Podstawowym warunkiem, który musi spełniać dłużnik ubiegający się o ogłoszenie upadłości konsumenckiej jest niewypłacalność. Jest to utrata zdolności do wykonywania przez osobę fizyczną wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Należy pamiętać, że dłużnik nie może mieć również statusu przedsiębiorcy. Oznacza to, że nie prowadzi lub zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej – został wykreślony z rejestru przedsiębiorców.
Warto już na samym początku rozważyć skorzystanie z konsultacji prawnych. Dzięki nim dłużnik będzie od razu wiedział czy nie ma żadnych okoliczności dyskwalifikujących jego wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej.
Przestrzegaj zasad, które postawią cię w dobrym świetle
Dłużnik rozważający złożenie wniosku o upadłość konsumencką powinien być świadomy tego, że jego historia kredytowa i aktualna sytuacja życiowa zostaną dokładnie sprawdzone. Nie należy zatem ukrywać przed sądem żadnych informacji dotyczących swoich dochodów. Dlatego jeszcze przed złożeniem wniosku, dobrze jest pamiętać o przestrzeganiu kilku poniższych zasad, które będą działały na korzyść dłużnika.
Podejmij kilka kluczowych działań
Warto zacząć od kompletowania wszystkich dokumentów, które pozwolą ustalić zadłużenie. Przede wszystkim powinny to być zaświadczenia wskazujące na istnienie zadłużenia i jego wysokość. Pomocna będzie także lista świadków, którzy będą mogli potwierdzić okoliczności, na które będzie powoływać się dłużnik we wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Pozytywne jest też utrzymywanie kontaktu z wierzycielami, którzy upominają się o spłatę zadłużenia. Należy gromadzić otrzymywane od nich pisma i składać propozycje polubownego rozwiązania problemu zadłużenia.
Nie popełniaj tych błędów
Jest długa lista rzeczy, których dłużnik powinien się wystrzegać. Przede wszystkim nie należy świadomie zwiększać swojego zadłużenia oraz stanu niewypłacalności i nie pożyczać pieniędzy. Wyjątkiem może być jedynie wsparcie finansowe rodziny, ale pod warunkiem, że jest one darowizną, a nie pożyczką, która zwiększa zobowiązania dłużnika.
Nie należy kontaktować się z wierzycielami, którzy na razie nie wzywają do zapłaty oraz nie ujawniać woli ogłoszenia upadłości konsumenckiej. A także wystrzegać się zawierania porozumień i ugód z wierzycielami.
Ważne jest również, aby dłużnik nie wykonywał żadnych nieprzemyślanych kroków, które mogą zaważyć na jego wiarygodności, np. nie wyprzedawać swojego majątku oraz nie zrzekać się żadnych korzyści majątkowych czy roszczeń, np. spadku lub nie umarzać długów swoim dłużnikom.
Dłużnik nie powinien także ignorować postępowań sądowych, egzekucji komorniczych oraz przesyłek pocztowych.
W razie jakichkolwiek wątpliwości lepiej nie działać pochopnie tylko zasięgnąć porady u prawnika, który z pewnością doradzi właściwe rozwiązanie w danej sytuacji.
Dodaj komentarz