Kiedy dochodzi do tego, że przedsiębiorstwo będące np. spółką z ograniczoną odpowiedzialnością utraciło zdolność do regulowania wymagalnych zobowiązań pieniężnych, a zaległości w ich opłacaniu przekroczyły trzy miesiące, oznacza to, że firma stała się niewypłacalna. O niewypłacalności osoby prawnej takiej jak spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, świadczy również fakt, że suma jej zobowiązań finansowych przekracza wartość majątku i sytuacja ta trwa dłużej niż dwadzieścia cztery miesiące – jest to domniemanie wynikające z przepisów ustawy Prawo upadłościowe.
Obowiązki zarządu spółki z o.o.
Prezes niewypłacalnej spółki lub członkowie zarządu są zobowiązani (ustawą Prawo upadłościowe) do złożenia we właściwym sądzie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki. Uzupełniony wniosek wraz ze wszystkimi niezbędnymi dokumentami należy dostarczyć do sądu w czasie trzydziestu dni od chwili pojawienia się stanu niewypłacalności. Niedopełnienie tego obowiązku może być obarczone dotkliwymi konsekwencjami. Jedną z nich jest odpowiedzialność karna. Członkowie zarządu mogą również, dopuszczając się takiego zaniedbania, odpowiedzieć swoim osobistym majątkiem za długi spółki. Ponadto, sąd może wydać w stosunku do członków zarządu zakaz prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub w ramach spółki cywilnej oraz pełnienia m.in. funkcji członka rady nadzorczej i członka komisji rewizyjnej. Jeżeli zaś członek zarządu, który nie złożył wniosku o upadłość spółki, złoży w czasie dziesięciu lat od zaistnienia tego obowiązku wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, to jego wniosek zostanie oddalony. Poważnym błędem jest zatem zamknięcie niewypłacalnej firmy bez złożenia wniosku o ogłoszenie jej upadłości.
Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki z o.o., a jego oddalenie
Część wniosków o ogłoszenie upadłości spółek jest oddalanych w związku z tym, że majątek dłużnika nie jest wystarczający na pokrycie kosztów postępowania, albo wystarczyłby na zaspokojenie jedynie części tych kosztów. Zdając sobie sprawę z kondycji finansowej przedsiębiorstwa i przewidując, że wniosek o ogłoszenie upadłości spółki zostanie oddalony, członkowie zarządu niejednokrotnie nie wywiązują się z ustawowego obowiązku złożenia tego wniosku, nie zdając sobie sprawy z opisanych powyżej następstw. Oddalenie wniosku z powodu braku majątku o wystarczającej wartości, nie zamyka zarządowi drogi do dalszego działania.
Oddalenie wniosku i co dalej
Chcemy zaznaczyć, że oddalenie wniosku o upadłość spółki z o.o. nie oznacza jej rozwiązania. Jeżeli dojdzie do takiej sytuacji i nie ma szansy na to, aby finanse firmy zostały odbudowane, wówczas konieczne jest dalsze działanie tzn. przeprowadzenie postępowania likwidacyjnego spółki z o.o. Postępowanie to regulowane jest przez zapisy Kodeksu spółek handlowych. Oddalenie wniosku o ogłoszenie upadłości nie uruchamia automatycznie postępowania likwidacyjnego. Procedura likwidacji spółki rozpoczyna się od podjęcia przez wspólników uchwały o rozwiązaniu spółki. Uchwałę tę należy sporządzić w formie aktu notarialnego. W dalszej kolejności sporządza się uchwałę w przedmiocie powołania likwidatora lub likwidatorów spółki. Następnie, do sądu rejestrowego należy zgłosić otwarcie likwidacji oraz podać imiona, nazwiska a także adresy likwidatorów i sposób reprezentowania przez likwidatorów spółki. Po tym jak postępowanie likwidacyjne zostanie przeprowadzone, zadłużona spółka zostaje wykreślona z Krajowego Rejestru Sądowego. Oznacza to rozwiązanie spółki.
Dodaj komentarz