swoją funkcję do dnia zakończenia postępowania lubuprawomocnienia się postanowienia o jego umorzeniu.
Reasumując. Aby poznać najważniejsze różnice w zadaniach sądu i sędziego-komisarza określonych przez Prawa Restrukturyzacyjne warto pamiętać, że:
– sąd kieruje tokiem postępowania restrukturyzacyjnego, sprawuje nadzór nad czynnościami nadzorcy sądowego i zarządcy, oznacza czynności, których wykonywanie przez nadzorcę sądowego albo zarządcę jest niedopuszczalne bez jego zezwolenia lub bez zezwolenia rady wierzycieli.
– sędzia-komisarz wyznacza termin zgromadzenia wierzycieli w celu głosowania nad układem; ustanawia radę wierzycieli oraz powołuje i odwołanie jej członków; przedłuża termin zarządcy do złożenia planu restrukturyzacyjnego; postanawia o obowiązku ustalenia składu masy układowej przez dłużnika pod nadzorem nadzorcy sądowego oraz zatwierdza plan restrukturyzacyjny po uzyskaniu opinii rady wierzycieli.
Restrukturyzacja może być pomocna dla wielu przedsiębiorców ponieważ pozwala nie tylko na spłatę długów, ale również na dalsze prowadzenie działalności i zachowanie miejsc pracy.
Dodaj komentarz