Upadłość konsumencka to drugie, lepsze życie – taka definicja pojawia się w niemal każdej publikacji na temat bankructwa konsumenckiego. Nie należy się temu dziwić. Spokój to marzenie niejednego dłużnika, który boryka się z telefonami od firm windykacyjnych lub komorników. To z kolei przekłada się na stres, który ma wpływ na zdrowie, potrafi odebrać chęć do życia i niszczy relacje z najbliższymi.
Jedynym ratunkiem wydaje się być upadłość konsumencka, dzięki której część zobowiązań finansowych dłużnika jest umarzana. A to oznacza, że nie musi się on martwić o konieczność spłaty wszystkich swoich długów.
Tylko, że jest to dopiero ostatnia faza postępowania upadłościowego. A wielu dłużników boryka się z lapidarnym pytaniem: co mam zrobić, aby móc ogłosić upadłość konsumencką? Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie, czy niewypłacalny konsument spełnia warunki do ogłoszenia upadłości, następnie przygotować wniosek i złożyć go do sądu oraz liczyć się z likwidacją majątku i ogłoszeniem planu spłaty.
Czy kwalifikuję się do ogłoszenia upadłości konsumenckiej?
Podstawą do ogłoszenia upadłości jest niewypłacalność, czyli brak środków do regularnych spłat zadłużenia. Kolejnym elementem jest fakt, że trudna sytuacja finansowa konsumenta nie wynika bezpośrednio z jego winy, tylko jest skutkiem choroby, utraty pracy, śmierci bliskiej osoby, kataklizmu lub działań osób trzecich. Należy również pamiętać, że upadłość konsumencką mogą ogłosić jedynie osoby fizyczne z miejscem zamieszkania lub pobytu w Polsce i nieprowadzące działalności gospodarczej.
Jak mogę przygotować się do ogłoszenia upadłości?
Upadłość konsumencka dostępna jest jedynie dla osób działających transparentnie. Takich, które nie próbują zataić przed sądem oraz wierzycielami żadnych informacji dotyczących swoich dochodów lub nie szukają celowych sposobów uniknięcia spłaty. Oznacza to, że dłużnik jeszcze przed złożeniem wniosku o upadłość konsumencką powinien pamiętać o przestrzeganiu kilku zasad, dzięki którym będzie postrzegany jako osoba rzetelna i wiarygodna. Dlatego powinien przede wszystkim świadomie nie zwiększać swojego zadłużenia oraz stanu niewypłacalności poprzez zaciąganie kolejnych zobowiązań kredytowych. A także nie wyprzedawać swojego majątku oraz nie zrzekać się żadnych korzyści majątkowych czy roszczeń, np. spadku lub nie umarzać długów swoim dłużnikom. Dłużnik powinien również wystrzegać się działań, które mogą diametralnie zmieniać jego sytuację życiową i finansową, np. nie jest wskazane, by wypowiadał w tym czasie umowę o pracę.
Na co zwrócić szczególną uwagę we wniosku o ogłoszenie upadłości?
Dla sądu kluczowe będzie rozpoznanie historii dłużnika, dlatego ten punkt wniosku powinien być sporządzony w sposób rzetelny. Duży nacisk powinien zostać położony na uwypuklenie przyczyn niewypłacalności dłużnika, z zaznaczeniem, że wynikają one z jego niezawinionego działania. Nie można zapomnieć o tych informacjach, które będą wskazywać na korzyść zadłużonego konsumenta oraz wykazywać jego dobrą wolę w podejmowaniu prób spłaty zaciągniętych zobowiązań.
Z elementów formalnych, wniosek powinien również zawierać:
- dane wszystkich wierzycieli oraz wysokość wierzytelności i datę ich zapadalności,
- aktualny i całkowity wykaz majątku wraz z listą zabezpieczeń ustanowionych na tym majątku.
Na czym polega plan spłaty?
„Właściwe postępowanie likwidacyjne” jest uruchamiane w momencie ogłoszenia przez sąd upadłości konsumenckiej dłużnika. Jest to kolejny etap całego postępowania, który polega na spieniężeniu majątku dłużnika oraz ustaleniu plan spłaty. Zazwyczaj określa on, że dłużnik maksymalnie przez 3 lata będzie wnosił opłaty na rzecz wierzycieli. W wyjątkowych sytuacjach sąd może stwierdzić, że życiowe problemy konsumenta uniemożliwiają mu jakiekolwiek spłaty wierzycieli, więc umarza wszystkie jego długi. Należy być świadomym, że wydanie przez sąd postanowienia o upadłości konsumenckiej powoduje umorzenie wszelkich prowadzonych postępowań egzekucyjnych.
Dodaj komentarz