Spirala zadłużenia

  • Email
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • Strona główna
  • ABC Upadłości
    • Słownik upadłości
    • FAQ
  • Wnioski i porady
  • Bankructwo
  • Wyjście z długów
    • Życie po upadłości
    • Historie lokalnych upadłości
  • Restrukturyzacja
  • Zagranica
    • Norwegia
    • UK
  • Czyszczenie BIK
  • Kontakt
Jesteś w: Strona główna / Bankructwo / Dłużnik a upadłość konsumencka

Dłużnik a upadłość konsumencka

12 lipca 2018

Dłużnik, czyli ten, kto zalega z płatnościami co do zobowiązań wymagalnych 

Dłużnik, z łacińskiego – debitor , to podmiot, osoba prawna lub fizyczna,  zobowiązany wobec innego podmiotu (wierzyciela) do spełnienia na jego rzecz konkretnego świadczenia. Dług to z kolei ogół obowiązków dłużnika wobec wierzyciela. Istniejący między dłużnikiem a wierzycielem stosunek zobowiązaniowy daje wierzycielowi podstawy do żądania od dłużnika świadczenia, na dłużniku z kolei wymaga jego wykonanie. Czasem można się spotkać z podziałem dłużników ze względu na ich rysy psychologiczne. Mówi się niekiedy o dłużniku współpracującym, depresyjnym, agresywnym czy bezkarnym, który nie ma zamiaru spłacić swojego długu.

Zobowiązania

Zobowiązania dłużnika najczęściej są kojarzone z pieniędzmi, lecz nie zawsze musi tak być. Niekiedy dług ma charakter niepieniężny, co oznacza, że dłużnik powinien zachować się wobec wierzyciela w określony sposób lub powstrzymać się od jakiegoś zachowania. Na podstawie określonych kryteriów można ustalić wartość długu niepieniężnego i wyrazić go w pieniądzu.

Odpowiedzialność osobista i rzeczowa

Odpowiedzialność dłużnika może być osobista lub rzeczowa. Ta pierwsza najczęściej ma postać majątkową. Majątek dłużnika jest wtedy gwarancją spełnienia świadczenia i do niego odnosić się będą środki przymusu wierzyciela poszukującego zaspokojenia swoich roszczeń. Odpowiedzialność osobista jest zazwyczaj nieograniczona, co oznacza, że dłużnik odpowiada całym swoim majątkiem teraźniejszym i przyszłym.

Odpowiedzialność rzeczowa występuje w przypadku zabezpieczenia wierzytelności zastawem, hipoteką. Jest ona następstwem czynności prawnych, które regulowane są przez prawo rzeczowe.

Wymagalność długu

 

Jeśli dłużnik opóźnia się z wykonaniem zobowiązania, tzn. w terminie określonym w treści zobowiązania nie spełnia świadczenia, to jego dług staje się wymagalny. Od tej pory wierzycielowi przysługują wszystkie środki prawne, jakie przewiduje ustawa, aby ubiegać się o należyte spełnienie przysługującego mu świadczenia. W przypadku kiedy dłużnik korzysta z usług poręczyciela, wierzyciel powinien poinformować o zwłoce dłużnika także poręczyciela, wobec którego także ma prawo domagać się wykonania świadczenia. 

Dłużnik a upadłość konsumencka

Artykuł 10 ustawy Prawo upadłościowe mówi, że upadłość ogłasza się w stosunku do dłużnika, który stał się niewypłacalny. Kolejne artykuły definiują i precyzują pojęcie „niewypłacalności”. Dłużnik jest niewypłacalny, jeżeli utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Domniemywa się, że dłużnik utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, jeżeli opóźnienie w wykonaniu tych zobowiązań przekracza trzy miesiące. Dłużnik będący osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, jest niewypłacalny także wtedy, gdy jego zobowiązania pieniężne przekraczają wartość jego majątku, a stan ten utrzymuje się przez okres przekraczający dwadzieścia cztery miesiące.

W przypadku konsumentów, dłużnik może złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości. Gdy dłużnikiem jest przedsiębiorca to należy tego dokonać w terminie określonym przez przepisy prawa upadłościowego. W postępowaniu upadłościowym, czyli po ogłoszeniu przez sąd upadłości, dłużnik nazywany jest „upadłym”.

W kategorii: Bankructwo

Pomagamy w ogłoszeniu upadłości:




    Upadłość konsumencka a UOKiK

    Oddalenie wniosku o upadłość przedsiębiorcy

    Zawieszenie egzekucji prowadzonej przeciwko upadłemu a upadłość konsumencka

    Rejestry dłużników, czyli nieco o moralności finansowej społeczeństwa

    Pomagamy w ogłoszeniu upadłości

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Kilka słów o nas:

    Opisujemy procedurę upadłości konsumenckiej, historie ludzi, doradzamy jak rozpocząć nowe, wolne od długów życie.

    Zamów na stronie bezpłatną rozmowę z Kancelarią RIO, by porozmawiać o swojej sytuacji – możliwościach ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji.  Zespół Kancelarii tworzy wielu specjalistów – w tym prawników, doradców indywidualnych a także ekspertów od finansów.

    Kategorie artykułów:

    • ABC Upadłości
    • Wnioski i porady
    • Życie po upadłości
    • FAQ
    • Wyjście z długów
    • Bankructwo
    • Restrukturyzacja
    • Zagranica
    • Czyszczenie BIK

    Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku,

    od dnia 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (dalej zwane – „RODO”), którego przedmiotem jest ochrona Twoich danych osobowych.

    W związku z tym pragniemy Cię poinformować, że w ramach prowadzenia naszej strony internetowej korzystamy z wielu technologii służących zbieraniu i przetwarzaniu danych osobowych, także związanych z plikami „cookie”.


    Deprecated: Korzystanie z genesis_footer_creds_text uznawane jest za przestarzałe od wersji 3.1.0! Zamiast tego użyj genesis_pre_get_option_footer_text. This filter is no longer supported. You can now modify your footer text using the Theme Settings. in /www/upadlosckonsumencka_www/www/spiralazadluzenia.pl/wp-includes/functions.php on line 5234

    © 2023 · Spirala zadłużenia · Polityka prywatności